VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips på nivågivare till dräneringsbrunn?  (läst 3360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tips på nivågivare till dräneringsbrunn?
« skrivet: augusti 15, 2016, 20:50:28:28 »
Jag har i vår/sommar installerat en 4x8 m PP pool. Vi har relativt högt grundvatten vilket i mitt fall innebär att jag har bara 35 cm från botten av min stigarbrunn upp till där dräningenen från poolen rinner in i brunnen. Därifrån får jag pumpa upp vattnet till dagvattenbrunnen som ligger ytterligare lite högre.

Nu kommer det i princip inget vatten alls, har bara kommit ett par gånger i sommar när vi haft riktiga skyfall som hållt på flera timmar. Men för att kunna få frid i sinnet när man åker bort etc tänker jag montera en dränkpump kopplad till en nivågivare som går startar pumpen. Antingen får den gå en viss tid efter nivågivaren har löst ut, eller så får jag hitta en nivågivare med två nivåer.

Jag har sett en Elfa variant på nivågivare i MathiasS byggtråd men vet inte hur exakt/applicerbar den är i mitt fall med tanke på jag bara har 35 cm mellan min/max nivå (måste ju gå att montera på vettigt vis nere i brunnen och inte ta för mycket plats). Har någon tips på bra nivågivare skulle jag vara tacksam. Hade också varit en finess att få larm när nivågivaren löser ut, antingen analogt som kan kopplas till någon lampa etc, eller mer avancerat så man får ett SMS eller liknande. Alla tips mottages tacksamt!

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tips på nivågivare till dräneringsbrunn?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2016, 21:58:32:32 »
Jag har ungefär samma lösning som du men grundvattnet står lite lägre så min mitt dräneringsrör ansluter lite högre upp i brunnen. Jag har även dragit en slang från sandfiltrets backspolning till brunnen.

Jag har en dränkbar pump med egen nivågivare i min brunn och den pumpar vidare till dagvattnet när vattnet stiger. På sistone har givaren strejkat ibland så jag har fått starta pumpen manuellt. Funderar på att byta ut pumpen men en separat nivågivare kanske hade varit bättre.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tips på nivågivare till dräneringsbrunn?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2016, 22:34:57:57 »
Jag kör med den här pumpen. Den har inbyggd nivågivare (elektronisk) och jag har kopplat röret i toppen.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-501-2000035450/
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tips på nivågivare till dräneringsbrunn?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2016, 22:44:06:06 »
Ja den Biltema pumpen ser ju rätt smutt ut faktiskt! Utan att veta hur stor den är ser det ut som man skulle kunna ställa nivågivaren på 10-15 cm vilket skulle passa bra för mig! Får åka in och kolla hur den ser ut. Återstår då bara om man kan förlita sig på Biltemas kvalitet eller om jag får fortsätta gå och lyfta locket till dräneringsbrunnen stup i ett för att se om det står vatten...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan