VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kostnader för en pool  (läst 12559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PQ

Kostnader för en pool
« skrivet: juli 03, 2010, 13:10:45:45 »
 Hej,

Jag tänkte bli poolare, men har en begränsad budget. Vem berätta om den billigaste budgeten, med mycket bra resultat.
PQ

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Kostnader för en pool
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2010, 15:43:45:45 »
Välkommen  O0

Det är lite lättare att komma med förslag när man vet hur stor budget budget du/ni har  <sol>

//
Lars

Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Erica

SV: Kostnader för en pool
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2010, 16:27:48:48 »
Pooler har ju blivit hur billiga som helst om man tar en ovanmarkvariant. Vi har bekanta som har gjort riktigt billiga lösningar som ändå ser snygga ut genom att sätta upp en ovanmarkpool och sedan bygga ett altandäck som ansluter till poolen så att man inte ser poolens sidor. Detta måste vara det klart billigaste alternativet om man inte vill ha en "ren" ovanmarkpool.

Utloggad PQ

SV: Kostnader för en pool
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2010, 16:41:23:23 »
Det var just det att jag tänkte kolla vad olika budgetar har gett. Men vad tror ni man får tillstånd för 50.000kr
PQ

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnader för en pool
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2010, 17:53:33:33 »
För 50.000 kan du får en större ovanmarkare eller en "delvis" nergrävd. Annars markpool av mindre modell, t.ex. Rubinpool åtta eller Poolkungens åtta.

Med en åtta slipper du stödmurar som ovala pooler måste ha.

Tänk på att det kostar mycket att gräva dock... eller snarare att dumpa massorna. Kan du bli av med massorna på något bra sätt så bsparar ni en rejäl slant.

Börja med att fundera på ovanmark eller nedgrävd... sen storlek...

För 50.000 ska ni nog få en hyffsad pool men tänk också på uppvärmning och täckning... Ju större pool desto dyrare blir värmepum och täckningar också...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kostnader för en pool
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2010, 20:25:32:32 »
ska du leja ut jobbet eller bygga själv?

för 50k får du bara ett mindre trädäck utan pool om du lejer ut allt-

Men gör du allt själv så kan du få en enkel halvt nedgrävt rund variant för:

Poolpaket ovanmarlkare 20k
värmepump 10k
slangar, filter o pump 10k
grävning excl borförsling, minigrävare en helg 2k
fyllning, paddning o dränering 5k
trädäck 20k
diverse krimskrams 5k




Utloggad Zaphod

SV: Kostnader för en pool
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2010, 00:32:07:07 »
Min ovanmarkare med VP utan jobb, har jag betalat 25kkr, har inte fått fakturan från grävaren ännu.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Linkan222

SV: Kostnader för en pool
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2010, 21:02:02:02 »
Min erfarenhet är att poolen kanske är den enskilt största kostnaden i projektet men allt runtomkring kommer troligen att kosta mer om det ska grävas och byggas trall runt.

Gav runt 30000kr för en JF storpool med lite tillbehör.
7000kr för grävning, fast pris (grävaren gråter sig till sömns fortfarande, tog 40timmar)
8000kr för sprängning
Närmare 20000kr för virke
4000kr för stenmjöl och makadam
1700kr för betongmatta
runt 3000kr för div slang och kopplingar
3000kr för elmaterial och belysning

Det är väl de stora posterna i mitt bygge. Det är väldigt lätt att missa de små utgifterna som snabbt blir mycket pengar. Man tycker att "lite grus" inte kostar många hundra, men med transporter och grejer blir det dyrt.

Mitt tips är att om du har 50000kr att röra dig med satsa på ett bygge som du beräknar till runt 40000kr då kanske du klarar dig på budget.

Nån här har kanske klarat sin budget men det är nog inte många.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnader för en pool
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2010, 08:32:38:38 »
Det är lätt att glömma vissa dyrare inslag... Trall och reglar för altan (om ni ska bygga något runt poolen), plintar, skruv, stolpskor, m.m. som hör där till.

Alla pool-detaljer, rör, kopplingar, avstängningar kostar en hel del, t.ex. avstängning 50 mm, t.ex. går väl på en 3-400 kr, böjar en 50-60 kr st., HT rör dryga 100kr/meter... El också, samt räkna med elektriker några timmar (om du inte känner någon).

Nu vill jag inte skrämma dig men om ni har en budget på 50' så är det nog (precis som Linkan222 skriver) läge att sikta på 40' för att klara er under budget.

Vår budget för Rubinpool åtta (3,5x5,4x1,5), trappa, värmepump, pooltak och ny altan låg på 120'. Vid en sista snabb höftning är vi nog uppe på 140' men då har vi iofs bytt ut gamla trallbräder som inte ingick från början.

Här ser du lite priser jag fick fram för markpool underarbete: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5214.0

För trall/reglar, etc. har jag hittat bästa pris på Byggmax (som ju också har utkörning).

Lycka till!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Olof

SV: Kostnader för en pool
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2010, 19:42:13:13 »
Har byggt pool och badar nu i 30 gradigt vatten för drygt 30000 kronor inkl. allt. Se priser och bilder http://www.pette.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan