CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kostnader för en pool  (läst 12890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnader för en pool
« Svar #20 skrivet: juli 08, 2010, 08:54:07:07 »
Visst kan man importera en pool från utlandet och på detta sätt kanske bygga lika bra men billigare än om man köper i Sverige.
Olof rekommenderar import i alla lägen, och andra rekommenderar lokala inköp.
Drivkraften till de olika rekommendationerna kan säkert vara olika för olika medlemmar i forumet, och det är upp till var och en att bedöma vad som kan tänkas ligga bakom olika rekommendationer.
Att som Olof beskylla de som har en annan uppfattning i denna typ av fråga för att vara Svensk Poolsäljare tycker jag är onödigt, men som läsare bör man alltid ha i åtanke att de som skriver kan ha en egoistisk drivkraft att skriva de inlägg han eller hon gör.
Allt från att man är aktiv i branschen, till att man arbetar med marknadsföring, driver en blogg - eller just gjort en hemsida dit man vill driva trafik.

Är man säker på att man köper samma utrustning billigare utomlands, och är beredd att ta det krångel det kan innebära om det blir problem så är import alltid en lösning som kan vara intressant då volymerna är större och skatter ofta är lägre i andra länder.
Vill man ha så lite krångel som möjligt, och ha nära till support på det egna språket, eller är intresserad av att det finns Svenska företag som kan verka i branschen, och vill att ens skattepengar skall få verka i Sverige istället för i ett annat land kan det vara bättre att köpa inom landet.

När det gäller frågan om vad man kan få för 50 000 kr så anser jag att man kan få en rätt stor pool, som ser ut och fungerar lika bra som en pool för 150 000 kr, men den billigare lär inte hålla lika länge, och på riktigt lång sikt kan det bli billigare att inte fokusera enbart på billigast möjliga pris.
Men, om 50 000 är gränsen för vad man vill satsa så skall man visst bygga, du får en pool som säkert funkar bra, och som kommer att glädja dig och dina vänner under rätt många år, även om budgeten är liten.
Räkna dock med att utföra mer eller mindre allt jobb själva, och att välja en pool och en placering som innebär så lite markarbete och anläggningsarbete som möjligt - då detta som så många andra skrivit lätt kan kosta minst lika mycket som själva poolpaketet.

En annan sak som kanske inte lyfts så mycket i denna tråd är behovet av värme i en pool, har du inte varmt i poolen kommer den inte att användas så mycket, så en billig uppvärmning bör finnas med i projektet, om inte första säsongen, så kanske kommande?
En Poolvärmepump anser jag vara bästa sättet att värma en pool till ett skapligt pris.

En tät pooltäckning är också nåt jag rekommenderar, då pooltäckningar av typen "väv" som är vattengenomsläpplig gör att uppvörmningskostnaderna blir mycket högre än om du har en tät pooltäckning som har en torr yta mot luften och som därför läcker mycket mindre energi.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnader för en pool
« Svar #21 skrivet: juli 08, 2010, 08:54:33:33 »
Det beror väl också mycket på hur "modig" man är... Uppenbarligen är Olof nöjd med sitt köp från Tyskland och det är bara att gratulera till de "sparade" tusenlapparna men samtidigt finns det personer som aldrig någonsin skulle ge sitt kreditkortsnummer till en Tysk eller ens på en webb-sida.

Själv har jag gjort många affärer från utlandet, de flesta med bra resultat men två i synnerhet som kostat betydligt mer än de skulle gjort om jag skulle köpt här i Sverige. En avancerad väderstation som jag fick skicka tillbaka två gånger till USA för garantireparation vilket innebar att det jag hamnade att betala i frakt blev dyrare än vad den skulle kostat här eftersom jag även fick stå för fraktkostnaderna från USA till Sverige och företaget skickade express med upphämtning så bara returfrakt gick på nära 3000 kr... :(
Teleskop från England blev också en tråkig historia, felleverans som jag efter flera veckors tjat fick byta (fick betala frakt dock) och sen hävdade de att de inte tagit emot något som kommit tillbaka trots att jag kunde visa att posten levererat paketet. Många samtal senare "hittade" de äntligen paketet men då ville jag inte ha något mer med dem att göra och krävde pengarna tillbaka vilket de inte ville gå med på. Banken var mer förstående dock och efter hot från banken fick jag pengarna tillbaka.

Så, Olof, jag skulle aldrig köpa en pool från Tyskland, med ovan erfarenheter i bakfickan...

Däremot beställer jag utan tvekan tillbehör och annat "säkert" från Tyskland, England och USA...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag