CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Murad trappa ingjutningsrör inlopp  (läst 3071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rosse

Murad trappa ingjutningsrör inlopp
« skrivet: juni 12, 2014, 18:40:07:07 »
Hej, jag är ny på detta forum och har börjat planera för en gjuten pol i frigolitblock 4x8 meter med murad trappa hela kortsidan.

Det jag funderar över och inte kan finna något svar på är hur man får tag i ingjutningsrör till inloppen som är tillräckligt långa för att montera i framkant på trappsteget. Tror det går åt 60-70cm...? Hur har ni andra gjort?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Murad trappa ingjutningsrör inlopp
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2014, 19:26:50:50 »
Du får väl montera inloppet ovanför trappan där du bara har 25cm väggtjocklek?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rosse

SV: Murad trappa ingjutningsrör inlopp
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2014, 19:52:14:14 »
Är det bra att ha inloppen så nära vattenytan? Det blir ca 10cm under ytan bara. På många bilder jag sett har man satt inloppen i framkant på steg 1. Där är väggtjocklegen ca 60cm.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Murad trappa ingjutningsrör inlopp
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2014, 11:25:18:18 »
Hej Rosse, kolla min byggtråd. Jag har båda inlopp och spa lampor i framkant av trappan, och mina ingjutningsrör er skarvade med en 60 cm förlängning, så dom totalt hamnar på ungefär 90 cm i längd. Om jag inte minns helt fel är min vägg + trappa 80 cm tjock, så det var inga bekymmer.
Tror jag hade satsat på en förlängning istället för att få inloppen bara 10 cm under ytan.
Jag använde Pahlens in/utlopp och lampor, så jag vet med säkerhet att dom har det du behöver, men det går säkert att hitta hos andra leverantörer också.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Rosse

SV: Murad trappa ingjutningsrör inlopp
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2014, 14:18:01:01 »
Hej Rosse, kolla min byggtråd. Jag har båda inlopp och spa lampor i framkant av trappan, och mina ingjutningsrör er skarvade med en 60 cm förlängning, så dom totalt hamnar på ungefär 90 cm i längd. Om jag inte minns helt fel är min vägg + trappa 80 cm tjock, så det var inga bekymmer.
Tror jag hade satsat på en förlängning istället för att få inloppen bara 10 cm under ytan.
Jag använde Pahlens in/utlopp och lampor, så jag vet med säkerhet att dom har det du behöver, men det går säkert att hitta hos andra leverantörer också.

Tack! Jag kollar med dem...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag