CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stenläggning runt pool  (läst 1755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Evelina

Stenläggning runt pool
« skrivet: december 09, 2023, 13:24:15:15 »
Hej!
Läst alla inlägg men undrar jag ska lägga markplattor runt poolen,
Input önskas vad som är att föredra,
Gjuta en platta runt poolen och sen gjuta fast plattorna ?
Lägga plattorna i sand med hårdfog ?
Läst mkt att det sjunker en hel del runt poolen, hur länge tar det innan det har sjunkit ”klart”?
All input om bästa sätt att lägga sten emottages tacksamt.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stenläggning runt pool
« Svar #1 skrivet: december 11, 2023, 15:37:47:47 »
Hos alla som jag sett lagt plattor har det satt sig, så jag skulle nog lägga i sand och inte foga med annat än sättsand så det går enkelt att göra om efter några år.
Kanske kan man göra det mer permanent andra gången?
Man ser ju dock att det finns en del som gjuter runt poolen, så det skulle vara intressant höra med dem hur det fungerat?
Att det blir gräs, maskrosor och myror i fogarna är också normalt.
Det där med hårdfog är inget jag känner till så det kan jag inte uttala mig om.
Personligen är jag väldigt nöjd med att ha trall runt poolen, lätt att spola rent, och inget som växer i fogarna.

Problemet som jag ser det är att man inte kan packa hur hårt som helst närmast poolväggen, och det skiljer sig också mellan olika byggsätt, men jag skulle nog knappast våga gå in med en vibrator för att packa ens om det var en gjuten thermopool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ingvar

SV: Stenläggning runt pool
« Svar #2 skrivet: december 11, 2023, 17:13:45:45 »
Jag kan bara intyga det Rickard skriver. Jag har varit tvungen att lägga om stenplattorna runt poolen några gånger. Jag är osäker på om det satt sig klart ännu, trots att det gått 16 år. Jag skulle förmodligen tänkt om och lagt trall runt poolen om jag fick backa tillbaka. Ett tips är att inte försöka lägga stenen precis i linje vägrätt mot poolsargen, utan någon centimeter under i stället. Annars kommer eventuella sättningar att synas mycket tydligare.
Vid ett tillfälle fick jag läckage på utsidan av ett inlopp. Sådant får man räkna med kan hända, men det var lätt ordnat att fixa då plattorna ligger på sand och det bara är att lyfta upp och gräva lite. Så då är det i alla fall skönt att inte ha gjutit fast plattorna.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stenläggning runt pool
« Svar #3 skrivet: december 12, 2023, 08:35:48:48 »
Mmm, vi har haft läckage både vid skimmer och lampan, så att ha haft gjutet runt poolen hade varit en "dubbel katastrof" när det hände.
Om man kör med trall är det också bra om man kan tänka på det när man bygger, skruva fast trallen närmast poolen, försänk gärna hålen och dra inte in skruvarna så långt att trallen splittras upp om man måste lossa skruvarna för att komma åt runt poolen för reparationer, underhåll, renovering eller uppgraderingar.
Vanlig trallskruv har ofta små skallar så de ska "försvinna in i trallen" när man drar ned dem, kanske lite större skalle på skruvarna ca 1 meter närmast poolen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag