Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fästa pooltäcke  (läst 10361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Fästa pooltäcke
« skrivet: juli 13, 2007, 09:18:42:42 »
Har tillbringat morgonen med att läsa andras erfarenheter av pool i murad leca eftersom det är vad jag har tänkt att göra. Det ska samordnas med uterum, markarbete m.m. så jag hoppas den ska stå färdig nästa sommar. Jag har tänkt att ha sten runt poolen i samma nivå ända fram till poolkanten. Vad finns det för alternativ att fästa pooltäcket med? Dom flesta fästs på kanten av en sarg men jag vill inte ha  en sarg som sticker upp (kan tänka mig en liten om det är mycket enklare). Poolen blir f.ö. åttakantig.

Projektet så här långt (det är en bit kvar)... ;)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2007, 09:50:39:39 »
Du kan montera ett vanligt fyrkantigt skydd till poolen. Som du ser på RAL's pool behöver inte skenorna sticka upp speciellt mycket.
http://www.lager.st/wilma/pool/HPIM0139.JPG

/Johan

Utloggad christian

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2007, 10:07:40:40 »
Är i upplärningsfasen så mitt inlägg kanske inte väger tungt men jag har fastnat för ett enkelt pooltäcke (ingen automatik eller ens halvautomatik) som man fäster med gummistroppar i försänkta öglor i stensättningen. Tyckte det passade vår planerade friform pool bäst.

christian

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Fästa pooltäcke
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2007, 10:56:42:42 »
Du ska givetvis ha Bieris Rolltec/Rollschutz!
Fästs INTE i nån sarg.
Fästs i tre "vagnbultar" i stenen...
« Senast ändrad: juli 13, 2007, 11:05:40:40 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Drogen

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2007, 13:30:22:22 »
Är i upplärningsfasen så mitt inlägg kanske inte väger tungt men jag har fastnat för ett enkelt pooltäcke (ingen automatik eller ens halvautomatik) som man fäster med gummistroppar i försänkta öglor i stensättningen. Tyckte det passade vår planerade friform pool bäst.

christian
Är lite nyfiken på "försänkta öglor i stensättningen". Hur fungerar det? Gör man försänkningen själv, och i så fall hur? Det jag oroar mig för är knoppar och annat som sticker upp ur ytorna runt poolen.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2007, 15:28:59:59 »
Det jag oroar mig för är knoppar och annat som sticker upp ur ytorna runt poolen.

Det snyggaste är väl i så fall ett pooltäcke som löper i en skena. Dom är dyrare än täcken som fästs med stroppar men det kanske det är värt. Den typen av skenor sticker inte upp mer än 10mm. Det dyraste (förutom tak) är annars de automatiska pooltäckena som löper i skenor under poolkanten.

Om du försänka öglor eller knoppar i stenläggningen tänk på att lyftkraften är stor när det blåser så det gäller att stenarna är väl förankrade.

/Johan

Utloggad cg_joh

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2007, 15:34:55:55 »
Jag hade ungefär samma funderingar som du beskriver. Jag har marksten 10x10 cm runt hela poolen utan någon förhöjd sarg. Jag köpte rostfria fastögglor från Biltema som jag försänkte i stenarna med ca. en meters mellanrum. För att vara säker på att inte stenarna med fästögglor rycks upp så är de tre närmaste raderna runt poolen gjutna med ca 30 cm betong under  som då bildar en stabil "balk" som kan hålla emot avsevärda ryck när det blåser på vintern eller någon drullar i poolen då täckninge är på. Använder f.ö. detta manuella poolskydd vintertid. Att försänka de ca 30 fastögglorna som krävdes till min 8x4 pool tog ca två dagar. Men jag är helt nöjd med resultatet.

Utloggad Drogen

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2007, 16:06:32:32 »
Vad använde du för verktyg för att försänka i sten?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad cg_joh

SV: Fästa pooltäcke
« Svar #8 skrivet: juli 13, 2007, 21:07:51:51 »
Hammare och huggmejsel. Låter jobbigare än det visade sig vara.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Fästa pooltäcke
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2007, 22:12:34:34 »
Tre fästställen.
30 sekunders öppning,
10 sekunders stängning med tre snäpp på
tre ställen på kortsian.

Förstår inte vad som är så fel med smarta, snabba
lösningar. Nåt fel är det bevisligen

Fast visst, gummistroppar kan vara kul också...
helst så många som möjligt antar jag...

Automat i skenor (Poolsafe) var vårt första val,
leverantören (!) talade oss ur valet.
Why?

Jo bl a för att vattennivån måste sänkas rejält vilket när man simmar
ínte är SÅ himla mysigt, man tittar in i en poolvägg snarare än en blå himmel,
en horisont..
Så sa dom och det är jag tacksam för idag..

Men gummistroppar är också rätt kul...förstås

 :D
« Senast ändrad: augusti 06, 2007, 22:20:11:11 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag