Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ventilationssystem  (läst 9813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peterno

Ventilationssystem
« skrivet: februari 03, 2006, 09:44:07:07 »
Hej, funderar på att förnya ventilationssystemet i vårt poolrum. Vi har nu ett mekaniskt frånluftssystem och tilluften kommer in genom vanliga ventiler i väggen. Detta innebär att vi pumpar ut massa varm luft.

Har kollat lite på Enervents ventilationsaggregat. Med ett sånt system borde man återvinna en del utav värmen.

Vad använder ni för ventileringssystem? Vad rekommenderar ni?

Poolgiganten

Utloggad Anders_A

SV: Ventilationssystem
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2006, 18:55:31:31 »
Vi har en innomhuspool på 6x3m 28grader vatten och rumstemp.
Vi har en CDP 35 för avfuktning, denna maskin tar in den fuktiga luften torkar den och
skickar ut den 3 grader varmare.
http://www.dantherm.dk/Default.asp?ID=553

Sen har vi en vanlig Luft - Luft värmepump som ibland får gå in när inte värmen från poolen räcker till för rummet (detta är på 50kvm). Poolen värms av vår bergvärmepump.

För luftombyte har vi 4st vanliga passiva ventiler.

Utloggad Beppo

SV: Ventilationssystem
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2006, 00:20:54:54 »
Hur mkt ström förbrukar cdp 35:an, och vad ligger din relativa luftfuktighet på i rummet?
 
Viskan spa Lindö

Utloggad Anders_A

SV: Ventilationssystem
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2006, 11:15:15:15 »
Fuktigheten ligger på ca 55%, hur mycket ström den förbrukar vet jag ärligt talat inte. Den tar ca 0.8kW när den går, men vilken drifttid den har per dygn har jag inte kollat upp.
När vi badar och pooltäcket är av så går den ganska ofta, men övrigt tid så startar den bara några gånger per dygn.
Vi blev klara med poolbygget i mellandagarna jul - nyår 2005, och vi har inte trimmat in allt ännu, jagar för tillfälligt någon typ av elmätare som jag kan montera på matningsfaserna ut till poolrummet, när detta är klart skall jag med större pressition kunna presentera vad vår pool drar i el.

Tänkte oxå presentera lite bilder på bygget(om jag bara kommer på hur man kan bifoga dessa)

Utloggad Beppo

SV: Ventilationssystem
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2006, 11:33:26:26 »
O,8 kw var inte mkt. Men i o fs ligger jag på mellan 50-60% när jag ställt min luftvärmepump att hålla ca 2 grader mer än pooltempen.
Vad kostar en sådan avfuktare förresten?
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

SV: Ventilationssystem
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2006, 13:46:02:02 »
Hej Anders A.
 
Det är bästa för forumet om du kan länka till en hemsida.

Om du inte har en hemsida att länka bilderna till, så kan du registrera ett konto på www.photobucket.com. Det är gratis! Här kommer länken som beskriver hur man gör.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0

Tänk på att inte lägga in för många, vi måste spara plats så vi får se många olika pooler. Alla gillar vi bilder!! O0 :)
(Rickard ska framöver "snickra" ihop lite regler för oss, så vi alla vet vad som gäller)

Hoppas allt går bra! Hör av dig annars.

Fia






 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anders_A

SV: Ventilationssystem
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2006, 13:53:30:30 »
Beppo - Priset på manicken ligger på ~25 000, exkl montering (enligt beskrivning så behövs en behörig elektriker för installation) avfuktaren kan ställas mellan 40 - 100% relativ fuktighet och den avfuktar ca 30liter / dygn.

Fia - Tack, skall göra så, dvs länka till ett "hotell"

Utloggad Anders_A

SV: Ventilationssystem
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2006, 02:17:11:11 »
Provar att lägga in en länk till mina bilder på bygget

http://www.tlmc.se/pool

Utloggad Fia

SV: Ventilationssystem
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2006, 10:31:23:23 »
Hej Anders_A.
Gör gärna en ny tråd med enbart din bildlänk, så som vi andra har gjort ex. "Vårt bygge", så är den lättare att hitta. Det finns säkert många som går i tankar att bygga inomhus pool och vill se hur det går till. ;)
Väldigt spännande att få följa ett inomhus bygge! O0
« Senast ändrad: februari 12, 2006, 10:41:54:54 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan