CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Teknikern

Sidor: 1 ... 10 [11]
101
SpaForum / SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« skrivet: oktober 25, 2017, 23:09:54:54  »
Ja Watch, sån är jag. Jag säljer inget, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det heller, jag bara lappar och lagar, konstruerar och bygger. Apropå "nötter så var det nog lite fel uttryck, kossorna (nötterna) köper inga grejer, det är idioterna på 2 ben som ägnar sig åt sånt (f´låt kära kossor  <love>).

102
SpaForum / SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« skrivet: oktober 24, 2017, 12:23:39:39  »
Av den enkla anledningen att så fort jag skriver något negativt om billiga bad blir jag påhoppad och ifrågasatt.

Men jag ska lägga min tid på att bygga upp varumärket jag numera har agenturen för istället för att tjafsa här.
Så är det i alla forum, "var och en skryter om sin vattvälling" är ett gammalt fint ordspråk, det finns inget "premium", bara bättre och sämre "skit" på konsumentsidan, ska man ha premium får man satsa på industriprylar men då kostar det ju därefter.

På ett dykarforum jag är med i tjaffsas det vilt ibland om olika märken där försäljarna tävlar om att döma ut varann, mig har dom dömt ut totalt eftersom jag servar utrustning utan certifikat och inte ens har dykarcertifikat, har man byggt och servat utrustning åt yrkesdykarna, dyker med det försvarsmakt och blåljusmyndigheter sant yrkesdykarna använt och gjort det sen tidigt 80-tal så anser jag att jag inte ens behöver bemöta dom med plastkort som vill spela Allan och göra ner andra, dom jag servar åt klagar iallafall inte och grejerna funkar, precis som det ska vara alltså.

Jag har ju som sagt var ett helt yrkesliv att falla tillbaks på inom teknik och elektronik så tjaffsa med nötter är bara bortkastad tid, vill dom inte ta till sig det jag säger så,,,,,skit i det då och gå till nån annan för jobb saknas inte, inte bra kunder heller.

En viktig sak jag gör är att ALDRIG tala om för folk att dom har en undermålig produkt, jag byter aktuell trasig del och frågar samtidigt om jag tex. ska sätta dit en dyrare del men som håller mycket längre utan att för den skull döma ut hela konstruktionen, det kallas ödmjukhet och genererar nya jobb från nya kunder.

Om nån vill kalla ett rostigt plåtfat för spa är upp till personen, jag fixar felet, tipsar om svagheter och så får kunden avgöra helt på egen hand, jag kan däremot tipsa om att flera haft samma problem och ge en hint om att varan inte är den bästa på ett fint sätt, såna kunder kommer tillbaks när det är dags att köpa nytt.


Sån är jag!

103
Har aldrig hört talas om en "HI-limitsensor" inlödd på ett kort, då brukar det vara en lödd säkring som gått och som är en mycket vanlig reservdel och sitter i det mesta nuförtiden bara för att inte vem som helst ska kunna byta den verkar det som. Försök få tag på ett schema till boxen, då går det snabbt att få reda på vad dom menar med sensor.

Ett element är ju bara en motståndsspiral, inget annat, och att sätta nåt annat än en säkring i serie med den, ja varför då frågar jag mig? Det går mycket skrönor och svängs med mycket fina ord som inget betyder i servicekretsar bara för att ingen ska ta reda på att prylen är stapelvara och inte nåt unikt.

104
SpaForum / SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« skrivet: oktober 23, 2017, 09:19:25:25  »
Men om man nu ska vara så superseriös, varför ska man då svara via pm och inte i en tråd? Det är väl inget att hymla med att det ena felet var ett konstruktionsfel i en slang som var illa dragen fattade jag det som och det andra var handhavandefel pga. att folk inte kan lära sig skruva ur bottendräneringen ur pumpar.

Jag väljer att lägga ut svaret jag skickade till honom här:
 "Då beror det ju på att bad ett har konstruktionsfel och bad två är ett rent handhavandefel. Att inte kunna tillhandahålla reservdelar till såld vara antingen genom eget lager eller fabrikens är icke okej, då ska man inte sälja varan. Punkt!

Att vissa fått bra bad och andra dåliga från kina förstår jag mycket väl, kvalitèn är ju som den är där, det ser jag inte minst på elektronik men man får ta det som det är, ena gången ser det ut som om teknikerna på NASA konstruerat grejen och andra gången som om kinesen varit gravt synskadad och värmt lödpennan på ett stearinljus. Man får vad man betalar för fast jag måste nog säga att över lag är grejerna dugliga.

Mitt bad är ju ett renoveringsobjekt och eftersom jag har kunskap och maskiner / utrustning för det mesta så blir det ett "polarisolerat" bad av den gamla baljan. Har man hållit på med pumpar, reningsverk, vattenverk, dykutrustningar, pooler, lantbruksservice, plastning mm. mm. sen 70-talet så är ju ett spa bara ytterligare ett renoveringsobjekt och det är ju ingen raketforskning precis."


Sen hade jag en fråga men den har jag inte fått svar på, jag har frågat tidigare i min renoveringstråd men inte heller där fått nåt svar så nu undrar jag bara, har jag för MYCKET kunskap och erfarenhet från ett helt yrkesliv som till stora delar handlat om att lösa problem för att det ska kännas bekvämt att svara öppet i en tråd?

"Min balja har troligen början till plastpest på ett par ställen, det ser ut som att formen inte varit helt slät och är bubblor men troligen microsprickor där vattnet letat sig in, vad är det för ytskikt på ett sunspa, det ser inte ut som vanlig gelcoat iallafall. Slipas dom inte upp, torkas och förseglas blir det ju bara värre med åren så jag tänkte fixa det också."

105
SpaForum / SV: Sorry, ännu en jämförelse..
« skrivet: oktober 22, 2017, 01:45:13:13  »
Johanmarsta, vad är det som fryser sönder och vad beror det på? Dålig slangdragning så det bildas lågpunkter som inte är dräneringsbara? Handhavandefel så pumparna inte dränerats?

Jag har ju ett bad nu jag renoverar och där är det helt klart handhavandefel då inga dräneringspluggar någonsin varit borttagna från pumphusen. En gavel har "poppat" och ska repareras, en har dom tidigare bytt hus på och en klarade sig.


106
SpaForum / SV: Erfarenhet Earl (sbi) vs Artesian samt Österlens poolcenter
« skrivet: oktober 20, 2017, 10:19:48:48  »
Har själv ett kina bad å är jättenöjd. har inte ekonomi att köpa ett premium. Som vissa resonera så har jag ingen rätt att ha ett spa eftersom det måste vara premium.
Åh herrejävlar, då måste jag ha gjort bort mig rejält när jag köpte renoveringsobjektet som är ett Sunspa med rutten plyfabotten och 16 år gammalt. Får jag ens finnas eller ska jag begå harakiri direkt?  :o


Eftersom jag handlat med kina och asien i en himla massa år samt europa när det gäller elektronik bla. så kan SAMMA leverantör / fabrik ena gången pytsa ut premium och andra gången sämre än budget och det kan komma från samma batch så det där med att "man får vad man betalar för" rimmar illa. En av pumparna i mitt spa är sönderfrusen, det finns ett likadant pumphus med från samma leverantör som också är sönderfruset och jag kan säga att materialtjockleken är definitivt inte samma i dom två som ju ska vara identiska, dom kommer från samma leverantör iallafall. Nu blir det inget nytt hus då bara gaveln är söndertryckt utan ett nytt centrum i nylon då svarv mm. finns i huset, det är ju ingen raketforskning.

107
SPA-projekt / Mitt första spa, ett renoveringsobjekt.
« skrivet: oktober 17, 2017, 20:45:20:20  »
Efter lite väntan så dök det upp, fyndet jag länge längtat efter, och det är ett renoveringsobjekt. Det är ett Sunspa Eurostar som det stod på en klisterlapp som låg lös på botten av bottenskivan som fö. var av undermålig inomhusplyfa och numera helrutten så demonteringen gick snabbt, bara att plocka sönder den med händerna och kasta på brasan.  ;D

Den byttes mot 2x6" tryckimpregnerat virke, 2 på varje sida och 2 i mitten som bär baljan och plyfa rationaliserade jag bort då hela baljan ska stå på 5 cm styrofoamisolering med pvc-duk mellan baljram och styrofoam för att eliminera fukt ovanifrån vid ev. läckage.



När jag torkat ur det skitiga karet märkte jag att det på 2 ställen var lite små "bugglor" ungefär som att formen inte hade varit slät vid gjutningen, dom är hårda och alltså inte luftblåsor utan troligen början till plastpest, alltså porig gelcoat som släpper in vatten.
Är det någon som vet vad ytskiktet består av, är det ren gelcoat eller annan sorts plast? I höst ska karet bara driftsättas och isoleras (blir 40 cm frigolit runt om samt ett nytt tjockt thermolock med hiss) men nästa sommar ska blåsorna slipas upp, laminatet torkas och ytskiktet förseglas så därför måste jag veta vad ytskiktet är i för material. Eftersom jag jobbat i plastbranschen tidigare så är jobbet en skitsak och tar inte ens en dag att fixa så bättre att göra det nu än få bygga extrabotten om 5-6 år när den mjuknat och ruttnat som en gammal plast-eka från 60-talet.

Sidor: 1 ... 10 [11]
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag