VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"  (läst 9452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #20 skrivet: augusti 28, 2018, 17:21:31:31 »
Det finns nog två skillnader mellan vår pool och ert lokala badhus: dels har de säkert betydligt tuffare vatten (högre klorhalt) dels så har de helt andra krav. De måste mäta, journalföra, resultat skall vidare till miljö- och hälsoskydd o.s.v. Då får det inte mäta fel ens i mindre grad. En elektrod som ger ett värde som avviker något från det som den borde ge kasseras. I en privatpool har man inte de kraven. En klornivå (fritt klor) på 0.5 - 1 ppm duger för vår del. Jag behöver inte veta om det var 0.56 eller 0.68 eller kanske 1.15. Så länge som noggrannheten inte är sämre än tablettmätningarna så kommer jag inte ens att märka det. Men som sagt, i det offentliga gäller andra kravnivåer och då kan man nog inte köra med samma elektroder alls lika länge. Men så länge som våra tablettmätningar, som numera görs med rejält långa intervaller, inte visar på några problem och vattnet känns fint när man badar så oroar vi oss inte utan låter elektroderna få rulla vidare och göra sitt jobb.

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2018, 20:56:38:38 »
>> Du har inte hittat någon bra mätcell för elektroder?
Jag har limmat ihop en själv, se inlägg 3 (tyvärr fel proportion i bilden, blir det när jag laddar upp bilden, säkert ifån-fel).

>> Vad har du för flöde i din mätslinga?
Om jag läser min flödesgivare rätt, 2-3 ml/s. Försöker ställa den med så litet flöde som möjligt.

>> Har du ingen visuell flödesvisare (typ magnetisk svävkropp)? Svävkropp med magnetgivare för att kunna styra relä, sett någon prisvärd sån?
Nej, jag använder en rotations-puls-flödesgivare. Kostar nada i Kina.

>> Diameter på ditt mätvatten system?
Slangen är 10 mm inv, kopplingsdelarna ca 25 mm inv. Egengjorda strypventiler (3D-skrivare, ABS-plast).

>> Vad har du för insprutningsmunstycken?
Hemmagjorda mha 3D-printer. Jag leder slangen direkt in i det grova röret. Inte mycket till munstycke ...

>> Saknar loggning, fjärrstyrning/avläsning på min enhet, tror du det är möjligt att sätta en wifi arduino modul som "kidnappar" signaler
>> och gör om dom till wifi för att kunna läsa av värden i realtid samt loggfunktion?
>> Är ju "bara" mv signaler som ska vidarebefordras och tolkas väl?
Det borde gå. När det gäller elektronik så är ju inget omöjligt. Det räcker kanske att sätta en enkel OP-förstärkare som buffert.

>> Det är hårdvaran det, sen måste det väl till ett program att konvertera signaler samt visualisera och logga signalerna.
>> Finns det någorlunda färdiga sådana appar eller är det från grunden som gäller?
Det borde finns appar som man kan bygga gränssnitt i. Jag valde en "enklare" väg att bara presentera enkla html5-filer från Arduinon.
Som plottmotor använder jag google charts ( https://developers.google.com/chart/interactive/docs/gallery ).
Jag har inte gjort något mera avancerat, bara enkel kurvplottning samt att kunna göra alla inställningar och läsa ut variabelvärden via web-servern.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #22 skrivet: februari 18, 2019, 22:37:18:18 »
Elektrodens livslängd beror vanligtvis på kvalité och vilken temperatur vattnet har som den mäter. Ett varmt vatten äter upp elektroden snabbare än ett kallt.
Om man rengör (inga fingrar på spetsen!) elektroden och sedan kalibrerar så brukar man märka att en ny/fungerade elektrod når ex pH 7 inom loppet av 10-15 sek, medans en gammal/sämre elektrod gärna tar lång tid på sig.

Redox är ett bra värde att titta på för vattenkvalite, men man måste veta vilket pH det är i vattnet för att tolka det. Ett vatten med pH 6,5 och redox på 600mv innehåller nog inte mycket klor 0,1-0,2 mg/l. Medans ett vatten med pH 8,5 och redox på 600mv har nog ganska mycket klor 1,3-2,5 mg/l. Därför kan det vara smart att inte dosera klor när pH är för högt (7,6). Det leder bara till ökad förbrukning av kemikalier och risk för ohälsa när pH sjunker.

Utloggad davidekholm

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #23 skrivet: juni 26, 2019, 21:16:22:22 »
Härligt projekt! Beställde du också korten från JCLPCB?

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #24 skrivet: juli 16, 2019, 11:48:28:28 »
Härligt projekt! Beställde du också korten från JCLPCB?

Nej, jag nyttjade https://www.pcbway.com/

Utloggad msmango

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #25 skrivet: januari 14, 2020, 11:31:21:21 »
Var beställs dessa kort av denna pcb-tillverkare https://www.aipcba.com/ Vad sägs om?

Utloggad Chihiro

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #26 skrivet: februari 21, 2022, 08:58:07:07 »
Hej, snyggt jobbat med automationen!
Har du något att tillägga två år senare?

Är på väg att göra samma resa och kollar efter hårdvara nu.
Dessa sensorer från Atlas, var det consumer eller industry?

Har kollat en del på Alibaba som säljer likande spec som Atlas industry för typ 1000kr med frakt.
Är det overkill? Dom kommer med 3/4 gänga vilket är praktiskt. Var hittar man adaptor för "vanlig" probe till gängning för att sätta i PVC rör?

Tacksam för alla möjliga tips eller avrådningar till att genomföra projektet!

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #27 skrivet: februari 26, 2022, 01:27:46:46 »
Hej, snyggt jobbat med automationen!
Har du något att tillägga två år senare?

Är på väg att göra samma resa och kollar efter hårdvara nu.
Dessa sensorer från Atlas, var det consumer eller industry?

Har kollat en del på Alibaba som säljer likande spec som Atlas industry för typ 1000kr med frakt.
Är det overkill? Dom kommer med 3/4 gänga vilket är praktiskt. Var hittar man adaptor för "vanlig" probe till gängning för att sätta i PVC rör?

Tacksam för alla möjliga tips eller avrådningar till att genomföra projektet!
Tack!
Consumer grade räcker nog. När jag köpte så fanns bara den dyrare lab grade.
Det som strulat för mig är att jag köpte anpassningskort från A-S som inte var galvaniskt avskiljda. Det funkade till och från, men var aldrig riktigt stabilt. Köpte sedan  nya galvaniskt avskilda och vips så var alla mätproblem borta. Mina hembyggda pumpar har också gått sönder. Utmattning av PLA plast. Ändrade designen och material och efter det så funkar de också bra.
Det har varit ett roligt projekt som inte riktigt blir färdigt. Kvar att göra :
Filtervarning
Varning för skräp i bräddavloppskorgen
Aitomatisk vattenpåfyllning (ganska onödigt i Svedala...)

Annars så funkar systemet helt perfekt nu.

Fäste för vanlig 8 mm slät probe....  Kabelförskruvning kanske?
Mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan