Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Övriga frågor! / SV: Terrasspool utan värmare på vintern?
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 21:49:07 »
Allt beror på hur rördragningen ser ut, cirkulerar det i alla slangar hela tiden?
Annars har det troligen redan frusit i någon slang...
Om du inte kan värma så skulle jag absolut rekommendera att du tömmer badet.
Även en älv fryser ju till sist.
2
Övriga frågor! / Terrasspool utan värmare på vintern?
« Senaste inlägg av Jandersson83 skrivet Idag kl. 19:16:23 »
Hejsan!

Jag har ett par funderingar som jag skulle behöva svar på. Jag har en terrasspool med elvärmare. Tyvärr så har jag inte kunnat köra värmaren sista månaden då säkringen går hela tiden. 

Poolen står nu fylld med cirkulationen igång. Kan den stå så utan att den fryser sönder eller bör jag skotta fram den så fort som möjligt och tömma den. Det är minus 10 grader ute nu och ska vara en 10-15 minus i flera dagar. Jag har förstått det så att sålänge det är god cirkulation så ska det vara lugnt, men känner att det är säkrast att dubbelkolla.

Tack på förhand! / Jonas

3
SpaForum / Hot spring återförsäljare
« Senaste inlägg av poolaren214 skrivet december 01, 2023, 14:54:01:01  »
Hej

Någon här som tidigare köpte ett spabad från hot spring från en svensk återförsäljare? Jag hittar endast SWIIM https://swiim.se/hotspring/. Hot spring verkar ha en butik i Stockholm men jag kan inte hitta några priser på deras hemsida!
4
SpaForum / SV: Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« Senaste inlägg av Iggeclean skrivet november 25, 2023, 08:14:10:10  »
Jag körde på mitt alternativ 2, alltså kapsla in badet med presenning och en liten byggfläkt på 2000W.

Just nu är temperaturen -4 utomhus och mysiga +4 under presenningen. ☺️
5
SpaForum / SV: Stänga av bubblorna från ozonator-anslutning?
« Senaste inlägg av mvjt skrivet november 23, 2023, 20:55:05:05  »
Som jag tolkat det har bubblorna inget med Ozon att göra, det är bara en "cool" grej att kunna visa upp i showroom.
(Jag vet inte säkert, så kolla upp det innan du gör något)
Mer troligt är det ett litet luftflöde som injekteras in i vattenflödet, bara just för att det ska se cool ut, och kanske lura någon att tro att det är Ozon.

Kolla om det finns en tunn slang som går in i cirkulationsledningen där du har ständigt flöde av vatten, slangen borde mynna ut högt upp i Spabadet och suga in luft när vattnet flödar.
Borde gå "vika av" den slangen för att få stopp på bubblorna.

Tror dock inte att just det där påverkar PH, men det är en annan fråga. (Det vet jag inte heller säkert)

Tack för svaret. Slangen hittar jag men den stoppar inte bubblorna när jag håller för öppningen med tummen...Jag får försöka luska vidare. Får kasta i PH- flera gånger i veckan. Får kanske testa att byta från Aktivt Syre till Brom istället.
6
Uppvärmning / SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Senaste inlägg av phonic skrivet november 23, 2023, 18:25:50:50  »
Det är ju asbra!  <sol>

4.18 i COP i första exemplet.
3.37 i COP andra exemplet (men du sa att den varvade ned, så COP är egentligen lite högre).

Var i Sverige bor du som har +7°C ? <dontkn>

Hmm, kanske är lite skiktningsproblematik när jag tänker efter?
Bor i Blekinge.

Ja det är svårt att veta hur det skiktar sig i tanken/tankarna, det är ju byggt för vedeldning.

Hursom är jag nöjd med köpet!

Jag fick tillbaka 70% av kostnaden, för dom hade skrivit fel på hemsidan att den gav 45 ut och den gav bara 40 i verkligheten.
Så vill du ha en billig pump, köp en och reklamera den, de hade inte ändrat på hemsidan.
2500kr kostade pumpen mig.
https://outl1.se/poolvarmepump-8kw-inverter-wifi?query=inverter%208kw
Jag har en länk som ger 20% rabatt på det priset tills imorgon, hör av dig om du ska köpa en! ;)
Sen reklamation så får du 70% tillbaka på det priset :D

En bekant tipsade mig om att sätta ett motstånd på givaren som mäter temp. in/ut från pumpen så kan man lura den att ge 45C :D

7
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet november 23, 2023, 17:07:53:53  »
Då har jag kört ett test idag  på 500L vatten.
Utetemp 7-8C och 20sm i vindbyarna

15:04 - 31.2C
15:34 - 36.6C diff 5,4C på 30min
15:53 - 39.5C diff 2,9C på 20min

Pumpen drar ca 1500watt, en bit över vad specen säger på 1,15kw.
Den varvade ner efter 38,5C men den går ända upp till 41C innan den bryter.
Så toppar man inte ur den så ger den nog en 11C på 500L vatten i timman vid +7C

Håller på och kör ett test till nu mot 1500L vatten, då jag är lite osäker på om det verkligen värmer alla 500L då returen sitter en bit upp i tanken.

Det är ju asbra!  <sol>

4.18 i COP i första exemplet.
3.37 i COP andra exemplet (men du sa att den varvade ned, så COP är egentligen lite högre).

Var i Sverige bor du som har +7°C ? <dontkn>

Hmm, kanske är lite skiktningsproblematik när jag tänker efter?
8
« Senaste inlägg av phonic skrivet november 23, 2023, 15:57:31:31  »
Då har jag kört ett test idag  på 500L vatten.
Utetemp 7-8C och 20sm i vindbyarna

15:04 - 31.2C
15:34 - 36.6C diff 5,4C på 30min
15:53 - 39.5C diff 2,9C på 20min

Pumpen drar ca 1500watt, en bit över vad specen säger på 1,15kw.
Den varvade ner efter 38,5C men den går ända upp till 41C innan den bryter.
Så toppar man inte ur den så ger den nog en 11C på 500L vatten i timman vid +7C

Håller på och kör ett test till nu mot 1500L vatten, då jag är lite osäker på om det verkligen värmer alla 500L då returen sitter en bit upp i tanken.
9
SpaForum / SV: Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« Senaste inlägg av Nissemannen skrivet november 23, 2023, 12:57:39:39  »
Varför inte dränera eventuellt vatten? Skruva bort dräneringspluggarna på pumphusen. Blås med tryckluft om du har kompressor.
Täck över med presenning.
10
SpaForum / Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« Senaste inlägg av Iggeclean skrivet november 22, 2023, 22:25:20:20  »
Hej,

Imorgon anländer mitt fynd i form av ett begagnat SWEBAD Smaragd (spabad)

Problemet är att detta sker mitt i novemberkylan (ca 1-3 minusgrader på nätter) elen är inte framdragen än, kan dröja några dagar innan det är klart och sedan kopplas in.

Så där växer min ångest att rören ska frysa då badet är begagnat och lär finnas vatten kvar i rör/pump.

Så frågan är om jag helt enkelt kan placera en byggfläkt mitt i själva badet med locket stängt för att få upp värme så rör och pump inte fryser?

Eller är det bättre att kapsla in hela spabadet i presenning/partytält och låta byggfläkten blåsa in varmluft så värmen även tar sig runt yttersidor där rören går?

Första alternativet känns ju smidigast, men frågan är om värmen tar sig till alla frostkänsliga delar såsom pump och rör?

Några andra smarta lösningar?

Tacksam för idéer 😀

Sidor: [1] 2 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan