VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Måla om en gjuten pool  (läst 7553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Endalediga

Måla om en gjuten pool
« skrivet: maj 18, 2011, 07:14:02:02 »
Hej
Skall måla om vår gjutna pool från sent 60 tal och undrar hur länge man kan ha den tömd? Har hört från någon att de inte bör vara tomma mer än någon vecka drygt.

Putsade väggar och mosaik på botten

Tacksam för tips!

Poolgiganten

Utloggad Mmannen

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2011, 11:58:26:26 »
Hej,
Vi har en betongpool från 1973. Den har alltid varit målad, och alltid tömd på vintern. Vår granne har en liknande pool, målad, och han har alltid gjort på samma sätt.

Att poolen inte kan vara tömd mer än en vecka låter ju jätteknasigt. Var har du hört det?

Vilken färg kommer du att använda när du målar?

Slipar du poolen först? Slipa ska vara bättre än blästring vid ommålning av betongpooler, då det kryper in färgrester i betongen vid blästring (sa en poolkille som var förbi och tittade hos oss förra sommaren).

Utloggad utopiazz

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2011, 12:55:58:58 »
Viktigt när man tömmer en betongpool är att göra det låååångsamt

Utloggad Erica

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2011, 17:44:14:14 »
Viktigt när man tömmer en betongpool är att göra det låååångsamt

Detta gäller väl speciellt kakelklädda pooler ? Motivet till det är ju att kaklet annars kan lossna p.g.a. kvarvarande vattentryck bakom plattorna. Att det skulle ha någon större betydelse på en målad pool inför en ommålning är jag lite undrande över.

Utloggad utopiazz

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2011, 23:19:43:43 »
Som jag fått det berättat och uppfattat det hela så kan det gälla även putsade och gjutna pooler. Det beror på hur tätt ytskicktet är. Har du en målad pool där underliggande tätskickt inte är helt tätt så får du ett vattentryck även där. Detsamma kan nog gälla för vatten på utsidan av poolen men som sagt har jag bara fått det berättat för mig

Utloggad Endalediga

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2011, 16:15:55:55 »
Har kollat upp en färg som heter Penguard Topcoat från JOTUN. har inte sett några kommentarer om den men enligt Jotun skall den funka bra till pooler. Har tänkt att slipa ned färgen istället för att blästra.

Informationen om att man inte skall ha poolen tömd mer än någon vecka kom från vår poolkille som förmodligen ville ha jobbet själv och därför komplicerade allt lite extra. Har fått tips som att tömma långsamt vilket vi kommer att göra.

Har hört att marktrycket kan ställa till det och att det kan vara bra att sätta stöttor mellan poolväggarna. Låter konstigt tycker jag men det kanske stämmer. Får i så fall måla första halvmetern först och sedan sätta stöttor där det är ommålat och sedan ta resten. Är det det någon som hört om att det har uppstått problem med amrktryck vid gjutna pooler när man tömmer hela?

Utloggad psau

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2011, 12:00:55:55 »
Tömma långsamt ja men att den inte kan vara tom är en hopblandnig med vanliga linerpooler. Dessa ska man vara försiktiga med att de ska inte stå tomma någon längre tid då väggarna inte har någon egen styrka att stå emot marktrycket. Dessa pooler utnyttjar mottrycket från vattnet för att hålla marktrycket tillbaka.

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Mmannen

SV: Måla om en gjuten pool
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2011, 14:36:03:03 »
Jag fick idag tips om en färg som heter  Mapewall I
Är poolen utomhus rekommenderar de en annan härdare för att minimera gulning!
Grundering utförs med Mapeprimer M
Färgen säljs av www.resconmapei.com  och de verkar ha målat bl.a. kommunala pooler i Täby med denna färg.

Priset var väl inte gratis men jag har fått högre pris på annan färg, ca 7 000 kr för material som ska räcka till 60 kvm.
De räknar att en målning ska hålla i tio år, känns kanske optimistiskt. Men håller det sju år är jag nöjd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan