CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spränga i urberget  (läst 12428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peterpoolarn

Spränga i urberget
« skrivet: september 04, 2006, 15:17:19:19 »
Hej!

Behöver ta mig ner i urberget för att få bra djup i poolen. Har fått tips om Boulder Buster/Stenspräckare, safex och snigeldynamit. Det är ca 10 m3 som skall väck. Vad tror ni, är det ngt man kan företa sig själv el bör jag kontakta en sprängare? Ngn som vet vad priset ligger på m3 för bergsprängning.

Mvh PP
« Senast ändrad: september 04, 2006, 16:52:57:57 av Peterpoolarn »

Poolgiganten

Utloggad Peterpoolarn

SV: Spränga i urberget
« Svar #1 skrivet: september 04, 2006, 16:51:18:18 »
Lägger in en bild också. Det får inte sprängas för kraftigt så att stödmuren spricker, lite problematiskt kanske. Det rödmarkerade skall pangas bort.
« Senast ändrad: september 04, 2006, 17:46:00:00 av Peterpoolarn »

Utloggad Mica

SV: Spränga i urberget
« Svar #2 skrivet: september 04, 2006, 20:34:29:29 »
Visst kan du spränga själv med snigeldynamit, men det blir lika dyrt som att anlita en sprängare om man räknar in kostnaden för snigeldynamiten och cobran.

Jag tror att det är svårt att spränga där utan att stödmuren riskerar att ta skada. Vattensprängning ger ju långa sprickor från spränghålet och de kommer helt säkert att gå in under stödmuren, dessutom är det svårt att få en rak avslutning från stödmuren och neråt, vilket jag antar att du är ute efter. Sprängare kostar ca. 600:-/h + en startkostnad på någon tusing. Det som kostar är sedan startpatronen och sprängpatronen. För varje hål går det åt en startpatron och ca tre sprängpatroner. Skulle tro att att ditt fall borde landa på 20-30 TKR totalt. Det är ruskigt dyrt. Min sprängning gick på det dubbla och då slutspräckte jag ändå själv och forslade bort det.....

Det är jättetungt och slitigt!!!  :-\
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Peterpoolarn

SV: Spränga i urberget
« Svar #3 skrivet: september 04, 2006, 21:24:22:22 »
oj vad dyrt! 20-30 tusen blir alltså ca 2000-3000kr m3 för sprängning ??? Att det blir sprickor som går in under muren gör nog inte så mycket då det ändå skall gjutas en bottenplatta. Men det är själva muren jag är orolig för. Men snigeln kanske är att föredra trots att det är ca 10m3. Bara göra en jädrans massa håll med kobran och försöka hitta billig snigeldynamit så får man se hur det går. Funkar det inte får man väl ta till vattensprängning ändå. I värsta fall får jag höja muren mer än beräknat.  Tack för infon förresten :)


« Senast ändrad: september 04, 2006, 21:28:02:02 av Peterpoolarn »

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spränga i urberget
« Svar #4 skrivet: september 05, 2006, 08:48:39:39 »
Jag hyrde en kompressor, 7,5 kbm, och en borr, 40 mm.
Borrade 22 hål, ca 50 cm djupa, runt en liten knalle och hällde i SNIGEMIT.
Det tog ca 2 veckor innan berget spruckit tillräckligt så att jag kunde bända bort stenarna.
Snigemiten kostade knappa 1000 kr för 10 kg.
Har du tillgång till en Cobra eller liknande så minskar kostnaden radikalt.
Men du måste borra hål som är minst 30 mm stora annars får du inte tillräcklig kraft i snigemiten.

Ta det bit för bit och låt det ta tid så klarar du det själv.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Peterpoolarn

SV: Spränga i urberget
« Svar #5 skrivet: september 06, 2006, 14:55:48:48 »
Vattensprängning ger ju långa sprickor från spränghålet och de kommer helt säkert att gå in under stödmuren, dessutom är det svårt att få en rak avslutning från stödmuren och neråt, vilket jag antar att du är ute efter.

Hej!

Tanken är att gjuta en klack innanför den befinliga muren, ca 50cm hög och 10cm bred el mer, så det behövs inte sprängas dikt muren. Den klacken kan även justeras efter hur sprängkanten blir. Klacken skall fungera som förstärkning/stöd för den befintliga muren, som iofs är 20cm bred med en rad 12mm järn cc 30, ej dubbla som många föredrar. Den var ju inte tänkt att bli en poolvägg från början :) Håller säkert, men nu passar det ju bra men en klack/mur om jag ändå måste ner i berget samt att det skall gjutas golv osv.  /PP
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag