CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Billig och tillförlitlig klordoserare  (läst 1424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

Billig och tillförlitlig klordoserare
« skrivet: juli 18, 2023, 13:10:29:29 »
Den första versionen använde en burk av ganska hård plast av okänd typ som inte tålde klor så bra. Den höll ca 3 år.

Nuvarande version är tillverkad av polypropylen. Efter 3 år är burken fortfarande intakt förutom lite blekt tryck. Beroende på hur stort vattenflödet är över dygnet så borrar man hål av lämplig storlek och antal. Här används 2 st 8 mm hål i burkens botten och lock. En 200 gram puck förbrukas här på 7-8 dygn.

Idén till den här doseraren kom ursprungligen från ErikN. Enklare, billigare och mer tillförlitligt än så här kan det inte bli.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Billig och tillförlitlig klordoserare
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2023, 11:07:54:54 »
Snyggt. Jag kör liknande med fruns schampoo-burk.

Vad har du för puckar?
Jag kör inomhus-puckar från PoolKlubben, men även om jag bara har ett hål och mindre (också provat mig fram... :-)) går de åt lite för fort då de löses lätt.
Med jämna mellanrum sätts hålet igen lite så jag får öppna burken och släppa ut lite mer då och då för kontinuerlig tillförsel.  >rulla<

Utloggad TommyC

SV: Billig och tillförlitlig klordoserare
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2023, 12:23:15:15 »
Nu har vi puckar från Biltema som köptes för två år sedan. Jag ser att dom har samma pris idag, 299 kr för 3 kg. Vi har använt lite olika fabrikat genom åren. Jag brukar leta efter bra pris. Förr brukade Folkpool ha något bra erbjudande innan säsongen började men det har jag inte sett på länge. Alla fabrikat jag har provat fungerade lika bra. Då jag alltid tömmer poolen före vintern så bryr jag mig inte om cyanursyran.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Billig och tillförlitlig klordoserare
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2023, 15:16:20:20 »
Ah, just ja, du tömmer mer än oss/vanligt - tack.
Vi körde med multipuckar första året/åren (tömde även helt i början) och de löste sig i lite mer lagom takt, men innehöll ju även cya som jag minns det så bytte sort med tiden.
 O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag