VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Motorskyddsbrytare löser ut  (läst 4217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

Motorskyddsbrytare löser ut
« skrivet: november 01, 2019, 22:19:46:46 »
Har en Kripsol KSE 75 pump som är inne på fjärde året nu, har funkat bra ändå fram till mitten/slutet av sommaren då motorskyddsbrytaren började lösa ut lite då och då. Pumpen är 1-fas och motorskyddsbrytaren är för 3-fas men kopplad så att den funkar med 1-fas.
Motorskyddsbrytaren satt i en kapsling som började bli lite torr och gul på utsidan, som att den gått varm längre stunder.
Lossade pumpen, öppnade den och kände om den gick trögt eller om något satt fast men allt såg bra ut så jag tänkte att det är motorskyddsbrytaren som är dålig (det var inte den dyrare sorten). När jag öppnade kapslingen luktade det bränt och plasten på motorskyddsbrytaren var gul och skör, man kunde bryta bort stora bitar. Då bestämde jag mig för att göra om undercentralen, större skåp, ny motorskyddsbrytare, flödesvakt till UV mm.
Nya undercentralen klar och det sitter en ny motorskyddsbrytare från Schneider 2.5-4A. Vad händer när pumpen gått några minuter? Motorskyddsbrytaren löser ut......
Den löser ut hela tiden efter några minuter, lite svårt att dammsuga och tömma inför vinterstängning.....
Åkte och köpte en tångamperemeter och när jag mäter fasen visar den 4.85-4.91A, inte konstigt att motorskyddsbrytaren som är inställd på 4A löser ut. Plockade in pumpen i garaget och öppnade den men allt ser bra ut. Pumpen snurrar lätt och kan inte se något som är fel.
Enligt manualen ska man ha en för 2.5-4A, men på märkningen på pumpen står det att den är på 4.2A, blir lite fundersam på vad som gäller....
Ska jag kanske ha en för 4-6.3A eller är det redan dags att fundera på ny pump? Spontant känns det att om det går ca 4.9A så är det något fel med pumpen.

Någon duktig här som har tips på vad som kan vara fel?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #1 skrivet: november 03, 2019, 19:37:09:09 »
Om märkskylten säger 4.2 A och den verkligen drar 4.9 A så är det ju något som inte stämmer. Du bör till en börja med kontrollmäta spänningen så att du verkligen har avsedd märkspänning över klämmorna. Om du har spänning som avviker för mycket från märkspänningen så kan motorn dra mer ström än avsett och då också riskera att gå sönder. På äldre maskiner fanns rätt god marginal för det mesta, på moderna motorer så finns oftast inte mycket till marginal.

Din motor är enfas och ett av de vanligaste felen då är fel på kondensatorn - att den inte håller sitt värde eller att den helt havererat. I det senare fallet brukar motorn dock inte starta.

Att motorn skulle vara överbelastad låter mindre troligt om den verkligen snurrar runt obehindrat. På centrifugalpumpar ökar motorbelastningen med vattenmängden så ev. stopp i ledningen skulle få motsatt effekt, alltså att strömmen minskar. Så överbelastning  måste antingen bero på lagerfel (då går den oftast trögt och det hörs missljud) eller att den har för LITE vattenmotstånd, men detta fall förekommer knappast.

Vad har tångamperemetern för mätområde ? Ofta har tångamperemetrar stort område, kanske 0-300 A eller 0-600 A och i sådana fall blir inte mätnoggrannheten för strömmar på runt 4 A särskilt hög. Sätt helst tången nära motorskyddet, inte intill motorn, eftersom motorns magnetfält annars kan påverka mätningen.

Utloggad Thermopool

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #2 skrivet: november 03, 2019, 20:39:17:17 »
Märkspänningen över klämmorna i motorskyddet är ok. Tångamperemetern har mätområde 0-200 A.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/

Ingen dyr sak men värdet den visar borde vara någorlunda rätt eftersom motorskyddet löser ut. Jag mätte både ledaren och nollan (båda går genom motorskyddet så att jag får även nollbrytning om skyddet löser ut) precis ovanför motorskyddet och fick samma värde vid båda.

Nu är pumpen helt isärplockad och där axeln går genom nr 17 på bilden ser det ut som att det ärgat lite runt axeln och tätningen nr 14, samt runt axeln vid tätningen som sitter mot impellern nr 13. Själva axeln ser bra ut från axeltätningen mot motorn. Axeln snurrar lätt och det syns inga skador i motorn.
Om axeltätningen är lite dålig kan det ha kommit lite vatten till lindningarna som gör att den drar mer ström?
Kan man kontrollera om kondensatorn är dålig nu när pumpen är isärplockad?



Utloggad Erica

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #3 skrivet: november 05, 2019, 23:27:47:47 »
Kondensatorn sitter normalt i kopplingslådan så den når du vare sig motorn är isärplockad eller inte. Du behöver ett mätinstrument som kan mäta kapacitans. Ett vanligt standardinstrument kan bara kontrollera ev. kortslutning i kondensatorn men inte mer än så. Vatten i lindningarna brukar ganska omgående leda till att motorn bränner, om det inte är en motor med speciallindningar som skall tåla vatten (finns i en del dränkbara pumpar t.ex.).

Det jag sa om eventuell felmätning på tångamperemeter gällde om du har den alldeles inpå motorn - tångamperemetern mäter ju magnetfält och kring motorn finns ett annat magnetfält som motorn själv alstrar.

Om motorn går överbelastad så får man ju först misstänka lagerfel - att den roterar lite trögt. Ofta blir det då missljud från lagren, men inte alltid.

Utloggad Thermopool

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #4 skrivet: november 07, 2019, 21:25:50:50 »
Tack för tipsen Erica!

Har kollat axeln och lagren noga och de snurrar lätt, inget som skaver eller glappar.
Lossat kondensatorn och mätt den flera gånger med ett instrument som mäter kapacitans. Värdet jag får är 7.3uF (får inte fram rätt specialtecken innan F), kondensatorn är märkt med 16uF +/- 5%. Om jag förstått rätt ska kondensatorn mätas när den är urkopplad och urladdad, stämmer det så verkar den väl dålig?
Osäker på om kondensatorn behövs till start av pumpen eller hela tiden.

Utloggad Erica

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #5 skrivet: november 07, 2019, 21:41:58:58 »
Det stämmer att kondensatorn skall vara urkopplad och urladdad före mätning. Värdet du mätte upp är mindre än hälften av vad det borde vara och en så pass stor avvikelse kan givetvis påverka motorns driftskaraktäristik. På de allra flesta motorer så är kondensatorn inkopplad hela tiden. Det finns vissa motorer där en centrifugalkoppling kopplar bort kondensatorn efter start, men de är sällsynta - var nog vanligare förr.

Utloggad Thermopool

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #6 skrivet: november 07, 2019, 22:23:12:12 »
Jag tänker också att avvikelsen är för stor, det mest sannolika är att det är orsaken till att motorskyddet löser ut.
Beställde nya axeltätningar igår och nu ska jag leta efter en ny kondensator. Testkörning får bli till våren när poolen ska startas upp och skulle det inte funka då så får det bli en ny pump.
Tack för hjälpen!

Utloggad Thermopool

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #7 skrivet: april 21, 2020, 20:39:22:22 »
Fick tag på en ny kondensator för ca 250kr från Elfa och nu är pumpen som ny  :)

Utloggad Erica

SV: Motorskyddsbrytare löser ut
« Svar #8 skrivet: april 22, 2020, 07:11:41:41 »
Bra att det ordnade sig ! Vi gjorde alldeles nyligen samma reparation på en av våra pumpar, (dock inte poolpumpen - den är trefas och trefasmotorer behöver ingen kondensator). Det var en reservvattenpump som vi använder vid strömavbrott tillsammans med en enfas dieselgenerator för att kunna få vatten vid strömavbrott. Den bara "murrade" vid inkoppling - mätning visade att kondensatorn var dålig, när den fick en ny sådan gick den igång direkt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan