VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga i lösvirke, hjälp!  (läst 11138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Bygga i lösvirke, hjälp!
« skrivet: juli 28, 2013, 19:53:34:34 »
Hej, jag är ny här och funderar på som många andra på att bygga en pool. Jag är inne på att själv bygga stomme och ta hjälp av en poolbyggare för att sätta liner och koppla in övrig utrustning.

Jag har tänkt att gjuta en betong platta och sedan bulta med expanderbult reglarna. 4x6m är det tänkt att bli. Är det någon som har lite tips på hur ett liknande bygge kan se ut? Det är väl så man bygger plåt-pool?

//Roger 
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2013, 20:06:44:44 »
Ska du bygga träpool kanske du kan få lite bra ideer från någon monteringsanvisning från folkpool? Sätta liner kan du garanterat göra själv om du är tillräckligt händig för att göra övrigt jobb du beskriver.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 09:09:52:52 »
Tack Mathias, jag har kolla på Folkpool's uppbyggnad, dock inte på deras manual, och där är några punkter som jag inte är så förtjust i.

1. Jag vill åstakomma en botten som inte ger avtryck från fötter, klackar eller vad det ny kan vara, därför betong i botten.
2. Träkonstruktion i väggar tycker jag är ok, betydligt enklare att byta en rutten plywoodskiva är en rostig galvad plåt.  :D

-Så vad tror ni om en gjuten platta och bulta fast en stomme i trä?

-Hur är hållbarheten på formplyfa kontra NTR A plywood?

-Är det några standardmått som poolen ska ha för att kunna köpa standard liner?

Ja det är onekligen många frågor som snurrar i huvudet nu när man börjat fundera på poolbygge.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad TommyC

SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2013, 09:25:44:44 »
Trä ruttnar inte om det är torrt. Problemen kommer när trä blir blött och inte har möjlighet att torka upp. Förutom alla problem som illa fungerande dränering kan ge så kan poolen läcka av olika skäl. Jag tror att de flesta pooler kommer att läcka om man väntar tillräckligt länge. Frågan är bara om det tar 10, 20 eller 30 år? Har man liner så kan det gå hål på den av olika skäl. Har man inte liner så har man diverse genomföringar som är beroende av packingar. Packningar åldras och börjar då oftast läcka när de blir tillräckligt oflexibla. Det finns många historier om pooler som byggts av ”proffs” och läckt från dag ett. I vissa fall har det tagit både ett och två år innan det blivit tätt.

Av alla dessa skäl så kör Folkpool med NTR A klassat virke i sina träpooler.

Om du ändå skall lägga ner allt arbete så är det väl bättre att välja matrial som är lämpade för ändamålet. Thermopool, betonghålsten, skalblock, lecablock eller liknande kommer aldrig att ruttna.
« Senast ändrad: juli 29, 2013, 09:40:18:18 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad psau

SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2013, 09:32:55:55 »
Hejsan,

Som Tommy skriver så ruttnar inte torrt trä men även om det är torrt i marken så är det inte helt torrt.

Jag har några formplyfa som stått "torrt" i ett år ute under tak dessa är numera i lösbladssystem de har separerat i sina skikt...

Poolen jag nyss grävde upp och ersatte med Leca var en Folkpool i trä från 68 som var badbar så sent som förra året så riktigt impregnerat virke håller rätt bra.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2013, 09:43:52:52 »
Jag tycker ju i grunden att trä under mark är knas MEN det är bevisligen så att NTR A pooler kan hålla väldigt väldigt länge om dräneringen är gjort på ett bra sätt. Dvs, det är ett koncept som fungerar.

Betongplatta + bultat trä ser jag inte några problem med, men se till att inte vatten blir stående på plattan kring väggen.

Formplyfa istället för NTRA skulle jag inte chansa på. Jag tror det kommer ruttna snabbt. Hos flera poolaffärer kan du måttbeställa liner utan att den behöver platsbyggas. Det lär finnas någon begränsning på djupet eftersom linern på rulle  har en viss bredd, minns inte exakt vad detta är dock. Kolla med lämplig affär.

Tänk på detta också: Beroende på hur mycket krut du lägger på kringutrustning, pooltak etc så kan kostnaden för just väggarna vara en försvinnande liten del av totalkostnaden. I mitt fall kring 13% om jag minns rätt => i sammanhanget rätt lite pengar att spara på att gräva ner trä.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2013, 10:32:23:23 »
Jag håller lite med tidigare talare här... Bygger man en gång pool så gör det ordentligt med thermoblock, leca, e.dyl. Visst, det blir lite dyrare inledningsvis men håller så otroligt mycket längre...
Sen är det ju förstås en annan sak om man verkligen vill bygga i trä för att "man kan"... :)

OM jag var spekulant i ett hus t.ex. så skulle jag vara väldigt skeptisk till en pool med trästomme (oavsett hur fräsch och snygg den ser ut). OM det däremot var leca, thermoblock, etc. skulle jag inte tveka...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2013, 14:38:01:01 »
Tack för alla svar!

Har nu kollat på poolstomme i galvad plåt och i PE, liknande de som Poolkungen, SV Poolfabriken och ellips Pool har. Är det någon som har erfarenhet kring PE-pool från någon av dessa leverantörer så tar jag gärna del av det?

Hur står sig en varmgalvad stomme jämfört med en i trä?

Gillar idéen med gjuten platta i alla fall.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad psau

SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2013, 14:49:51:51 »
I mitt tycke självklart med gjuten platta, men varför stanna där leca eller thermoblock är en bra fortsättning.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga i lösvirke, hjälp!
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2013, 16:17:36:36 »
Psau O0
Jag har begränsat med tid för att själv bygga en pool och med betong i kombination med att man ska anlita någon som utför arbetet så springer kostnaden iväg för mycket. Jag är nöjd med något som håller i 30 år och PE kommer troligen att klara den tiden samtidigt som den har en kort monteringstid.

Klart att det är en kompromiss, men i alla fall bättre än ingen pool alls.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan