VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svenska Badrumsinredningar  (läst 81228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2015, 07:50:14:14 »
Men kan det inte vara så att grejerna blir bättre och bättre med åren då? Det jag tittade på såg betydligt bättre ut under skalet än de på bilderna. Ram i rostfritt stål, hel glasfiberbotten, fullskummat och såg rätt prydligt och välbyggt ut. Cirk-pumpen kan dock mycket väl ha varit en LX, men den är ju lätt att byta.

Poolgiganten

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2015, 20:33:32:32 »
Det såg ut som rostfritt stål i alla fall, om man nu inte vågar lita på säljaren. Vissa amerikanska bad har väl också rostfritt stål? :) Angående skummet såg det i alla fall ut att vara ordentligt gjort, även om jag inte är någon expert i just den frågan. Hade gärna haft med mig en expert så klart, men nu hade jag inte det.

Just det badet jag kollade på var en helt ny modell av Vancouver med kopparfärgad insida. Förra årets modell hade stomme i trä enligt säljaren. Nu visade det sig att alla baden i deras första batch av denna modell redan var bokade och att det tar ett par månader innan de får hem nya, så vi får se hur vi gör. Ska kolla på några andra märken också. Dock tyckte jag att finish och utförande på detta bad var helt i min smak. Allt verkade toppen! Men, om ni säger att kvaliteten är usel på saker man inte ser så ska jag givetvis göra en mer noggrann koll. Jag vägrar dock avfärda detta bad endast för att det är byggt i Kina, baserat på att andra kinesiska tillverkare är dåliga. Ska försöka få med mig någon kunnig inom isolering och waterwaykopplingar etc. och kolla igen.

Mycket text blev det, men har ni några tips på andra bad med bättre kvalitet? Krav: 2 liggplatser, minst 3 sittplatser (helst 4). Maxpris 90.000:-.

Utloggad smook

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2015, 22:25:22:22 »
Köp direkt ifrån deras fabrik isf, deras spa är bellagio om jag inte minns fel.
jag köpte direkt ifrån kina blev under halva priser ink frakt o moms.
fast jag köpte ifrån en annan leverantör.
har är några bellagio spa
http://spa.bellagioluxury.com

Utloggad Rotorp

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #13 skrivet: augusti 31, 2015, 06:30:47:47 »
Rostfritt stål?
Nog snarare någon form av behandlig av vanligt blötjärn,och en stomme i järn är kylande,så det ska man undvika.
Fullskummat?Ta en bild på det ,fullskummat ska vara enda ut till kabinett sidorna och förseglad med en fukthämmande plast.
En cirk av bra kvalite = 3500 ca ,sen har du "bara resten" limkopplingar,det är där det skiljer mkt som man inte ser med blotta ögat.
Och som jag sagt tidigare,räkna baklänges och se vad det blir kvar på ett "billigt" spabad.


Intressant detta "hat" du har emot kinabad när man i köpes kan läsa att du gärna köper kinabad, tom allt av intresse?  <hmm>

Citat / Jag köper ditt trasiga spabad kontant i mälardalen.
Hämtar med kranbil i sthlm/uppsala.
Övriga mälardalen med släp.
Pma mig vad du har och hur mkt du vill ha för det.
Alla märken och modeller intressant fr bauahaus/denform kina span till premium spabad.
Jag köper allt till rätt pris ! /Slut citat

Kina eller inte, det måste ändå vara upp till var o en vad man väljer... Alla har ju olika förutsättningar och prioriterar olika.  Precis som med bilar tex. En del vill ha en Daewoo medans andra har en Merca osv.

Just de baden (Vancouver) som diskuteras är jag inte belevrad i, gå på känslan är väl mitt råd samt ha inte bråttom i valet. Låt det ta lite tid så det verkligen känns rätt.
« Senast ändrad: augusti 31, 2015, 07:12:44:44 av Rotorp »

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #14 skrivet: augusti 31, 2015, 10:50:06:06 »
Tycker att var och en givetvis ska få bestämma vad dom köper själva, men i ett sånt här forum så måste ju på något sätt vekligheten ändå komma fram.

För gemene man så ser ju alla spabad väldigt lika ut och är man inte invigd i branschen så kan det givetvis vara svårt att veta vad man ska titta på och vilka skillnader som finns.

Med tanke på hur spabads branschen ser ut så är det väl inte speciellt konstigt att det är skillnader på bra och mindre bra grejor, de Amerikanska tillverkarna har ju tillverkat spabad sedan mitten av 70 talet och på vägen gjort alla misstag som idag lett fram till att det finns riktigt bra och högkvalitativa produkter på marknaden.

Kina tillverkarna har ju bara hållit på med dessa produkter ett par år och har givetvis mycket kvar att lära sig, det ser man om man går på en proffesionell pool och Spamässa då det ligger och kryper kineser i alla premiumtillverkares montrar och försöker snappa upp hur de bygger sina bad. Det är därför viktigt att vara medveten om att det ÄR skillnad på saker och ting.

Givetvis blir kinabaden bättre med åren då de alltefter lär sig hur saker måste byggas för att hålla, då kommer de också att bli betydligt dyrare om de ska komma upp i kvalitetsnivån.  Men fortfarande skiljer det mycket.

Kinaspan kan vara en mycket bra inkomstkälla för spabadsreparatörer som lagar och renoverar bad för uthyrning eller försäljning, eller bara servar kunder som haft otur.

Det är väl heller inte speciellt konstigt att det är så, och givetvis så ska dessa tekniker dela med sig av sina erfarenheter till andra. Man kan genom att byta ut trasiga delar till delar med betydligt bättre kvalitet få en produktinsamling kan ha ett andra liv, om skalet är helt och i gott skick. Delar som jets, ventiler, slangar, pumpar m.m går ju att byta ut .

Det jag själv sett är att det dock finns många kinabad som har ett dåligt förstärkt skal där det uppkommit blåsbildning i Acrylen vilket kommer att innebära ett läckage i framtiden, detta löste amerikanarna på början av 80 talen med att använda sig av mer och bättre och dyrare material i tillverkningen.

Vart jag vill komma, är att det viktiga är att man vet vad man köper, ett Kinabad kostar aldrig över 75 000 kr i ordinariepris om importören har normala marginaler för branschen. Allt över det är Att lura folk, för det skiljer inte speciellt mycket mellan priserna hos tillverkarna i Kina.

Det finns så många som försöker att lura i folk att de gör en kanonaffär och det är här och nu du kan få detta pris.

Jag säger bara , gå inte på allt !!

Detta forum är ju till för att upplysa folk om saker i denna bransch, och min förhoppning är att så få ska bli lurade som möjligt.

Ett spabad är en fantastisk källa för avkoppling, stresslindring, massage av ömmande kroppsdelar, hjälp till att sova bättre och mycket mer, och är en produkt som ska lindra huvudvärk, inte skapa huvudvärk.

Gör jobbet före köp ordentligt, kolla in tillverkarens hemsida, inte den svenska säljarens så får du mer information för att lyckas med ett bra köp.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #15 skrivet: september 02, 2015, 12:11:46:46 »
Rotorp:
Jag "hatar" inte kina span ,men ,jag hatar sådana som säljer dom som kvalitets spa bad och tar betalt därefter.
Tex Bauhaus,där säljarna står och säger att det är dansktillverkade bad av amerikanska komponenter .
För mig är det ofattbart att en sådan stor kedja kan stå och blåljuga.

Jag köper in alla trasiga spabad,tom kina span ,MEN,när dom säljs så informerar jag att det är kina spa med sämre kvalite,och sätter priset därefter.

Som sagt ,alla får köpa det dom vill ,men att man går på alla dessa kampanjer är över mitt förstånd.
Vem kan tro att man sänker ett bad från 129.000 till 59.000 på tex en mässa??
Eller att en säljare i en butik kan pruta ner badet 40% själv och få kunden att tro att han gjort en "kanonaffär"

Jag kan också tycka att höga listpriser är löjligt, men om vi struntar i det en stund och låtsas att 69.000:- är ordinariepris.

Då tycker i alla fall jag att det känns som man får rätt mycket för pengarna. I synnerhet om man som jag har krav på två liggplatser. Eller vad tycker du, Johanmarsta?

Jag kan dessutom skruva själv, så om vi leker med tanken att jag byter cirkpumpen om ett par år till en bättre modell och sköter om mitt bad enligt konstens alla regler, kan det inte då vara en rätt bra affär i alla fall? Ett amerikanskt bad med två liggplatser kostar nästan dubbelt så mycket, så man har ju ett stort antal tusenlappar att köpa reservdelar för i jämförelse.

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #16 skrivet: september 13, 2015, 17:33:02:02 »
Det är inte bara cirkpumpen,det är i princip hela spabadet,lock,jets,slangar,kopplingar,elbox,massage pumpar,kabinett,stomme,acryl,glasfiber,isolering mm som skiljer

Och ett amerikanskt bad med två liggplatser kostar inte riktigt 140k
Du kan få ett för runt 100.000

Så, svaret på din fråga är :
Nej,badet är inte värt 69.900 ,det är ingen bra affär ,det är ingen bra deal , det är inte ett kanon klipp.
Det borde kosta 45000:-

Nja, att samtliga delar du räknar upp har avsevärd kvalitetsskillnad köper jag inte, en del köper jag dock.

Men...
Stomme: Rostfritt stål, dåligt enligt dig, men används även av en hel del amerikanska tillverkare. Är dessa också dåliga?
Glasfiber: Hel glasfiberbotten, borde rimligtvis inte skilja så mycket.
Lock: 5 tum, betydligt tjockare än vad många amerikanska tillverkare skickar med.
Kabinett: Komposit, perfekt för mig som ska bygga in det.
Isolering: Ser i alla fall bra ut under skalet, skum ända ut.
Massagepumpar: inte så viktigt, kommer inte användas jättemycket ändå.
Däremot tvivlar jag inte på att slangar, kopplingar och jets skiljer. Frågan är bara om det är värt mellanskillnaden. Jag är tveksam.

Jag har dessutom letat, men inte hittat något amerikatillverkat bad med två liggplatser och fyra sittplatser för 100.000:-, men det kanske finns? Känns som att man måste gå upp mot 120.000:- och det är ändå 50.000:- upp.

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #17 skrivet: september 15, 2015, 13:05:45:45 »
Ok...då benar vi ut detta:


"Stomme: Rostfritt stål, dåligt enligt dig, men används även av en hel del amerikanska tillverkare. Är dessa också dåliga? "
Ja ,om dom inte är syrafasta,Svenska badrumsinredningar har inte rostfritt,syrafast i dom baden jag har lagat.

"Glasfiber: Hel glasfiberbotten, borde rimligtvis inte skilja så mycket."
Glasfiber kan skilja mkt.... Tjockleken på glasfibern också.

"Lock: 5 tum, betydligt tjockare än vad många amerikanska tillverkare skickar med."
Det kan vara 50 cm tjockt...men det behövs inte om du har rätt u-värde.

"Kabinett: Komposit, perfekt för mig som ska bygga in det."
Som tappar färg efter några år....

"Isolering: Ser i alla fall bra ut under skalet, skum ända ut."
Kan så vara,men inte R-30 skum som det ska vara.
Det finns en anledning till att dom inte kör med öppna kabinett sidor på mässor ,dom skyller på det ena och det andra varför dom inte har öppna sidor som dom seriösa säljarna har...

"Massagepumpar: inte så viktigt, kommer inte användas jättemycket ändå."
Kanske inte ,men läcker gör dom iallfall efter några år...

Men....vi lever i ett ,nästan,fritt land , så köp du deras kina bad och gör som många andra ,upptäck att du blivit blåst efter ett par år när saker börjar krångla och håll då tyst för att du skäms.

Jag föredrar vetenskapliga svar baserat på kunskap och erfarenheter. Jag betvivlar inte din kunskap, men det känns lite som att en del av dina svar snarare baseras på antaganden

Stommen: Du säger att de bad från aktuell leverantör som du har lagat inte har haft syrafast rostfritt stål. Jag tror dig, eftersom Svenska badrumsinredningars leverantör (om de talar sanning) precis har gått över till rostfritt stål efter att tidigare ha använt trä. När jag pratade med leverantören för 3 månader sedan hade de precis fått hem sin första container med bad av den nya generationen. Ett mer korrekt svar från din sida hade varit att de bad du har reparerat från aktuell leverantör har haft trästomme!

Glasfiber: Ja, det kan säkert skilja i kvalitet, men det borde inte rimligtvis göra så stor skillnad då badet kommer stå still på träunderlag.

Lock: Visst, det finns en del exotiska material som bland annat har använts i rymdfärjor, men låt oss bortse från dessa. De spalock jag har sett har en kärna i cellplast. Mellan olika typer av cellplast skiljer det väldigt lite. Med andra ord, ju tjockare lock - desto bättre isoleringsförmåga. Generellt sett.

Kabinett: Ska som sagt byggas in. Jag kommer med andra ord inte ens märka om det tappar färg.

Skum: Vad jag har förstått finns det ett antal olika typer av skum som lämpar sig för utomhusbruk i fuktiga miljöer. Svenska badrumsinredningars leverantör kan mycket väl använda sig av "fel" sorts skum, det vet inte jag. Men om de nu gör det vill jag gärna få reda på det baserat på fakta, inte på antaganden.

Slutligen, du menar alltså att orsaken till att vissa förefaller vara nöjda med sina kinatillverkade bad är på grund av att de skäms över att de har blivit blåsta och hellre väljer att hålla tyst? Tillåt mig tvivla på det påståendet.

(PS. Jakten fortsätter, ska iväg och kolla på ett Sundance Spa i veckan. Sen får vi se vilken leverantör det blir i slutändan.)

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #18 skrivet: september 15, 2015, 19:29:09:09 »
Jag måste bara säga att jag stod och jobbade  intill Svenska Badrumsinredningars mäss monter i 9 dagar i Augusti, och jag har personligen aldrig någonsin i hela mitt liv hört så mycket ljug och skitsnack om allt och alla andra fabrikat på marknaden som deras säljare stod och orerade ut.

Så att tro på vad deras säljare säker om när vad och hur deras bad är tillverkade, ger jag inte fem öre för.

Man förvånas däremot att folk "går på" vad dom säger, finns det verkligen ingen som ens reagerar på alla knäppa uttalanden?

Nä gör ditt jobb som konsument, ta reda på vilken fabrik baden tillverkas, sök information utanför Återförsäljarens svär och gå in på utländska forum och titta på tillverkande fabrikers hemsida m.m.

En seriös och respektabel tillverkare har givetvis en riktig hemsida med all viktig information som du behöver, finns inte detta så ska du givetvis välja en annan produkt, för det finns väldigt många lycksökare i denna branschen, både i Sverige och i Kina.

Det är relativt mycket pengar som du ska lägga ut på en produkt som ska ge dig en skön och njutningsbar fritid, så det är väl värt att lägga ner lite extra tid på förarbetet.

Eller ???
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

El-Kentaa

  • Gäst
El-Kentaa
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #19 skrivet: september 15, 2015, 20:30:03:03 »
Jag måste bara säga att jag stod och jobbade  intill Svenska Badrumsinredningars mäss monter i 9 dagar i Augusti, och jag har personligen aldrig någonsin i hela mitt liv hört så mycket ljug och skitsnack om allt och alla andra fabrikat på marknaden som deras säljare stod och orerade ut.

Så att tro på vad deras säljare säker om när vad och hur deras bad är tillverkade, ger jag inte fem öre för.

Man förvånas däremot att folk "går på" vad dom säger, finns det verkligen ingen som ens reagerar på alla knäppa uttalanden?

Nä gör ditt jobb som konsument, ta reda på vilken fabrik baden tillverkas, sök information utanför Återförsäljarens svär och gå in på utländska forum och titta på tillverkande fabrikers hemsida m.m.

En seriös och respektabel tillverkare har givetvis en riktig hemsida med all viktig information som du behöver, finns inte detta så ska du givetvis välja en annan produkt, för det finns väldigt många lycksökare i denna branschen, både i Sverige och i Kina.

Det är relativt mycket pengar som du ska lägga ut på en produkt som ska ge dig en skön och njutningsbar fritid, så det är väl värt att lägga ner lite extra tid på förarbetet.

Eller ???

Tack för input.

Den säljare jag pratade med gav ett väldigt gott intryck faktiskt och verkade ha bra koll på grejerna. Dock tar jag helt klart åt mig av vad du säger. Man hoppas ju att en säljare inte ljuger om komponenterna i sina egna produkter, men precis som du säger är det helt klart rätt att vara på sin vakt.

Att lägga ner lite extra tid på förarbetet är precis det jag gör just nu. :)

Grejen är att jag har hittills inte hittat ett enda amerikanskt bad som enligt mina preferenser har lika bra layout som just Svenska Badrumsinredningars "Vancouver". Båda liggplatserna är väldigt bekväma och har perfekt djup för både mig och min fru. Sittplatserna (4 st) känns också väldigt bra och det är klart positivt att det även finns en avkylningsplats. När det gäller layouten känns den med andra ord helt perfekt.

Men som sagt, jag är fortfarande i undersökningsfasen och jag har tänkt att kolla på ytterligare en hel del modeller innan jag bestämmer mig. Smärtgränsen går vid 100.000:- och jag tar gärna emot tips. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan