VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmematta med Intexpool  (läst 3236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

Solvärmematta med Intexpool
« skrivet: juli 22, 2016, 06:44:24:24 »
Tjena tjena!

Hade först tänkt att införskaffa en VP till poolen men har nu börjat fundera på solvärme istället.

Har en Intex (ovanmark), 488x122, 19.1m3 som känns lite kall att bada i. Kollade in dessa mattor http://www.jf-fritid.se/solvarme/solvarmematta/ för att koppla ihop med min sandfilterpump.

Pumpen som medföljde poolpaketet har 0.25hp och klarar ca 4.5m3/h. Eftersom solvärmemattorna är stora (tänkte köpa två) skulle jag vilja placera de på garagetaket några meter från poolen. Enligt säljaren i butiken var min pump för klen för att få cirkulation upp till taket. Det krävdes iaf 1hp motor för att få det att gå runt.

Vad har ni för erfarenheter kring motorkapacitet av cirkulation upp på tak, det borde väl inte krävas så mycket? När man väl fått snurr fortsätter det ju av egen kraft? Eller ska man köpa en kraftigare pump eller kanske en egen pump till solmattorna? Vill ha det enkelt.

/Magnus
« Senast ändrad: juli 22, 2016, 07:05:59:59 av magnus76 »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5546
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solvärmematta med Intexpool
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2016, 09:25:59:59 »
Vi har våra mattor på taket (14.4 m2) , med en separat cirkulationspump för dem, 400 Watt på pumpen, och den ger 20 liter/minut.
Enligt installationsanvisningen skulle de mattorna vi har ha ett flöde på 40 liter/minut för att ge maximal effekt, så den pump som medföljde var alltså för klen för bästa effekt, det fungerar, men visst kunde det fungera bättre med en större pump.
För dig är väl problemet främst att du riskerar få för dålig cirkulation för att reningen av vattnet skall fungera som önskat.
Det som avgör om du alls kan få cirkulation har itne med flödet att göra, utan pumpens maximala tryck, kolla så den kan ge så pass högt tryck att den orkat få vattnet till högsta punkten i systemet.
Om högsta punkten i systemet är 6 meter så krävs att pumpen kan ge ca 0.7 bars tryck, gärna mer.

Så här bra effekt ger det när det är kanonväder ute.
« Senast ändrad: juli 22, 2016, 09:30:27:27 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad magnus76

SV: Solvärmematta med Intexpool
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2016, 10:16:32:32 »
Tack för ditt svar. Kollade igenom manualen till pumpen och hitta dessa specar...
220-240VAC
190W
1.4 bar
0.05 m2 (0.54 ft2)
4000 liter/timme

Säger mig inte så mycket. Men jag kommer inte ha 6 meter i höjdskillnad mellan poolen och översta punkten på taket. Vill helst inte köpa solmattorna och komma hem efter flera timmars montering och upptäcka att pumpen inte orkar. Kanske är lika bra att köpa en kraftigare pump när man ändå håller på?

Annars har jag en fundering på att bygga en ställning i 45grader och ställa den på gräsmattan. Då behövs väl inte samma kraft i pumpen? Vill ju iof ha ett bra tryck så reningen fungerar också...

Utloggad magnus76

SV: Solvärmematta med Intexpool
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2016, 10:37:03:03 »
När jag kollar på mätaren på pumpen så ligger flödet på ca 0.25 bar. Så det är väl det trycket jag har in till poolen igen. Inte så högt kanske. Hmm...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5546
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solvärmematta med Intexpool
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2016, 10:41:37:37 »
0.25 bar är lika med mottrycket i filter och slangar, kopplar du på solvärmemattorna så kommer trycket att stiga och flödet minska, om pumpen klarar att ge 1.4 bars trycks så borde den kunna få igång flödet även om mattorna ligger på taket, men frågan är hur mycket lägre flödet blir, det vet vi inte innan du provat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag