Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gammal glasfiberpool som läcker  (läst 4480 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klaste

Gammal glasfiberpool som läcker
« skrivet: augusti 07, 2007, 07:58:35:35 »
Har nyligen köpt hus med en stor glasfiberpool (säkert 70 m2) som
dessvärre läcker.

Hittade ett hål i avloppsröret (längst ner i poolen), och har försökt täta detta
genom att plugga igen med ett avsågat kvastskaft som jag tejpat.
Verkar dock inte hjälpa för poolen läcker fortfarande.

Finns det något som man kan laga glasfiber / plaströr medans det är vatten i poolen?

Läste dessutom här på poolforum att om det var svikt på vissa ställen innebar detta att det troligen
var sprickor i glasfibret? Stämmer det? I sånt fall har jag problem, för på ganska många ställen har jag "svikt".

Vad göra? Kan man laga på något sätt?

Uppe vid bräddavloppet (som sitter på ena sidan av poolen) ser det inte ut att vara tätt mot cementen/murbruket. Kan man lägga på silikon för att täta där, eller ska det var något annat material?

Har inte tillgång till Internet hemma ännu, men så fort jag fått detta ska jag lägga ut lite bilder på mina problemområden.

Är som sagt fullkomlig rookie när det gäller pooler.

Tacksam för hjälp!


Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Gammal glasfiberpool som läcker
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2007, 22:07:49:49 »
använd sikaflex istället för silikon, absolut bästa tätningsmedlet. men om jag hade varit du så hade jag nog tömt poolen på vatten och gått igenom den grundligt. en pool på 70m2 i bra skick är nog görskoj men en i dåligt skick är bara massa problem. istället för att täta med sikaflex å dyl är det ju bättre att laga med glasfiber och gelcoat. annars är problemen tillbaka nästa sommar.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad nippon

SV: Gammal glasfiberpool som läcker
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2007, 13:32:56:56 »
Låter som ett hopplöst projekt... Gelcoat i pooler har aldrig funkat något vidare bra.
Mitt förslag är du bygger en mindre pool i den gamla och försöker använda så mycket av den gamla tekniken som möjligt för att spara pengar. Börjar du försöka laga den gamla glasfiberpoolen är jag rädd att du har problem varje år.
Är stommen stadig kan man ev. sy en poolduk på plats i den men jag tvivlar på att det blir bra långsiktigt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan