CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kommer vi kunna bygga?  (läst 8308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F&C

  • Gäst
F&C
Kommer vi kunna bygga?
« skrivet: april 23, 2012, 22:19:04:04 »
Vi skriver detta med lite hopp om kloka svar och hjälp.
Vi är på gång att bygga pool men börjar bli oroliga och tveksamma över om detta kommer bli möjligt. Därför hoppas vi på lite kloka råd...

Förutsättningarna är såhär:
- vi har en lågt belägen tomt och därmed högt grundvatten (kanske omkring 50 cm ner).
- vi vill absolut bygga en markpool som är helt eller i stort sett nedgrävd. (något annat skulle se väldigt konstigt ut på just denna tomt).
- vi har tittat på en PP sandwich pool som försänks i en gjuten bottenplatta.
- vi kan göra en tillfällig grundvattensänkning under grävning, gjutning och montering av  poolen.
- Efter detta, när poolen är klar och på plats kommer vi alltså ha grundvatten som ligger mot poolen ca 50 cm från marknivå då vi nämligen inte kommer kunna ha en pump som håller torrt konstant (finns ingenstans att göra av detta vatten varken i avlopp, brunnar eller på intilliggande mark).

Frågan är då... kommer detta funka?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2012, 23:24:28:28 »
Inte så enkelt men väl inte helt omöjligt. Det är flera problem att tänka på: 1. värmebortledning. Om ni har grundvatten i kontakt med poolen kommer massvis med värme att ledas bort och uppvärmningskostnaderna skena iväg. En tänkbar lösning vore om ni kan hitta någon typ av cellplast eller liknande som är vattensäker (slutna porer) och som går att limma direkt mot poolens utsida så att man får ett isolerskikt. En sandwichkonstruktion har ju detta i sig så det borde fungera. 2. om det står grundvatten utanför poolen kommer poolen att lyfta som en båt om ni någon gång tömmer poolen av någon anledning, t.ex. service, reparationer. För att förhindra detta får ni då antingen ha en möjlighet att först pumpa undan allt vattnet utanför innan ni tömmer poolen eller så måste poolen vara mycket stabilt förankrad på lämpligt sätt. Flytkrafter är enorm: är poolen 8x4 m, vattnet står 50 cm under ytan och pooldjupet är 1.4 m så blir lyftkraften närmare 30 ton... kanske en pumpbrunn med en pump beredd att slås på vid behov vore ett alternativ ?

Utloggad Tobbelu

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2012, 20:43:58:58 »
Ställde samma fråga till mig själv innan vi började. Vi har en grundvattennivå på ca 100-120 cm och har installerat en PP från Söderro Gård. Precis som Erica säger är det väldigt viktigt att installera en brunn och ordentligt med därneringsrör för att kunna tömma poolen om det behövs.  Gällande värmeförluster så kollade jag med många poolägare, samma konstruktion, hur deras uppvärmning ser ut och det ser ut precis som i övriga landet om jag skall vara uppriktig. Faran med att grundvatten skall kyla ner och innebära höga uppvärmningskostnader har nämnts många gånger men i verkligheten verkar det alltså inte vara så. Det är iaf min erfarenhet...

Utloggad Pea

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #3 skrivet: april 24, 2012, 21:35:53:53 »
Var i landet bor ni? Hur djupt brukar kälen gå där?
Enorm kraft i kälen...
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad elfigo

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2012, 21:58:28:28 »
Hej på er och tack för bra svar så här långt. Nu har jag även skaffat en inloggning...
Lite mer fakta:
- Tjälen är nog inget stort problem just här då detta är i halland.
- Marken är helt sandbaserad.
- Pool storleken vi tänkt oss är på 5x3 m
- Markarbetaren vidhåller att detta absolut inte kommer funka... vet inte vad jag skall tro, men era erfarenheter väger tungt!  :)

mvh
F&C

Utloggad Liemannen

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2012, 23:13:39:39 »
Inte funderat på en gjuten platta och väggar i leca? Känns som det är mindre risk att en sån flyter omkring, och lecan isolerar tydligen rätt bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2012, 23:30:45:45 »
Jag håller med Erica till 100%.  O0
Värmebortledningen kanske inte blir ofantligt stor, men i övrigt håller jag med henne till fullo.
Ni måste ha en möjlighet att sänka nivån om ni behöver göra reparationer eller underhåll.
Köp helst en pool som inte skall/behöver tömmas på vintern, den pooltyp vi har skall t.ex inte tömmas eller tappas ur på vintern (Svenska Poolfabriken).
Andra tillverkare har det som ett krav för att garantierna skall gälla.

En murad/betongpool lär inte heller hålla för det vattentryck som blir om ni behöver tömma poolen.

Jag vill även påpeka att även jag tycker att man bör isolera poolen utvändigt, men att limma kanske är lite överkurs, det viktiga är att isoleringsmaterialet inte tar åt sig vatten.
« Senast ändrad: april 24, 2012, 23:36:35:35 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Liemannen

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #7 skrivet: april 25, 2012, 23:10:11:11 »
Menar du att vattentrycket från grundvattnet skulle bli så högt att en murad pool inte skulle hålla?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #8 skrivet: april 26, 2012, 06:21:10:10 »
Jag har dålig kompetens när det gäller den typen av pooler, men jag själv skulle aldrig få för mig att mura en pool och lita på att den håller för mycket tryck utifrån, däremot om man armerar och gjuter blir det förstås stadigt.
Personligen tycker jag mest att det verkar vara problem med gjutna pooler, i vart fall om man inte sätter in en liner i dem, och skall man ändå in med en liner, varför skall man då böka med murning eller gjutning då det är så oerhört lätt att montera en poolstomme i skivmaterial eller andra monteringsfärdiga block?

Nu är ju detta bara min personliga bild av det hela, jag kan ju ha helt fel, som vanligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Liemannen

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #9 skrivet: april 26, 2012, 10:01:30:30 »
Jag har murad pool, men den är ju ändå armerad med två järn i varje lager. Är tom spår för armering i lecablocken. Största anledningen att köra murat är väl just att stommen i princip kan hålla hur länge som helst.
Att den inte skulle hålla för grundvattnet känns ungefär lika troligt som att källaren i huset skulle rasa in av detsamma? Är ju samma konstruktion.
Håller däremot med om att det är krångligare, men i mitt fall så var det billigare att ha hit folk som gjorde plattan, och murade väggarna, än att köpa annan stomme och montera själv. Betalade totalt 23.000kr för platta och väggar, inkl. arbetskostnad.
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag