VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kommer vi kunna bygga?  (läst 8029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #10 skrivet: april 26, 2012, 10:24:31:31 »
Vilket är störst, marktryck eller vattentrycket? Jag gissar att marktrycket är mycket större.

En leca-pool kan byggas så den håller för marktryck men man kan inte göra hur som helst. Tex så skulle 8m 19cm leca utan kontreforer nästan garanterat spricka förr eller senare. Senare om man återfyller med icke tjälskjutande material etc. Men, det går ju också att mura med bredare stenar, förstärka med stöd mitt på etc.

Att jämföra med en källarvägg är inte nödvändigtvis relevant. Dels finns det begränsningar även när man bygger källarväggar (8m utan stöd bygger man inte!) och det är också så att en vertikalt belastad vägg tål mer sidokrafter än en som icke har en belastning vertikalt.

Liemannen, vad fick du för 23k egentligen? Bara Lecablock och armering till en 8x4 kostar drygt 20k - Då ska du utöver det ha betong och någon som jobbar åt dig....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Liemannen

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #11 skrivet: april 26, 2012, 21:27:04:04 »
Nu är ju min pool lite mindre, 3,25x4,50@1,45 (ca 135-140cm baddjup), men jag fick 20cm tjock armerad platta, och murad stomme i leca med dubbla lager armering i varje lager, inklusive arbete för 23k.

Att man får ha stöd vid större pooler är självklart. Sen återfyller man ju troligtvis med makadam, så marktrycket blir knappast nån större påfrestning. Svårt att se att någon annan konstruktion tål mer, skivmaterial gör det definitivt inte.
En PP-pool borde flyta upp om man någon gång tömmer poolen.

Utloggad MathiasS

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #12 skrivet: april 26, 2012, 21:35:54:54 »
Låter fantastiskt billigt... grattis!

Vad gäller marktryck så försvinner inte det bara för att man använder makadam.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #13 skrivet: april 26, 2012, 22:13:47:47 »
En gjuten betongpool, väl armerad, håller givetvis för tryck både ut- och inifrån. Om arbetet görs väl blir den garanterat vattentät utan liner, men många hembyggen har läckt beroende på att de som byggt dem inte haft den kunskap och den utrustning som en så pass stor vattentät betonggjutning kräver. Men även en betongpool kan flyta upp om man tömmer den och det står vatten utanför. Det har ju t.o.m. byggts båtar av betong... Givetvis motverkar vikten uppflytning något, men är det mycket markvatten så lyfter den. Fördelen med betong är väl då att det finns stabilt att fästa i. Man kan ju då om man inte har möjlighet att få bort markvattnet ens tillfälligt borra in ankare i berget (om det är berg under) och förankra poolen. Men som sagt, det handlar om väldiga krafter om en pool vill förvandla sig själv till en båt. Tänk på att betong bara har ungefär dubbla vikten mot vatten (ca 2400 lg/m3). Så om en betongpool inte skall kunna flyta måste vattenvolymen vara mindre än betongvolymen / 2.4 . Så tjocka väggar och botten har ingen normal pool. Väggarna i en gjuten pool brukar vål oftast vara 20 cm eller så.

Gjutna linerfria pooler har ju fördelen att man inte behöver oroa sig för linerpunkteringar. Nu händer väl inte sådana så ofta men jag tycker det känns skönt att ha byggt bort risken. Vare sig det handlar om ett vilt barnkalas med diverse leksaker i vattnet eller poolfest och någon är i med högklackat så är det inget oroa sig för.

I det aktuella fallet så är nog trots allt den enklaste och billigaste lösningen att ha någon lämplig pumpbrunn och pump så att man kan tillfälligt pumpa bort grundvattnet vid de tillfällen då man av någon anledning måste tömma poolen. När poolen är fylld är det ju ingen risk för uppflytning. Man måste ju även kunna hålla borta grundvattnet under själva byggtiden.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #14 skrivet: april 27, 2012, 07:11:46:46 »
Håller med, om allt görs rätt, och om man gjuter (inte murar) så blir det stadigt, och vattentätt.
Jag tycker mig ändå ofta läsa om problem med både målade och kaklade betongpooler där det antingen läcker, släpper färg eller släpper kakel/klinker.

Ett exempel är utomhuspoolen på Piteå Havsbad, jag räknar med att den projekterades och byggdes med alla möjliga ingenjörstekniska kunskaper, men de hade trots detta återkommande problem med färgsläpp och läckage, numera är den förminskad till kanske en fjärdedel av den ursprungliga storleken för att det skall kunna få någon lönsamhet.

Sen är det naturligvis skillnad på att bygga en betongpool eller en murad pool i norra sverige där man har problemet med rätt djupgående tjäle, och södra Sverige där det kanske inte blir någon tjäle alls.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #15 skrivet: april 28, 2012, 10:34:18:18 »
Ja vad det gäller polarförhållanden så har jag ingen erfarenhet. Men skulle jag bo så långt norrut så vore nog valet av inomhuspool självklart för mig. Säsongen lär ju annars bli ganska kort. Självfallet blir problemen med tjäle och frostskador också större i sådant klimat.

Att ett offentligt projekt stött på problem säger inte så mycket. Ibland går saker snett även med s.k. experter. Som när man i miljonprogrammet trodde sig kunna bygga platta tak och få dem täta. Eller som Ölandsbron som fick repareras för väldiga summor efter ett antal år beroende på betongskador. Officiellt hette det att det berodde på "för hög kloridhalt i betongen". Översatt till vanlig bonnsvenska "Klantarna använde havsvatten när man blandade betongen" så låter det inte lika fint...

Lossnade kakelplattor är väl oftast en följd av frostproblem, så inomhus brukar sådant inte hända. Men om en betongpool läcker så låter det ju helt klart som om man missat något vid gjutningen. Vi har haft två sorters betongpool: gjuten (här i Sverige) och betongsprutad ("gunite") när vi bodde i USA och haft goda erfarenheter av båda typerna. Sprutade pooler verkar dock vara nästan obefintliga i Sverige. Om det beror på klimatförhållanden eller på att marknaden är för liten för dessa specialaggregat som krävs för bygget vet jag inte.

Utloggad Pea

SV: Kommer vi kunna bygga?
« Svar #16 skrivet: april 30, 2012, 10:11:43:43 »
Har själv en murad i leca och hade aldrig i livet gjort en sådan där förutsättningen är grundvatten mot stommen, leca är skitbra men kommer det in vatten i stenen så lär den sprängas i tusen bitar när vintern kommer.. Helgjuten eller glasfiber hade jag valt om jag skulle byggt en pool under sådana omständigheter.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan