VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga ny pool med murblock  (läst 6997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomasbada

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nybliven poolägare
    • Visa profil
Bygga ny pool med murblock
« skrivet: april 05, 2008, 10:45:58:58 »
 8)
Hej! Alla poolfantaster
Första gången jag är med i forumet.
Jag har för avsikt att på egen hand bygga en markpool och tror att murblock med gjuten botten är det mest
högkvalitativa., eller?
Finns andra alternativ ? för och nackdelar med stål/plåt pooler, glasfiber, trä mm.
Tack sam för svar.
Finns det även någon bra bruksanvisning för murning av pooler inkl. beskrivning av nödvändiga förstärkningar mm.
Vore tack sam för svar.

bada gott
Tomas
Murad Pool 10,5x5x1,5 med Lecablock, liner 1,5mm.
Roman trappa

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #1 skrivet: april 05, 2008, 12:06:44:44 »
Velkommen til forumet.

Rustfritt stål er vel det beste, men koster....

Bruk litt tid på å lese i denne kategorien så får du mange tips, lettere også å forstå svar som måtte komme. Har selv lite å bidra med da vi bygde ovanmarkpool....

Tegning på en murad pool fra Maxit la jeg inn for noen dager siden her.
« Senast ändrad: april 05, 2008, 12:10:34:34 av Bidda »

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #2 skrivet: april 05, 2008, 18:31:01:01 »
hejhej!!

På "happydigger"s sida så får du mycket bra beskrivning/framfart (med foton!!) på deras egenbyggda pool!!Hans foton ger många bra tips och svar på hur man bygger en snygg pool med lecablock och gjuten platta!!

LYCKA TILL

Mvh

Johan

Utloggad Janne

SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #3 skrivet: april 05, 2008, 20:44:11:11 »
Hej,

Vi hade plåtpool förut och var nöjda med den.
Nu har vi pool på murblock, och har fått för mej att den varar lite längre "ingen rost".
En riktig trappa kostar en del pengar till en plåtpool och enligt min mening inte är så snygg.
På en murblock pool kan du få en snygg trappa och dessutom får vilken form du vill på den.


//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #4 skrivet: april 05, 2008, 21:05:23:23 »
Måste bara ge Jörgen /JPe en hel del cred. Med friformspoolen i frigolitblock kan man verkligen låta fantasin ta nya vägar. Stor inspiration och drömbyggande för oss :D men vi hade lite mindre budget. Kolla in hans pool på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=343.msg2574#msg2574
Samtidigt är vi stornöjda och går bara och väntar.... 13 grader i vattnet och runt 30 under pooltaket idag  8) Det närmar sig....
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad zek

SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #5 skrivet: april 06, 2008, 22:53:18:18 »
Jag vill slå ett slag för skalblock, känns betydligt mer gediget än murad pool. Hade själv beslutat att mura innan jag kom på den idén, finn slite bilder på mitt bygge här på forumet också.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Johan från Linköping

SV: Bygga ny pool med murblock
« Svar #6 skrivet: april 22, 2008, 09:16:50:50 »
8)
Hej! Alla poolfantaster
Första gången jag är med i forumet.
Jag har för avsikt att på egen hand bygga en markpool och tror att murblock med gjuten botten är det mest
högkvalitativa., eller?
Finns andra alternativ ? för och nackdelar med stål/plåt pooler, glasfiber, trä mm.
Tack sam för svar.
Finns det även någon bra bruksanvisning för murning av pooler inkl. beskrivning av nödvändiga förstärkningar mm.
Vore tack sam för svar.

bada gott
Tomas

Kolla Ecopool, han är duktig på den typen av pooler (murblock/hålsten)

//Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan