CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten bakom liner!!!  (läst 9943 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suezen

Vatten bakom liner!!!
« skrivet: april 04, 2006, 16:03:55:55 »
Hej,

I går när jag tog bort mitt överdrag såg jag att linern "bubblat upp" på några ställen (en till tre decimenter stora bubblor som ett par centimeter höga). Det verkar som om vatten kommit in mellan linern och poolväggen (miamipool) och under botten. Jag kan flytta på vattnet med hjälp av poolborsten men jag lyckas inte få bort det helt. Antagligen beror det på att allt vatten som kommit från regn och smält snö så förhoppningsvis försvinner det av sig själv.

Någon som råkat ut för likande problem och i så fall hur löste det sig?

/Anders

Poolgiganten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #1 skrivet: april 04, 2006, 17:22:39:39 »
 Hejsan Suezen

 Ditt "problem" har knappast någon betydelse kan jag tro, om du inte har något trä i närheten. Jag upptäckte själv att jag också hade lite vatten under linern för några år sedan, men har inte märkt någon skillnad av något slag. Och förra säsongen kändes det som att det hade minskat lite, om det är genom avdunstning eller om det gått ner i (mitt fall ) betongen. Det kändes i allafall inget efter man har fyllt i vatten till badnivå, så det förekommer nog lite då o då att det kommer in lite vatten där imellan.

 /Jörgen

Utloggad suezen

SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #2 skrivet: april 04, 2006, 19:14:47:47 »
Tack för snabbt svar, vattennivån i min pool är "badnivå". Du skrev att en del av vattnet försvann förra säsongen, innebär det att du hade en del vatten bakom linern under väldigt lång tid? det ser ju inte så trevligt ut när linern inte ligger helt plant mot botten och sidorna.

/Anders

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #3 skrivet: april 06, 2006, 15:50:21:21 »
 Hej igen

 Nja , jag vet ju inte om det var "samma" vatten eller om det av någon anledning hade kommit dit nytt . Hur det hade kommit dit vet jag ifs, då jag inte hade några kantsten första åren. Men det känndes inget på botten under sas badsäsongen, för då trycks det antagligen upp mot kanterna/ väggarna. Där känns det ju inte på samma vis eftersom linern p.g.a vattentrycket inte ligger lika tätt an där som mot botten . Men vid rengörningen av poolen på våren så fanns första året en "ganska" stor bula som gick att flytta omkring, och den hade blivit avsevärt mindre till nästa år. Eftersom min pool har lite svängda kanter så har jag ställen där linern inte ligger helt an i allafall. Så mig gör det inget att man ser någon bula på kanten, och om det är av vatten bakom eller luft vet jag inte

 /JPe

Utloggad Fiskebäck

SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2006, 12:17:27:27 »
Hej,
Låter som ni har samma problem jag hade? Jag har en pytteliten läcka i belysning eller inlopp som fyller vatten bakom duken. Eftersom jag har frigolit på botten så lyfter sig botten så fort vattnet nått till samma nivå som badnivån (minus frigolittjockleken). botten blir "gungig" att gå på. Har du samma problem?

Fick tömma med slang några gånger bakom duken, då trycks golvet ned automatiskt. det måste vara lika högt med vatten bakom duken som i poolen innan duken släpper från golvet. Eftersom min pool är betong balja så försvinner inte vattnet utan hela tiden ackumuleras. Det behövs bara en liten läcka för att ställa till problem om poolbaljan är tät, ca 50 liter vatten bakom duken i min pool.

Lösningen för mig var helt enkelt att borra in ett 25mm dräneringsrör från utsidan in till ett hörn (där duken inte ligger helt an) en bra bit under badnivån, och nu ligger duken som slickad runt hela poolen!
Der droppar hela tiden i dräneringsröret.

Läckan får jag hitta senare.  :)
« Senast ändrad: maj 24, 2006, 15:00:42:42 av Fiskebäck »
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad aromata

SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2006, 12:28:54:54 »
Min poolleverantör borrade hål genom väggarna i hörnen på min nyputsade murade pool. Såg drastiskt ut men han sa just att annars kan det bli problem med vatten bakom linern.  Vattentrycket i poolen kommer nu att pressa ut vattnet genom hålen och hindra nytt från att komma in.

Har fungerat nu i 10 år så han visst nog vad han gjorde.

Utloggad suezen

SV: Vatten bakom liner!!!
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2006, 22:55:31:31 »
Mitt problem löste sig själv, förmodligen var orsaken att dett smält enorma mängder snö och vattnet hade letat sig in i överkant av skarvarna mellan plåtarna. Det vattnet har nu dränerats bort ner i marken (jag har inte gjuten botten).

/Anders

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag