Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstant stigande ph?  (läst 3142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matbl

Konstant stigande ph?
« skrivet: juni 09, 2020, 13:58:55:55 »
Hej

Har problem med konstant stigande PH utan att jag gör något alls.
Poolen har mätning av ph ungefär en gång i timmen och det stiger lite långsamt hela tiden utan att något tillförs vattnet och utan att någon är i poolen och med taket på.

Någon med idé om vad det kan bero på?

Klorering sker normalt med saltklorinator men under mätperioden avslagen.
Polltaket på och inget bad.
Hacket i kurvan på bilden är då jag hällde i ca 2 dl PH- (upplöst i vatten) och är förväntad sänkning.


Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Konstant stigande ph?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2020, 14:21:15:15 »
Hur har temperaturen sett ut under samma period?

Hade klorinatorn producerat klor precis innan mätningen?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Konstant stigande ph?
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2020, 15:40:05:05 »
Hej

Har problem med konstant stigande PH utan att jag gör något alls.
Poolen har mätning av ph ungefär en gång i timmen och det stiger lite långsamt hela tiden utan att något tillförs vattnet och utan att någon är i poolen och med taket på.

Någon med idé om vad det kan bero på?

Klorering sker normalt med saltklorinator men under mätperioden avslagen.
Polltaket på och inget bad.
Hacket i kurvan på bilden är då jag hällde i ca 2 dl PH- (upplöst i vatten) och är förväntad sänkning.

Hej,

Tycker det verkar vara helt normalt. Har identiska grafer när jag sänker pH.


Din klorinator bildar klor som i sin tur bildar fritt klor. När det sista bildas stiger pH. Om vattnet är rent så återgår ditt pH till ditt startvärde inom 24h. Kan ta längre tid om vattnet är kallt.

Om inte så har du något i vattnet som kloret reagerar med.

Ett tips!
Justera pH då klorhalten närmar sig noll.
När din klorinator jobbat och bildat fritt klor Kommer pH att stiga. Om du försöker motverka detta kommer ändå kemin att motverka denna åtgärd. Kemikalierna har en dynamik.

Roger


« Senast ändrad: juni 10, 2020, 06:39:44:44 av Roger. »

Utloggad matbl

SV: Konstant stigande ph?
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2020, 20:35:10:10 »
Tack.
Temp har varit 28-29 grader under tiden.
Efter ytterligare en tid så stiger ph fortfarande. Se bild.
Saltklorinatorn avstängd, ingen användning och tak på.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Konstant stigande ph?
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2020, 22:46:55:55 »
Tack.
Temp har varit 28-29 grader under tiden.
Efter ytterligare en tid så stiger ph fortfarande. Se bild.
Saltklorinatorn avstängd, ingen användning och tak på.

Hej,
Den där grafen var mer intressant?

Normalt borde kurvan vända nedåt under denna tid vid din temperatur. Så nu förstår jag din undran.

Om en pH-sensor har torkat ut kan den få en tröghet eller eftersläpning i sin mätning. Ofta går det att rädda sensorn genom att låta denna ligga i kaliumkloridlösning som brukare medfölja sensorn. 1-2h. Vidare finns det speciella rengöringskemikalie för pH-sensorer. Hanna instrument har en sådan kemikalie och 10 råd om pH-fel.

Kolla gärna din alkalinitet och fyll poolen till sin maxgräns.

Vidare ditt vattens hårdhet. Hoppas du har något att mäta med? Annars finns stickor för detta som kan ge vägledning.

Hög alkalinitet kan vara orsaken till ditt problem?

Vidare skulle det vara intressant om du chockat med kalciumhypoklorit nyligen de senaste veckorna?

Du har en graf över pH. Hur ser grafen ut med fritt klor. De påverkar varandra. Gärna pH och klor i samma graf om det går?


Roger


Utloggad matbl

SV: Konstant stigande ph?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2020, 15:21:35:35 »
Hej

Ph-sensorn är ny. Levererades i KCl-lösning och sköljdes av med kranvatten innan den monterades in i sin hållare. Sitter efter sandfilter men innan värmare och klorinator. Var ur vätska i under 2 minuter under montering.
Ph-mätningarna överensstämmer dessutom väl med vanliga teststickor.

Poolen är fylld till max och total alkalinitet är ca 40-50 ppm (mätt med sticka).
Har inte automatisk mätning av fritt klor.
Teststickor visar på under 0.5 ppm fritt klor under hela mätperioden.
Den automatiska ORP-mätningen ser ut som ph-kurvan fast inverterad. Det borde väl vara förväntat om fritt klor är konstant och ph sakta ökar?

Nya grafer på ph och orp med ph- tillsatt vid uppenbart tillfälle.

Har inte chockat på flera år.

Kan tyvärr inte mäta hårdheten.

0 cyanursyra. Har aldrig tillsatt det i poolen. Varken direkt eller som del av annan produkt som klorpuckar.

Nu (efter bifogade grafer) har jag varit tvungen att slå på saltklorinatorn då poolen måste kunna användas också...

Utloggad matbl

SV: Konstant stigande ph?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2020, 19:17:57:57 »
Hej

Stort tack för alla dina svar.

Fast även de senaste graferna är med klorinatorn avslagen.
Innan jag slog på den i eftermiddags så hade den varit avslagen i minst 4 dygn.

Vet ej om jag har något bundet klor men för 1-2 veckor sedan så var FC över 8 ppm med hjälp av saltklorinatorn så det borde väl slagit ut ev bundet klor?
0,5 ppm FC var efter 3 dygn med avstängd klorinator.

Något är det ju som reagerar i poolen och bildar något basiskt. Men vad?
Kan rester av tidigare ph+ och ph- finnas kvar och verka långsamt? För de två är de enda jag haft i i år.

Ursäkta alla frågor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Konstant stigande ph?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2020, 19:40:01:01 »
Hej

Stort tack för alla dina svar.

Fast även de senaste graferna är med klorinatorn avslagen.
Innan jag slog på den i eftermiddags så hade den varit avslagen i minst 4 dygn.

Vet ej om jag har något bundet klor men för 1-2 veckor sedan så var FC över 8 ppm med hjälp av saltklorinatorn så det borde väl slagit ut ev bundet klor?
0,5 ppm FC var efter 3 dygn med avstängd klorinator.

Något är det ju som reagerar i poolen och bildar något basiskt. Men vad?
Kan rester av tidigare ph+ och ph- finnas kvar och verka långsamt? För de två är de enda jag haft i i år.

Ursäkta alla frågor.
Hej och tack för din ödmjukhet.

PH- är inte orsaken. Vidare pH+ med din låga alkalinitet är troligen inte orsaken? Anledningen till tidigare frågor om hårdhet osv. har att göra med att om du sänker pH kan ev. kalk lösas upp och höja pH.

Om du haft 8 ppm i fritt klor har du troligen inget bundet klor. Normalt sätt är det mycket svårt att mäta klor över 6 ppm. Ger för låga värden med DPD1.

Det jag ser utifrån ditt pH är att det liknar när fritt klor bildas. Det är nu hjärncellerna kokar. Om du rycker ut sladden till klorinator? Funderar på avstängd?

Funderar på om varje punkt är 1h?
Normalt sätt kallar man klor för dagsklor, 12-24h aktivt klor. Ser på att kurvan närmar sig ett maximum. Den borde falla i pH efter detta. Vilket betyder att jag inte ser hela kurvan?

Roger





« Senast ändrad: juni 11, 2020, 20:16:47:47 av Roger. »

Utloggad matbl

SV: Konstant stigande ph?
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2020, 20:21:56:56 »
Bra fundering. Men tyvärr.
Tog fram multimetern och mätte spänningen över elektrolyscellen. 0V på både dc och ac vid avstängd klorinator men spänning över cellen med den påslagen. Ingen spänning => ingen ström => ingen klorproduktion.

Jag är nog inne på din idé om hårdhet. Har problem med kalkrester på saltklorinstorns elektroder som på polvändning hamnar i poolen som flagor.
Uppstod då jag på uppstart efter vintern chock-klorerade andra året vi hade poolen. Dåligt råd från poolfirman.
Chock = tillsats av kalcium. Inte så bra i pooler med saltklorinator.
Kommunala vattnet är extremt mjukt så det är inte därifrån.
Men hur mäter man hårdhet på enkelt/någorlunda billigt sätt?

De två första bilderna jag postat kan du lägga efter varandra så har du ca 36 timmar då ingen rört något med poolen. Sen kan du lägga på den tredje bilden men då är det ju en omgång ph-  mitt i men borde ge uppåt 40 timmar med långsamt stigande ph. Kan tyvärr inte välja skala.

Utloggad znac

SV: Konstant stigande ph?
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2023, 19:02:39:39 »
Vad kom ni fram till? Jag har exakt samma problem. Använder BlueConnect även jag.

Tillskurnas från trådskaparen så använder jag klorpuclar och inte saltklorinator. Såhär ser mina värden ut för pH och klor. Har använt 3kg ph-sänk senaste månaden. Testat pH med stickor och tabletter och stämmer med BlueConnect. Alkalimitet ligger 30-50 så ok.

Vad beror denna konstanta höjning på? Har inte badat sedan senaste sänkningen (eller tillsatt klor för den delen). Temperaturen är 26-29 grader beroende på sol och pooltak är överdraget.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag