VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Test av Walu Pool Pooltäckning  (läst 74393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2012, 19:07:51:51 »
Hur går det för dig med ditt test?

Själv har jag stött på mitt första problem då min 1,5 åriga dotter springer ut på det hela tiden och tror det är någon form av lekanordning/studsmatta. Det är ju inga problem säkerhetsmässigt, men man vill ju lära barnen att de inte skall gå på överdraget, men vad skall man göra?  ;D

En annan fråga; varför ligger denna tråd under markpooler och inte pooltäckningar?  <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2012, 21:48:19:19 »
Ber om ursäkt för att det varit tyst från min sida, men som de insatta vet så har vi haft vinter i Piteå i år igen...
I tisdags blev poolen isfri, och idag har vi täckt poolen och startat cirkulation/värme, så det är väl först nu jag kan se hur det hela fungerar.

En liten anekdot kan jag dock berätta om...
Förra fredagen hade de varnat för snöfall under helgen, jag tänkte att det säkert bara blir lite slask (som jag inte ville ha ned i vattnet) så jag täcker poolen med pooltäckningen.
Vaknade lördag morgon, runt 08.00, lätt bakfull - och tittar ut.  <help>
Det vräker ned snö, och ligger ca 8 cm blötsnö på den nya pooltäckningen! Det blir förmodligen TON med snö på 32 m2 pooltäckning.

Naturligvis blir jag orolig för att aluminiumprofilerna skall böja sig och börjar därför direkt förska få av snön från pooltäckningen, detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort.
Ropade ut min sambo, och efter vissa förvecklingar (går inte närmare in på detta) så väcker jag sonen.
Jag och sonen gräver fram hans våtdräktshandskar och skopar kilo för kilo upp blötsnön från täckningen.
Det tar ca en och en halv timme, men sen kan vi till sist rulla ihop pooltäckningen med den medföljande veven.

Facit är att täckningen klarade snöfallet utan att aluprofilerna böjde sig, och jag tror faktiskt att det hade varit lungt att lämna kvar snön ovanpå om man bara lossat spännbanden så att själva duken fått ligga på vattenytan och på så sätt avlasta profilrören.

Hittills är jag jättenöjd, men det blir ju först om 3-6 veckor jag kan säga mer om hur den fungerar vid frekvant användande, och huruvida det transparenta materialet verkar spara energi eller ej.

Om jag hinner (och det är vackert väder) skall jag ta lite bilder imorgon.

Tråden är nu flyttad till "pooltäckningar".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2012, 09:03:22:22 »
Så, nu har jag tagit några bilder som jag bifogar nedan.
Så här efter några veckors användande så är vi fortfarande väldigt nöjda.
Min 14-åriga dotter tycker att det är på gränsen till för tungt att rulla ihop pooltäckningen i slutet när det mesta av poolduken är upprullad, men hon klarar det, och jag tror hon kommer att tycka det går bra när hon fått in rätt teknik.

Isoleringsmässigt så är det nog aningen sämre än den typ av dubbel uppblåsbar "Poolkudde" som jag tidigare kört med, men på 14 dar har vi i alla fall fått upp tempen från +6 grader till +31!
Detta trots att det bara varit ett par dar med sol.

Vill ni ha bilder på någon speciell detalj kan ni komma med önskemål så försöker jag fixa det vid tillfälle.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2012, 07:14:10:10 »
Helgen som gick hade vi varmt och skönt väder, och poolen har använts rätt flitigt, och jag måste säga att pooltäckningen uppfyller alla mina förväntningar.
Det går enkelt att öppna den, och att stänga den är precis lika enkelt - även om man är ensammen.

Faktum är ju att man inte KAN vara fler än en som öppnar och stänger poolen, när man öppnar så vevar man, när man stänger så drar man bara i snöret.

Visst, ett pooltak ger säkert en större solfångareffekt, och då också en lägre energiförbrukning, och det är antagligen lika lätt eller lättare att öppna/stänga - troligen håller det också längre (spekulation), men anledningen till att vi valde Walu Pool pooltäckning var ju som sagt att ett pooltak hos oss hade krävt utbyggnad av altan, så mycket att vi hamnat för nära tomtgränsen, och även om vi fick göra det för våra snälla grannar så hade det sett konstigt ut.
Det hade dessutom antagligen fördyrat projektet med 15-25 000 kr bara för altanen, dels utbyggnaden, och dels p.g.a. att vi varit tvugna att köpa nytt staket till hela altanen (det gamla finns inte att köpa längre).
Ytterligare ett skäl för vårt val var ju att vi har vår pool och altan i höjd med husets golv, och ett pooltak hade menligt påverkat utsikten inifrån huset.

Med denna pooltäckning så var monteringen av fästena för spännbanden det enda som behövde göras för att vi skulle kunna rulla ut pooltäckningen.

Visst, denna pooltäckning är inte heller billig, runt 25 000 kr ordinarie pris, men jämfört med pooltak och med de utbyggnader/ombyggnader vi hade varit tvugna att göra så är det avsevärt billigare än ett pooltak, så för oss känns det som att vi gjort rätt val.
På 5-10 år vet jag mer om hur prylarna håller över tid...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #14 skrivet: maj 30, 2012, 19:05:38:38 »
Funderar också på ett likadant pooltäcke. Har läst något om "inkrypningsskydd" på vissa pooltäcken. Är det de öljetterna är till för eller är det så pass spänt ändå så att inte djur eller dyl kan krypa under?
Såg även på sista bilden där man ser upprullaren. Är det plast där man stoppar in fyrkantspinnen eller är den förstärkt på något vis?

Mvh Gadden
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2012, 07:48:31:31 »
Var ut och lyfte på pooltäcket, mitt på långsidan (där det går lättast) och jag har väldigt svårt att tro att något barn, eller djur, skall kunna lyfta så pass att de kan ta sig in. (kanske grodor?)
Jag vågar dock inte lova detta, och sidostropparna (som vi inte monterat) kanske är ett extra skydd mot detta.
(Tilläggas skall att jag bara spänt med 2 (av 4) spännband, och jag har inte spänt maximalt)
Huvudsakligen tror jag att sidostropparna är ett stormskydd, och vi kommer inte att använda dem för personskydd eftersom vi har staket också.

Fyrkantöppningen är av plast, men i och med att fyrkantaxeln är så pass lång så kan jag inte tänka mig att detta kommer att bli ett problem, ser inga som helst antydningar till det i dagsläget i alla fall.
Axeln kryper inte heller "ut" när man vevar vilket jag var lite rädd för - hade den gjort det så hade risken för överdrivet slitage av plasten varit större.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steffe

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #16 skrivet: maj 31, 2012, 08:07:56:56 »
Krypskydd har jag bara sett till poolöverdrag som går i skenor. Krypskyddet har då varit till för att säkra att barnen inte kan gå i poolen på den gavel där upprullaren står.

Ser inte så bra på bilden nedan, men det står i texten under produkten easy cover.
http://www.svenskapoolfabriken.com/sortiment/pooltillbehoer-tillval-pool/poolskydd-manuella.aspx

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #17 skrivet: maj 31, 2012, 17:56:28:28 »
Låter som ett väldigt bra pooltäcke på alla punkter förutom.... :)
Eftersom jag är låssmed så drar jag lite paralleller med ett lås där du har en fyrkantspinne, inte olik denna, som trycket sitter på. Kollar du tex på en spanjolett i en altandörr som inte är lika kraftig som en vanlig låskista men dock gjord i metall så är det mer regel än undantag att det är slitet och trycket är lite glappt om dörren har några år på nacken. Det är nästan alltid där spanjoletten går sönder. Att just den delen finns som reservdel känns viktigt för mig eftersom blir hålet runt så blir det svårt att veva upp poolskyddet. Så det är något jag måste kolla innan jag beställer :)

Det var nog det jag såg Steffe. Låter bekant när du säger det :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad suezen

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2012, 19:29:22:22 »
Alla ingående delar till Walu poolskydd finns som reservdelar, man kan t.ex beställa en ny sektion om man får en skada på skyddet. Delen du efterfrågar kostar 295:- inkl moms.

Mvh
Anders

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #19 skrivet: maj 31, 2012, 19:47:38:38 »
Tack Anders!

Precis det svaret jag ville ha O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan