CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool av lecablock  (läst 7836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cepax

Pool av lecablock
« skrivet: mars 16, 2010, 19:08:03:03 »
Hej!

Jag funderar på att bygga en pool i med lecablock.
jag har tänkt mig följande:
1. Gjuta en platta, bygga poolstomme med hjälp av leca block
2. Putsa lecan invändigt, ev. ett tätskickt
3. klä poolen invändigt med glasfibermatta+polyester  (4 lager 450 matta)

Är det någon som har erfarenhet av detta, samt vad det kostar etc.?

Mvh.
Anders

Poolgiganten

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Pool av lecablock
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2010, 15:13:12:12 »

Den gångna sommaren gjorde jag en lecastenspool, det blev betydligt jobbigare än vad jag trodde. Men den kommande sommaren kan förhoppningsvis bada och njuta av den.
Att sätta glasfibermatta låter jobbigt, det räcker nog med en linjer till den, att hålla på med glasfiber kostar väl en hel del, jag gjorde det på min båt för ett antal år sedan. Annars finns det färdiga glasfiberpooler och då slipper du hålla på med leca+putsning.
Vad kostar leca sten? Köper du dem på byggmax tjänar du pengar mot om du köper på någon annan bygghandel, men då får du lasta och lyfta av dem själv till min pool gick det åt i alla fall c:a 320 st plus resan.
Och grävningen kan kosta allt från 5000- upp till hur mycket som helst sedan skall du köra bort massorna med.
Om jag flyttar någon gång så kommer jag att göra en till pool.
Tips, sök på detta forum, för att få bra hjälp.
Och lycka till!
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Pool av lecablock
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2010, 18:48:01:01 »
håller med hertigen17.
Fick klar min pool till föra sommaren platta o leca väggar o en massa armering stödväggar på långsidorna putsade lecan o sen en liner. frågade här på forumet om att glasfiber i poolen men fick många som inte rekommendera det av olika anledningar

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pool av lecablock
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2010, 19:12:25:25 »
75 ton för hand - RESPEKT!!!  O0

Du spar nog mycket tid och förmodligen pengar (men jag vet inte vad glasfiber kostar) med en liner. Kolla runt på forumet - finns en uppsjö av kompetenta och välvilliga poolare. Jag har lärt mig otroligt mycket längs resan - tack vare forumet och dess medlemmar.  <love>
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad gutebarnet

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: VISBY
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 75 ton jord borta för hand, lite jobb men det gick
    • Visa profil
SV: Pool av lecablock
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2010, 19:26:30:30 »
75 ton för hand - RESPEKT!!!  O0

[/quote]
du skall bara vet vad priset på all ölen kom upp i :D

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Pool av lecablock
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2010, 13:12:56:56 »
Jag glömde kostnaden som "gutebarnet" tog upp, all öl och stark sprit under tiden som jag gjöt och murade.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad Racing

SV: Pool av lecablock
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2010, 18:48:16:16 »
Kolla gärna upp vad saker och ting kostar innan du slänger dig i bilen till Byggmax.
Jag tog in priser från olika byggfirmor och det visade sig att min lokala bygghandel(Woody) var billigast, höll nästan på att trilla av pinnen av chocken, jag som alltid klagat på att allting där var så dyrt och per automatik kört flera mil med släp för att handla på Byggmax och Cheapy.
Ovanpå allt fick jag det levererat hem utan kostnad, och de lyfte ner lecablocken och cementen på plattan, helt otroligt.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Poolhajen

SV: Pool av lecablock
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2010, 21:24:14:14 »
Håller med föregående talare.
Jag byggde min egen pool i leca och körde ett antal otillåtet tunga lass från Byggmax.

Några projekt senare var det dags att bygga åt en kund så då kollade jag med byggfirmorna och fick samma pris fast levererat, nedlyft och lagligt transporterat.  :) <antman>

/HW

Utloggad nusse

SV: Pool av lecablock
« Svar #8 skrivet: april 21, 2010, 06:31:51:51 »
Hej anders
Vi byggde eb pool för ca 3 år sedan 7,20x3,50 med utvändig trappa 1,20 bred.Vi gjöt en sula och murade upp med leca block finputsade(inget tätskikt) sen anlitade vi en plastfirma  (härdplatsteknik)som kom ut och gjorde jobbet,vi funderade först på svetsad 1,5mm liner som slulle kosta 32000kr,glasfibern gick på ca21000 och blev kanon bra,enl firma bör den målas om vart 7e år.Jag har lite bilder men fixar inte att lägga in dom här tyvär.
mvh claes

Utloggad Fia

SV: Pool av lecablock
« Svar #9 skrivet: april 21, 2010, 09:14:29:29 »
Hur man lägger in kort finns beskrivet här. :)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag