Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur vinterstänga trasig pool?  (läst 4240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Hur vinterstänga trasig pool?
« skrivet: oktober 19, 2013, 10:00:17:17 »
Ni som sett mina tidigare inlägg har kanske märkt att vi har lite problem med poolfirman. Poolen läcker på tre ställen och jag fick besked om att linern skulle bytas innan vintern. Jag tvivlar dock på att detta kommer göras, utan nu väntar en anmälan till ARN. Men eftersom jag inledningsvis trodde på alla löften innebar det att jag inte förberedde för vinterstängning. Nu står jag inför problemet att jag har en pool som läcker rätt friskt - och behöver vinterstängas.

Vinterstängningen gjorde jag ju förra året - men hur gör jag den med en läckande pool för att minimera skador? Inlopp och bräddavlopp läcker, och så är det ett hål i linern under inloppet. Lampan lät jag vara i förra året - men i år är ju risken att vattennivån är mycket lägre och lampan kanske skadas. Jag har dock aldrig tagit ut en lampa tidigare och vattnet är svinkallt och hela familjen har feber och är förkylda, så att hoppa i och börja pilla med det känns ju lagom lockande. Hur tar man loss Folkpools lampor?

Enligt Folkpools manual ska man av någon anledning använda vinterpluggar när pumpen är placerad OVANFÖR vattenytan. Men när jag pratade med en ansvarig på Folkpool sa han att om pumpen är ovanför vattenytan ska man inte vinterplugga utan lämna inloppen öppna. Min pump är placerad strax ovanför vattenytan, och jag vet inte om vattennivån kommer vara ovanför eller under inloppen i slutet av vintern. Vinterpluggar enligt manual? Ej pluggar enligt ansvarig? Remsor av liggunderlag?

Bräddavloppet lär ju definitivt hamna över vattennivån, men vatten lär ju vara kvar i röret. Plugga? Remsor? Frigolit?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2013, 10:24:33:33 »
Min gamla Hayward lampa som troligen levererats av Folkpool för drygt 20 år sedan lossas med bara två skruvar, en uppe och en nere. Lampan bör du kunna lossa liggande på mage på marken. Att armarna blir kalla går nog inte att undvika men du slipper ju i alla fall bada.

Jag skulle sänka nivån under inloppen. Töm sedan sandfilter och pump genom att lossa dräneringspluggarna.

Vatten kvar i PEM-slang gör ingen skada, den tål att frysa. Bräddavloppet tål inte det så se till att det är tomt och då behövs ingen frigolit.

En annan fråga är vad som händer om nivån i poolen blir för låg. Tål den det eller kan marktrycket göra att poolväggarna trycks inåt?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tate

SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2013, 10:38:19:19 »
Det är en classic med plaststomme som byggdes för ett och ett halvt år sedan, så jag hoppas att det innebär att marken satt sig. Den ska ju gå att tömma för att kunna byta liner, men jag känner mig inte helt bekväm med att den står halvtom under vintern.

Ska man stoppa ner något i röret till bräddavloppet? Pemslangarna tål ju att frysa, men kopplingarna?

Utloggad TommyC

SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2013, 12:24:30:30 »
Ner med en tunnare slang i utloppet och pumpa ur så vattennivån är på betryggande avstånd från kopplingen i breddavloppet. Se till så att inte regnvatten kan komma in i breddavloppet under vintern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tate

SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2013, 14:32:03:03 »
Hm, var just ute och fyllde på vatten för att kunna köra cirkulationen och rensa sandfiltret. Problemet är att tempen fortfarande är 15,5 så egentligen borde jag väl fortsätta att ha cirkulationen igång tills vattentempen är på 8 grader? Problemet är ju bara att jag inte kan ha cirkulationen igång om jag inte hela tiden fyller på vatten och är hemma så jag kan kontrollera vattennivån. I och med att vattnet sjunker rätt fort så vågar jag inte ens ha pumpen igång över natten med tanke på att den kan köra torrt. Men eftersom det är minusgrader på nätterna vill jag antingen tömma vattnet ur värmepumpen och poolpumpen - eller köra cirkulationen så att inget kan frysa. Men jag vågar inte ha cirkulationen igång på grund av läckan...

Ska jag stänga av - och sedan röra ut klor i hink och kasta i poolen tills tempen sjunkit?

Utloggad TommyC

SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2013, 12:07:31:31 »
Grönt vatten är ett mindre problem än sönderfrusna komponenter. Klorera så gott du kan och rör om eller kör cirkulationen några timmar om vattennivån medger det. Sänk sedan nivån och dränera alla komponenter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur vinterstänga trasig pool?
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2013, 12:46:42:42 »
Om du har täckning som tar bort det mesta ljuset så skulle jag stänga poolen direkt även om vattnet är ngt varmt.
När ljuset försvinner händer inte så mycket. Om som sagt skulle det bli lite aler eller så så är det inget stort problem.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag