CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool?  (läst 6187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
Thermopool?
« skrivet: september 14, 2011, 21:59:29:29 »
Hej alla poolbyggare, efter att ha lusläst i stort sett alla trådar så har jag kommit fram till att det blir en thermopool och har fått pris på block från Dorocell.
Nu till frågorna:
Behövs det någon hård skiva mellan liner och blocken? Är dom så hårda i sig själva så att man slipper bulor efter hälar o dyl? Har kollat på block från diverse ÅF i Tyskland och där verkar det som om alla spacklar hela poolen innan linern monteras, det vill jag slippa...
Finns det några block som endast kräver matta/fleece innan linern hängs dit?
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Poolgiganten

Utloggad Liemannen

SV: Thermopool?
« Svar #1 skrivet: september 14, 2011, 22:40:01:01 »
Jag fick med en sorts matta som skulle sättas mellan poolväggarna och den mjuka väggmattan just för att ta bort eventuella ojämnheter. Lämnade dock tillbaka den eftersom han som murade putsade tillräckligt slätt ändå. Men det finns som sagt, jag köpte min från Poolstore.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool?
« Svar #2 skrivet: september 14, 2011, 23:43:08:08 »
Jag har en Carrera-mönstrad duk. Den är påplatsmonterad så den är mycket tjockare än standardduk. Han som satte duken hade inte någonting bakom, bara under botten. I.o.m. den mönstrade duken så syns inte ev. märken, dessutom sa han att man har så lite kraft när man är i vattnet så det blir sällan märken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad bengtner

SV: Thermopool?
« Svar #3 skrivet: september 16, 2011, 07:23:49:49 »
Har en thermopool från Nettopool och de skickade med en mjuk foam-liknande matta att fästa på väggarna. Jag klantade mig lite när jag fäste den med remsor av dubbehäftande tejp och fick en del bubblor och glipor. Fick skära och lappa en del för att få till det och kom då på att det gick bra att fästa mindre bitar med pappspik som jag helt enkelt tryckte in i frigoliten. Efter linern var på plats och poolen var fylld, så kan jag säga att jag var onödigt petig. Man märker i praktiken inte av ojämnheter i underlaget. Att spackla under mattan är definitivt onödigt.

Jag har inte heller fått några bulor i väggarna från fötter eller dylikt. Undantaget är stegens fötter som har lämnat ett avtryck i väggen. Där hade det varit bra att lägga in något hårt, alternitivt fästa en plexiglas-skiva på fötterna på stegen för att fördela trycket bättre. Men å andra sidan får du dyka med cyklop för att se groparna....
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Thermopool?
« Svar #4 skrivet: september 16, 2011, 16:17:13:13 »
Hej

Vi spacklar inte väggarna utan lägger en filtmatta som nämts tidigare i tråden, jag upplever inte att kunderna påpekar att det blir märken efter hälar eller knän på väggarna, men självklart går det säkert göra.
Det beror också på vilken typ av cellplast block du använder då de finns i olika "hårdhet" .


Mvh
Jonas West

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
SV: Thermopool?
« Svar #5 skrivet: september 16, 2011, 17:08:41:41 »
Hej

Vi spacklar inte väggarna utan lägger en filtmatta som nämts tidigare i tråden, jag upplever inte att kunderna påpekar att det blir märken efter hälar eller knän på väggarna, men självklart går det säkert göra.
Det beror också på vilken typ av cellplast block du använder då de finns i olika "hårdhet" .


Mvh
Jonas West

Hej Jonas, i detta fallet blir det Dorocell:s Thermomur 250, vet inte vad det är för hårdhet på dessa block men Poolstore och Svenska poolfabriken använder dessa block.

// Stefan
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Utloggad DJME

SV: Thermopool?
« Svar #6 skrivet: september 27, 2011, 08:05:41:41 »
Jag använde block från en tysk leverantör och har byggt själv och gjort alla misstag man kan göra känns det som. Spacklade de som jag tyckte var de värsta skarvarna samt på ena långsidan då väggen sprack vid gjutningen. Jag kan inte påstå att jag spacklat särskilt noga utan mer bara lagt på lite spackel där jag tyckt skarvarna inte låg riktigt bra eller där det av någon anledning blivit lite mellanrum i en skarv. Med den tjocka fleece som ingick i mitt paket hade jag förmodligen inte behövt spackla någonting, fleecen jämnade ut allting. Till min pool fanns som tillval en hård skiva som man fäste mot väggen och sedan satte fleece utanpå men det var sällan han levererade den med paketen. Nu är det första året jag har poolen men jag har inte märkt att det blivit några bulor och de ojämnheter som blev i samband med att jag pusslade ihop väggen märks inte heller något av. Har mosaik liner och det kan nog vara så att den hjälper till att dölja eventuella ojämnheter. Mina block var PS40, vet att det finns både mjukare och ännu hårdare. Spontant kan jag tycka att de kändes väldigt mjuka när man tryckte på dem med ett finger och jag kan tänka mig att PS25 är ännu mjukare men med vatten i poolen och fleecen mellan så känns det helt ok. Det är nog inte omöjligt att kunna göra märken men som sagt inget jag märkt något av hittils och mosaic eller någon annan mönstrad liner kan jag varmt rekommendera då det döljer väldigt mycket av ojämnheter.

Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag