VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?  (läst 9588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« skrivet: november 29, 2009, 10:07:27:27 »
Jag har en fråga <hmm>
Vad är bäst fälla ner skenorna i trä däcket eller ovan på?
Kan man lägga skenorna direkt på reglarna som ligger på 600 cc eller måste man lägga reglar i mellan?
Lägg gärna in några bilder hur ni gjort.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad baeckis

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Svängsta (Blekinge)
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2010, 19:15:01:01 »
Hejsan

Har en fråga till dig, hur breda samt höga är skenorna?
Går med i tankarna att köpa det och som du vill jag inte se skenorna för man vill ha ett slätt golv, även när snön ska skottas till vintern.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2010, 20:16:53:53 »
Jag valde att fälla ner skenorna.  O0
Jag fällde in reglar mellan golvreglarna så att skenorna har stöd över hela längden och brädden.
Jag har lagt 28x120 trall så det blev nog ganska i samma höjd.
Men sen måste man lämna en springa på ca 25mm på utsidan och ca 30 mm på insidan av skenorna så att taket kan glida förbi
Jag skall fota närbilder på detta och lägga in på min byggtråd när snön fösvinner.
Där finns någon bild på tråden men man ser inte det så bra där.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.msg38697

/ Johan
« Senast ändrad: april 02, 2010, 23:59:45:45 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Poolmann

SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2010, 10:15:41:41 »
Hej
Jag hade mina skenor på trädecket från början men fällde ner dom på balkarna efter halva sommaren. Det tryckta
virket blev missfärgat och svällde när det låg i vatten alltid. Jag la skenorna direkt på balkarna så kommer det till luft runt om
och kan torka till. Dom är inte så sköna att gå på men håller för det. Jag har 28X120 och det blev en springa på utsidan precis som
Johan L skriver i tidigare inlägg men det går att lusa igen det också det gjorde jag. Skruva i varje balk med rostfria skruv. Många dyra skruvar blev det :) men det blev mycke bättre med nedfällda skenor så det ska du satsa på

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #4 skrivet: april 02, 2010, 23:58:14:14 »
Här är lite tips till nerfällning av skenorna till pooltaket
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad sjabth

SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2010, 12:43:51:51 »
Någon som kör med skenor i den längd som behövs (snarare än fullängd på alla skenorna)? Jag har sett några exempel på det.

Behöver man i så fall kapa skenorna själv, eller kommer de såna från fabriken? Eller är det möjligtvis ett annat fabrikat?

Se tex http://www.soderrogard.se/web/webfolder/webfolder.asp?uidObjectGUID=0BDAEB6E-F68B-48F9-B550-D586A4833E15
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2010, 09:25:55:55 »
Någon som kör med skenor i den längd som behövs (snarare än fullängd på alla skenorna)? Jag har sett några exempel på det.

Behöver man i så fall kapa skenorna själv, eller kommer de såna från fabriken? Eller är det möjligtvis ett annat fabrikat?


Jag valde den "anpassade" varianten på skenor p g a poolens form. Enda nackdelen är ju att du tappar lite flexibilitet eftersom takmodulerna bara kan skjutas åt ett håll.

Det är samma fabrikat (Albion) och modell (Klasik) men vad jag vet så är det inte valbart till de färdiga paketen Klasik A/B/C. Men det går ju alldeles utmärkt att skräddarsy en egen lösning, t ex på  http://www.pool-zentrum.de/ Och med rådande växelkurs så blir det sannolikt betydligt billigare än att handla i Sverige.

På tyska heter de anpassade skenorna Abgestufte Laufschienen.

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad sjabth

SV: Skenor till Klasik B nerfälda eller ovanpå ?
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2010, 21:10:24:24 »
Tack för hjälpen, Hundhajen. Vad jag kan se, så har de två-tre olika "klasik"-modeller, en som är som den vanliga, men Albion-modellen verkar finnas i två höjder (dock inte samma som den vanliga). Nån som testat den lägre modellen på 120 (frugan föredrar ett lägre tak)?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan