VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)  (läst 58692 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jucklo

POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« skrivet: oktober 11, 2008, 14:50:48:48 »
Hallo!
Så var det dax även för mitt lilla projekt. Så här tänkte jag.

Projketplan: Start grävning V. 43 2008 projketslut V.20 2009
Pooltyp: Rektangulär 6,6x4 (trappa på kortsida) 3m bred. Pooldjup 7 lav leca = 1350mm badjup
Budget: 150 tkr ( jag vet det är en svettig budget, men jag är optimist och skall göra allt själv. I denna budget ingår inte runt omkring kostnader som plattor osv. ligger i husbudgeten).
Grov Budget:
Poolpaket 85 tkr
Liner 1,5 mm (svetsad) 35 tkr???
Stomme + arbete 30 tkr

Det jag fortfarande fundera på är värmningen: Solfångare eller Värmepump. Jag håller på och väga för och nackdelar där.

Samtidigt som poolen byggs så roar vi oss även med och bygga ett hus på tomten hehehe..men det har jag fullentreprenad på, alltså jag flyttar in i en nyckelfärdig kåk. Denna står klar April 2009.

Jag tänker därför dra nytta av grävningen då vi gräver husgrunden och så klart får dom fylla min platta med betong samtidigt då husets platta gjutes.

« Senast ändrad: november 10, 2008, 09:27:06:06 av Jucklo »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2008, 15:22:09:09 »
Hej o välkommen.  :)

Kul att få följa ditt bygge!
Ett råd: skippa tankarna på solfångare o köp poolvärmepumpen istället!
Solfångare är bra när solen skiner men pumpen värmer dygnet runt om du vill.
Har du varmt i vattnet så använder man poolen mycket mer o får då valuta för poolpengarna.
Om du har möjlighet så lägg på en meter på längden av poolen, jag har 7 meter o skulle gärna haft 8m!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2008, 15:43:12:12 »
som du beskriver det kommer 150" att räcka gott och väl, jag är uppe i ca 160-170 men då är tralldäck m.m. med inkl lite förlust på förra poolen.
så länge man bara köper material och inte tjänster så räcker pengarna länge  :)
men gör den absolut större, kostar så lite extra, har du plats på tomten så är 8*4 ett bra mått, med 59cm leca så är 7.80 * 4 ett innermått som du får med hela stenar, 7 lager + en 45 regel på toppen ger ett bra djup som funkar att dyka i, beror på hur långa ni är men man vill kunna leka lite och då är det inte bra om det är för djupt. vattengympa med släkt å vänner är skitkul  ;D

skippa solvärmen och kör på vp direkt, allt under 28° känns svinkallt i en pool, helst vill man ha runt 30. med solfångare kommer det att variera mellan 24-32 beroende på väder. tänk att det är halvtaskigt väder och så helt plötsligt kommer ett gott högtryck, då tar det flera dagar att få upp tempen med solfångare och så helt plötsligt är högtrycket över, inte kul. med en vp så håller du jämn temperatur hela tiden och kan nyttja poolen så fort lusten faller på  8)

snåla inte på linern, välj en mönstrad, blir så mycket snyggare + att dom är lättare att hålla rena.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2008, 18:13:47:47 »
Välkommen som poolare.  :D
Hoppas att allt kommer att fungera med ditt bygge och jag håller mig också till skaran som förespråkar VP.
Vill du ha lite rengöringsjobb och behålla värmen så fundera på pooltak det är nästan lika viktigt som VP tycker jag.

Storleken är inte det viktigaste utan hur varmt man har i poolen är viktigare.  ;)
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Mette

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2008, 19:09:49:49 »
Hej,
Jag har bara solfångare  och är jättenöjd, det gäller att solfångarna har bra placering och har ungefär samma yta som poolen.
Startade poolen i början av maj och har haft en temp på 27-32 grader till slutet augusti, körde mitt sista bad förförra helgen 22 grader(13 grader i luften så det kändes varmt).

Kan även varmt rekomendera saltgenerator, du slipper klorlukt och vattnet är skönt att bada i, slipper även att köpa massa kemikalier.

 <sol>/Mette

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2008, 19:23:34:34 »
Kul med ännu en vinterbyggare.
Trevlig trapp det där med två sättsteg ihop på vissa delar av trappan. Kommer själv att ha en bred trapp men kommer göra en avsats som sista plansteg istället.
Ska bli kul att följa ditt bygge Jucklo!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Stroker

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2008, 09:32:00:00 »
Jag byggde hela poolen för totalt 25 tusen kronor för 7 år sedan. Kan de verkligen blivit så mycket dyrare? Linern på 1.5 mm verkar tjockt (o dyrt ser de ut som). Personligen började mitt poolbygge med att jag kom över en felköpt liner så den kostade bara 2,500 kronor. Pump slangar filter, betong, sten o rör stod för resten. Så mitt råd är att leta efter en färdig liner i passande storlek och bygga efter detta mått. (Med facit i hand hade jag dessutom satsat på mosaikbeklädnad istället och så kommer de att bli vid eventuellt nytt poolbygge.)

Borde det inte vara bättre att ha en trappa i typ plast och sen kapa linern o fästa den i denna istället. Jag gjöt en bottenplatta för övrigt samt murade upp med betonghålsten, Klädde insidan med 50 mm frigolit av samma kvalitet de använde under järnvägsrälsl enligt tillverkaren(med facit i hand hade de varit snyggare att lägga isoleringen utanpå då hade inte skarvarna synts)

Solfångare har jag på rekomenderade 3/4 av polens yta och en fin sommar duger detta bra men en värmepump är absolut överst på önskelistan då man ju aldrig vet hur sommarvädret ska bli. Dessutom blir man kräsen på badtemp. Helst ska tempen ligga på 30 för att det ska vara oemotståndlligt att bada o absolut inte under 27. Denna sommaren o förra har de inte badats så mycket som man önskar pga av just tempen.

De bästa för övrigt jag gjort är att skaffa en saltvattengenerator ska tilläggas. Superstabilt har de varit denna andra sommaren utan ett enda missöde med skitigt vatten eller dylikt. Inte ett gram kemikalier har heller tillsats. Den utlovade rosten på stege och lampa har oxå uteblivit trots jättesalt vatten. Varför vet jag ej men saktet har jag haft sen 5-6 år tillbaka. Kan vara så att vattnet just här i Arlöv håller nån speciell kvalitet - va vet jag men skönt är de i alla fall.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2008, 15:24:16:16 »
Då kör vi igång! I veckan hade jag grävaren på plats. Och hålet är nu ett faktum. Jag tog i rejält runt om. Måttet på plattan skall vara 8x4 och innermåtten 6,6 x 4,0 och gropen är 9,5x6. Gropen har ett djup på 1,8 m tanken här är att gjuta 0,20 och lägga 8 lav leca = 1,60 alltså ett baddjup på ca. 145-150. Detta funkar fint då mina barn är tonåringar och är långa som bara den.

Till min glädje är det kanon botten med ren sand därför kommer det räcka och packa sanden med min 1 tons vibro. Alltså jag lägger formen för plattan rätt på sanden. Dränering känns också onödig med tanke på sanden. Det fick jag bekräftat i går då himlen öppnade sig i 20 minuter efter det kunde jag inte hitta en enda pöl i hela gropen direkt efter skyfallet. Eller resonerar jag fel här vad gäller dräneringen?

Förresten, det blir VP....känns väldigt rätt i det här landet då vi inte är bortskämda med sol så många dagar.......

« Senast ändrad: november 19, 2008, 11:28:06:06 av Jucklo »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2008, 19:34:49:49 »
Har ungefär samma botten som din, den dränerar verkligen skyfall. Men det kostade inte många kronor att gräva ner en dräneringsslang runt om, ansluta den till en lita grop fylld med makadam o där i sätta ett rör som man vid behova kan stoppa ner i dränkbar pump i.

Satsa på VP om du har budget för det O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2008, 23:02:09:09 »
1 tons padda var rejält. Om du inte har grävt djupare än vad du har schaktat så är marken att betrakta som orörd och svår att komprimera mer än vad den är, speciellt om du har sandjord. Tvärtom kan man vibrera upp den redan packade ytan.

Om du är tveksam till om du behöver dränera så ring till sveriges geologiska institut och fråga vilka grundvattennivåer ni har för tillfället där du bor, dom har färska uppgifter på detta. Om du har normala eller högre nivåer för årstiden så är det bara att gräva ett hål i gropen och se hur långt ner du har till grundvattnet. I sandjord är det mycket ovanligt att det från en normal nivå skulle stiga mer än 0,7m. Så har du 1m eller mer så finns det ingen ide till att dränera.  Jag hade knappt en meter och har inte tillstymmelse till vatten ansamlingar i gropen efter allt regn som har kommit. Jag la dock duk och 200 8-16.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #10 skrivet: oktober 25, 2008, 16:57:44:44 »
skall du ha trädäck runt eller sten, tänk på att poolen behöver sticka en bit ovan mark för att få plats med trallen eller stenläggningen.
jag har inget motfylle mot lecan de sista 40-50 cm, många andra har gjort lika och det håller bra. hur har du kommit fram till innermått på 7.6*3.5 med 59cm lecasten +1cm fog?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #11 skrivet: oktober 27, 2008, 08:56:23:23 »
Jo den kommer sticka upp en bit, tänker lägga en 5 cm tjocka plattor mixat med sten i ett mönster. Måtten är inte helt heliga för mig. Det jag vet är att plattan blir nog 4x8 sen kommer blocken och fogen på så se det som ca. mått. Vi kommer svetsa duken på plats därför har måtten mindre betydelse så säg ca 7,6x3,6. Men jag får se om jag lägger en sten till på bredden pga. platsen finns i gropen som det ser ut idag.

Gjutning av plattan sker i helgen så man får väl sluta lite tidigare nu om dagarna så man hinner få upp sin form.........
« Senast ändrad: oktober 27, 2008, 09:05:59:59 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #12 skrivet: oktober 27, 2008, 18:49:32:32 »
nja måtten har ganska stor betydelse om du skall mura med lecasten och inte vill hålla på och kapa dom.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #13 skrivet: oktober 27, 2008, 20:09:12:12 »
Här har du hur jag har tänkt block för block, jo lat är man ju så inget onödigt arbete här.....men skall ändra på den lite pga. kan lägga det mer begåvat så man slipper hacka så mkt sten när laven överlappar varandra.

Plattan som gjutes inom några dagar tänkte jag följande:
50 mm frigolit som isolering.
Dubbelarmering med 10x10 rutor och 6 mm diam.
150 mm betongtjocklek, får betala 6500 SEK inkl moms för 5 m3 betong.

Detta gjutes rätt på packad sandbädd. Tror att den tjockleken duger bra även om det blir ett rejält tryck från + 35-40 m3 vatten.

Gjorde som du sa Henry Porter vad gäller "grundvattentesten" och som jag ser det är det inte någon risk att jag får vatten i gropen då ett borrhålgjordes ytterligare 1 meter och inget vatten hittades. Alltså dränering är överskattat på den här platsen. Däremot välter jag i ett 100 mm lager grus av en grövre kalibern som jag fick av byggarna som blev över från husgrunden.

FRÅGOR?
Tänkte bygga med 19x19x59 block med dubbel armering i blocken, är det tjockt nog eller är det värt och gå upp till 25 i tjocklek? Tycker själv att 19 borde räcka då jag har ren sand som ett kompakt mothåll.
« Senast ändrad: oktober 29, 2008, 07:55:57:57 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2008, 17:39:39:39 »
det kommer att bli massa kapande om du bygger enligt din ritning, du måste avsluta olika i hörnen som jag gjort för att överlappet skall stämma med hela stenar i varje lager. lägger in min ritning så ser du vad jag menar.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #15 skrivet: oktober 31, 2008, 08:56:45:45 »
PEA, jag tackar för din ritning. Den köper jag med hull och hår. Det lilla tricket är och få till trappan på ett begåvat vis då jag vill ha rätt avstånd på båda sidor om trappan. Satt själv igår och pysslade med detta och insåg rätt snabbt att det blev lite pillande med vissa stenar runt trappan. Men jag inser att din ändå ger minst kapande även med trappa.  TACK!
« Senast ändrad: oktober 31, 2008, 09:23:17:17 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2008, 18:33:33:33 »
fast jag gillar inte att det står 721 på längden, skulle varit 781 men tanten prutade bort en sten  :'( vad gör man inte för husfriden  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Magnus.A

  • Magnus.A
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ca 100 m3 men gumman vill ha mer.
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #17 skrivet: november 05, 2008, 14:52:51:51 »
Jag kör med båda.Men önskar att jag inte hade köpt solpaneler. för dom gick inte alls i sommras. Höll 30 grader med vp istället. Hade sparat 30 tusen till annat.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #18 skrivet: november 10, 2008, 08:24:02:02 »
PLATTAN (del1)

1. Lägger 50 tjocklek isolering (cellplast) hårdhet 80.
2. Dubbla lager armering 8mm rutstorlek 100mm. Lägger armeringen centrerad i gjutformen med 20 mm mellan armeringslager. Jag hoppas att de sista 50-60 mm upp till ytan klarar sig utan armering.

Lite trickigt var det allt och få hela konstruktionen i våg på alla sidor. Så jag kan lungt säga att mycket grus fick flyttas runt i gropen. Men jag gav till slut upp då det kändes hyfsat bra, tror det slår ca. 2 cm som mest på långsida. Detta justerar jag sedan på vägen upp till toppen.

Kan tillägga att jag idag borde gjutit men pga. ett par ras så fick ca. 3 ton sand skottas ur gropen med min nyinköpta skyffel. Anledningen till detta var att jag från början hde tänkt mig en pool med 3,6 bredd men i och med dom grävt så brett så lyckades jag trycka i ett lecablock till så bredden blir nu 4,0 istället. Vi får väl se om man få plats mellan sandväggen och poolformen när den skall dras av... ;D. Så slutsatsen är......snåla aldrig med ytan på grävningen och se till att väggarna sluttar åt rätt håll så slipper man ras (i mitt fall var det en vägg som inte riktig blev 1oo bra där. Men och andra sidan jag får skylla mig själv när jag breddar......... :D

Nu väntar jag på betongen som kommer V46, skall bli kul.......

« Senast ändrad: november 10, 2008, 12:36:25:25 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #19 skrivet: november 10, 2008, 10:00:04:04 »
OFFERTER

Har även gått ut och börjat få in offerter på pooldelarna. Man kan lungt säga att det skiljer en del mellan de olika förslagen. De stora skillnaderna ligger i poollinerduken på 1,5 mm som skall svetsas på plats. Då en trappa som finns med i bilden så springer det iväg. Men ännu viktigare är att få en bra och snygg svetsning har hört och sett mindre lyckade arbeten här.

En annan fundering är rostfritt eller plast? där det skiljer ca. 7-8 tkr på skimmer, utlopp, inlopp och lampor. Rostfritt är utan tvekan snyggast, skall man då snåla på denna summa?.....vi får se. Kanske plast är smartas då man någon dag tröttnar på sitt klor och vill gå över till saltvatten?

Värmepumpen är en annan stor post där mitt tänk är kvalitét, finns idag skitpumpar på marknaden som brakar itu efter en kort tid eller så ger den inte den värme som är utlovad. Har några alternativ här som verkar bra.
« Senast ändrad: november 10, 2008, 14:48:16:16 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #20 skrivet: november 14, 2008, 16:05:55:55 »
PLATTAN (del2)

Jaha då är man hemma efter gjutningen och jag gjorde en lite tavla här. Beställde 5,5 kubik betong men det gick åt 6,5, så vi fick snabb ordna fram 1 kubik till. Som tur är så hade vi ett kanon företag som hjälpte oss (Heidelberg cement i Skåne). Så inom 15 minuter hade vi en ny bil. Detta blev så klart en lite extra kostnad, men, men man lär sig av sina misstag. Så nu väntar vi på leca blocken som kommer under vecka 47.....

Här håller min sambo i vibron..............
« Senast ändrad: november 16, 2008, 10:27:03:03 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #21 skrivet: januari 08, 2009, 16:34:45:45 »
Stiltje!!!!

Här bor man i Skåne och brukar oftast ha temperaturer över nollan. Men så har icke fallet varit här. Så nu står mina ca. 400 lecablock och armeringjärn på poolbotten och bara väntar på att bli burna på plats. Vill gärna upp på temperaturer runt +5 innan jag startar. Men, men det är ju inte dax och bada än.

Har någon en idé hur många säckar 20 kg bruk det kan gå åt för en pool med måtten 4x7 och leca blocken är 19 breda. Tänkte beställa hem rätt snart. Är det värt och satsa 20 kr mer/säck för Gullex eller Serpo bruk istället för de billiga ex. från Byggmax??

//Juklo 

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #22 skrivet: januari 09, 2009, 16:18:12:12 »
Hej!
Angående åtgången av bruk kan man ju försöka sig på ett teoretiskt resonemang som kan ge viss vägledning:

Ett skift mursten har längden (7+7+4+4)m= 22m= 220 dm
Varje skift har bredden 19 cm= 1,9 dm
Antag att man har en fogbredd på 1cm= 0,1 dm

Då blir volymen av ett komplett skift 220*1,9*0,1 dm3= 42 dm3= 42 liter
Antag 8 skift = 8*42= 336 liter

Jag tror bruket har en specifik vikt på ca 1,3, dvs det går åt 336*1,3 kg=440 kg. Härtill kommer bruket till stötfogarna, men det blir nog inte särskilt mycket. 440kg blir 22 st 20kg-säckar.

Någon anna n som känner igen dessa siffror?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #23 skrivet: januari 10, 2009, 16:07:50:50 »
jag körde med byggmax vanliga cementbruk som jag blandade med 4 delar sand, har för mig att en säck räckte till ca 20 sten.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #24 skrivet: januari 11, 2009, 19:47:53:53 »
1 säck cement+4 säckar sand= 5 säckar bruk till 20 block. Det låter osannolikt mycket?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #25 skrivet: januari 12, 2009, 17:38:44:44 »
1 säck cement+4 säckar sand= 5 säckar bruk till 20 block. Det låter osannolikt mycket?

du har rätt, så var det inte. iaf vet jag att en murhink räckte ganska precis till 7 stenar, är väl ca 20 liter i en murhink.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #26 skrivet: januari 12, 2009, 18:07:16:16 »
OK, vi räknar på det.
1 skift=22m blir 37 stenar (60 cm långa) /skift.
7 skift= 260 sten
20 liter/7 stenar gör  740 liter/260 sten. Detta är ca 960kg bruk.

Det är ungefär dubbelt så mycket som i mitt exempel.
Använde du 19 cm-sten?
Hur tjocka fogar?

Finns här ingen murare som kan ge besked
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #27 skrivet: januari 12, 2009, 18:51:39:39 »
Vet inte om denna länken kan vara till nån hjälp
http://www.npn.se/tipsorad/berakning_atgangar.php


Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #28 skrivet: januari 12, 2009, 19:28:31:31 »
1 säck torrbruk 25kg(inte cement)=ca13liter.
Om du sen skall blanda själv så får du ut 5ggr så mycket bruk utav en 25kg säck cement om du blandar b-bruk. 4ggr så mycket vid a-bruk.
Om man skall blanda själv så ha koll på fraktionen på sanden ni blandar med så att det blir rätt. Mursand och sättsand är inte samma sak om jag inte missminner mig. Mindre fraktion = mer cement. Jag hade köpt färdigblandat, då vet man att man får ett optimalt bruk, om det inte är jättestor prisskillnad.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #29 skrivet: januari 12, 2009, 20:23:10:10 »
OK, tillverkarna av bruk rekommenderar 40 kg/m2 för 19cm lecablock.
Jag antar att det är /m2 färdig vägg.
Med en omkrets av 22m och en höjd på 1,4m får man 31 m2 "vägg"-yta.
Med 40 kg/m2 går det då åt 1240 kg torrbruk.
Ganska nära det som Pea hade förbrukat!
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #30 skrivet: januari 13, 2009, 19:22:44:44 »
Ooooh!

Man tackar för ert intresse! era funderingar och kommentarer är till hjälp för oss så klart. Då är det bara och hoppas på lite varmare väder snart, så lovar jag skicka bilder och beskriva min progress.

//Jucklo

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #31 skrivet: januari 14, 2009, 20:01:09:09 »
helt säker på att en murhink räckte till 7 sten, jag körde ju med murhink hela tiden, men jag sölade väl en del och så var jag noga att fylla alla fogar. körde med ca 1cm fog.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #32 skrivet: mars 09, 2009, 13:00:07:07 »
Hello folks!

Äntligen har frosten släppt sitt grepp om Skåne. Så i helgen lade jag ut det första skiftet block. Jag har reviderat poolmåtten något då jag har en utanpåliggande gjuten trappa som behöver lite mer plats. Därför blir måtten 6,6 x 4 och utanpåliggande trappan blir måtten 3,6 x 1,4. Jag beslutade då även att ta bort stödpelarna men och andra sidan har jag förankrat ett flertal av blocken på långsidan i betongsulan med 10 mm järn. Järnen kommer gå upp igenom dom 2 första laven.

Här är vi igång och klurar på lav 1, min nyinköpta blandare skiner så fint ;o)




« Senast ändrad: mars 09, 2009, 13:07:02:02 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #33 skrivet: april 07, 2009, 15:00:16:16 »
6 skiftet
Har nu hunnit till skift 6 av 7 och har börjat arbetet med trappan. Trappan byggs i leca som jag sedan gjuter en yta på för att få en fin finish. Det ni ser på bilden är det nedesta steget. Tänkte köra på 4 steg och på ena sidan och andra sidan tänkte jag gå ner till 3 pga. där vill jag ha en litet härligt ställe och sitta i grunt vatten och njuta av solen.

Det tar sin lilla tid detta då jag samtidigt bygger ett hus intill, men nu har jag flyttat in vilket gör att jag kan få upp mitt arbetstempo och har rinnande vatten och egen el och det underlättar en del ;o).

Har även börjat lägga isolering runt konstruktionen, kör med 50mm frigolit hårdhet 80. Undantaget är trappsidan där ingen isolering sätts, dock fuktspärras denna med en primer. Har funderat från och till om isoleringen verkligen fyller sin funktion på väggarna då blocken i sig är isolerande och marken som består av sand släpper igenom allt vatten, men jag tar det säkra före det osäkra så väggarna primas och att isoleringen sätts på plats även isoleringen har en fuktspärrande funktion.
« Senast ändrad: april 07, 2009, 15:19:26:26 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #34 skrivet: april 15, 2009, 09:25:32:32 »
PÅSKENS ÖVNINGAR

Hello!
Översta lavet är nu lagt och det som gäller nu är och få den 100% jämn i toppen. När jag läst av alla sidor så slog det som mest på 2-3 cm från lägsta till högsta punkten och det kan väl vara godkänt för en amatör? Jag lägger nu en "betongkrans" på 3-6 cm för att få den helt jämn, även denna krans armeras med dubbla armeringar.

Skickar även en bild på huset i bakgrunden, tänkte lägga sten här men vet inte riktigt än hur det slutar, men jag kommer tillbaks i den här frågan lite senare.

Trappan är nu mitt nästa mål så där ligger 30 säckar till gjutning och väntar




« Senast ändrad: april 15, 2009, 09:33:15:15 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #35 skrivet: april 15, 2009, 09:37:57:57 »
Funderar

Här sitter man i sin trappa och funderar på hur det hela skall konstrueras.  O0.

En fråga till er: Hur mycket vågar man motfylla innan man fyller på vatten i poolen. Tänkte det kunde varit skönt och få upp all isolering och fylla upp till isoleringskanten på detta (ca. 120 cm = 6 blocks höjd).

//Fredrik
« Senast ändrad: april 15, 2009, 09:42:31:31 av Jucklo »

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #36 skrivet: april 15, 2009, 21:16:31:31 »
Gör du ingen stödmur till denna skapelse?
Mvh Stefan

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #37 skrivet: april 15, 2009, 21:59:48:48 »
Nej, men och andra sidan går där upp järn från plattan genom lecan på dom 2 första laven. Jag har sett på forumet att "utstickare" är och rekommendera på pooler som mäter över 6 meter på långsidan, min är 6,6 meter exkluderat trappan. Totalt 8 meter inkl. trappa, men trappan är ju en utstickare i sig. Jag tror och hoppas att detta skall fungera då jag stämt av min konstruktion med lokala poolbyggare. Det viktiga nu är och motfylla på ett begåvat vis. Vet inte om man kan efterkonstruera pelare och hur hållfastigheten blir då? 

//Fredrik


















« Senast ändrad: april 16, 2009, 07:48:41:41 av Jucklo »

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #38 skrivet: april 16, 2009, 17:31:31:31 »
Jag hade efterkonstruerat stödmurar på långsidorna, kostar inte mycket att göra och så sover man bättre.
Det blir ju ganska högt vattentryck om man gör "bomben" tex  ;)
Det bästa är annars är att när man murar låter man det bli ett ca 250 mm avstånd på stenarna mitt på långsidorna som en bred fog, och låter bistålen sticka över från varje skifte.
Detta för att sedan eftergjuta så att det binder alla skiften.
Då kan man planera detta och även låta armeringen från plattan sticka upp just där, detta är bästa konstruktionen om man ska bygga i leca därför att då låter man alla skiften binda varandra på mitten där det är störst påfrestning.
Är man riktigt noga formar man även en stödmur och gjuter denna ihopa med den andra, kanonstarkt.
Denna konstruktion finns det bilder på här på forumet, vet inte riktigt vem som byggde den  <hmm> .
Men hur som helst hade inte jag vågat bygga utan något stöd på långsidorna iaf  ;)
//Stefan

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #39 skrivet: april 16, 2009, 22:34:34:34 »
Jooo...  ???

Jag byggde utan stödmur på ena långsidan men det var på ren okunskap och inte tillräcklig läsning på forumet. Men precis som humlan som egentligen inte kan flyga så är vi nu inne på tredje året utan att det rört sig något alls, trots rena bombanfallen emellanåt  ::) och rejält med is som var det jag oroade mig för mest.

Har ändå svårt att tänka mig att en vägg skulle ge sig utåt. Om man jämför med de relativt mycket flimsigare plåtpoolerna, som jag tycker flexar väldigt mycket (speciellt 8an) så känns nästan 400 meter armeringsjärn som binder ihop mycket stabilare. Och eftersom det bara är strax över 6 meter...

Men Stefan är byggare och med full respekt för den erfarenheten är det säkert bra råd att korrigera om du har en möjlighet. Det skulle ju vara lite krångligare att göra något efter ett år... :-\

När det gäller motfyllningen så gjorde vi tvärtom, fyllde vatten innan vi hade motfyllt och det fungerade, men kanske bara för att vi (liksom humlorna) inte visste bättre ;-)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #40 skrivet: april 17, 2009, 18:35:52:52 »
Ja HappyDigger, det är ju precis som du säger.
Det kan ju fungera, men har man möjlighet att ta på sig både hängslen och livrem i ett sådant här dyrbart projekt så gör man det.
Kan bara utgå från lärdomar man fått genom åren.
Hoppas att det fungerar för er och att ingenting händer med era pooler  <love>
/Stefan

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #41 skrivet: april 20, 2009, 09:32:00:00 »
Stefan1 jag förstår helt vad du menar och inser att det är mer säkert med stödpelare. Men om man nu inte har gjort detta, har du någon idé på hur man kan efterkonstruera detta? jag har ju inte fyllt igen sidorna än. Tänkte isåfall gjuta 1 stycken plattform på vardera sida och förankra dessa i plattan med infästningar (har en 18 cm tjock platta) mura upp stödblock som stödjer, eller är risken stor då att detta inte håller om det blir belastning? Hur djupt bör man då gjuta och hur bygger man då bäst upp stöden och hur förankrar man bäst gjutningen i plattan.?

Skickar även bild på min progress på trappa + lägger endast på massa på trappdelen då isolering här känns overkill.
« Senast ändrad: april 20, 2009, 09:41:18:18 av Jucklo »

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #42 skrivet: april 21, 2009, 22:39:50:50 »
Hade jag varit som dig så hade jag gått så högt upp du kan på dina väggar och 45 grader ut.
Skulle tippa på att du kommer ca 120 cm ut från utsidan av din pool och ut.
Detta hade jag format, armerat och gjutit för att få en så stark stödmur som möjligt.
Jag hade gjort muren ca 25-30 cm bred och helst så hade jag sett att den del som är nederst hade varit ca 50 cm bred så att stödet får så stor fördelningsyta som möjligt att ta upp ev kraft utåt.
Du kan även gjuta denna del först med uppstickande armeringsjärn som du kan förankra armeringen till själva stödet i.
Gör då denna klack ca 20-25 cm tjock.
Det räcker med att du går så djupt som du har grävt runtomkring poolen.
Du behöver inte förankra stödmuren i plattan, när du har spikat i hopa formen så kan du slänga i ca 15- 20 cm makadam om du har liggande någonstans.
Annars är detta inte jättenödvändigt om du inte har det hemma.
När du gjuter mot din leca så förankrar sig betongen mot din vägg, så ingen mer förankring är nödvändig.
Man kan även mura denna konstruktion, men det är inget jag personligen hade gjort.
Hoppas att denna förklaring kan hjälpa dig (kanske lite rörig  <hmm> ), det är alltid lättare i praktiken än att förklara.
/Stefan


Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #43 skrivet: april 22, 2009, 16:41:56:56 »
Delar i poolen och putsning

Har just nu fått alla delarna på plats i poolen och har nu med trevande steg försökt och putsa en liten del för att se om detta kan göras av en amatör som jag. Och jag är faktiskt rätt nöjd med mitt resultat så jag kör vidare utan hjälp. Lägger på ett 4-5 mm skikt (lika mycket som lampor, skimmer och vattenmunstycken sticker ut i poolen. Nu har jag 10 dagar på mig att putsa upp allt och linern monteras vecka 19. Tyvärr har jag ett jobb som inte ger mig mycket utrymme om kvällarna så man får fokusera på helgen, så jag hoppas att 2 helger räcker för att få allt jämnt och fint.

Delarna har jag köpt från DN POOL http://www.dnpool.se/ och dom kan jag rekommendera skarpt. Jag valde plastdelar, jag resonerade att om jag eventuellt går över till saltgenerator så funkar plast bättre.

Tack för din instruktion Stefan1, jag skall se hur jag kan göra med detta.
« Senast ändrad: april 22, 2009, 17:14:02:02 av Jucklo »

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #44 skrivet: april 22, 2009, 22:12:51:51 »
Det ser fint ut  O0
/Stefan

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #45 skrivet: april 23, 2009, 19:14:05:05 »
Hej Jucklo!
ett litet tips  O0
Jag ser att du inte slammade  trappan  innan tjäran  på yttersidan, om du gör det så blir det lättare att få den tät  ;)
MVH Micke

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #46 skrivet: april 23, 2009, 22:50:18:18 »
Snygg trapp Jucklo O0 Väldigt trevligt när man bygger ut trappen på det sättet.
Jag ser att du får ett ganska högt insteg i poolen. Har du funderat nåt över det?
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #47 skrivet: april 23, 2009, 23:35:14:14 »
Tack, Henry P. Jo du den är lite klurig den. Så här ligger det till. När jag byggt alla 7 laven så upptäcker min gode vän att poolen ligger för lågt mot huset när vi vägde det. Anledningen till detta är att vi höjde färdigtgolv höjden på huset och glömde jag ta höjd för detta genom att slänga i mer sand i gropen så jag även höjde denna. :D
Detta innebar att jag hade 2 möjligheter.
1. Bygga altanen i 2 nivåer mot poolen
2. Att höja poolen till 8 lav
Jag valde det sista. det innebär att poolen får ett baddjup på 150-160 cm vilket är för djup. Jag kommer därför justera upp golver 15 cm genom att gjuta i ett lager i poolen på 10 cm + isoleringing 5 cm. Liten extra utgift. Men och andra sidan kommer plattan aldrig gå isönder + att nedersta lavet blir verkligen förankrat i gjutningen och isoleringen blir dubbel. En liten tröst kanske.

Tyvärr kvarstår trappan som var avsedd för 7 lav. Därför har jag gjutit på lite extra höjd på varje trappsteg för att komma upp i hyfsad höjd utan att ta för höga steg. Detta gör att jag får en hödjskillnad på ca. 25 cm på isteget. Här ser du på bilden resultatet. Den högra delen av trappan är en sk. grogghylla  ;)

Ännu en lärdom som jag kan lägga till mina handlingar. Nästa pool jag bygger blir nog jätte bra och lite billigare.

//Fredrik
« Senast ändrad: april 24, 2009, 07:28:35:35 av Jucklo »

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #48 skrivet: april 25, 2009, 23:07:10:10 »
Det blir för jävla grannt Fredde!
Perfekt med insteget till trappan. Jag gillar också din placering av inloppen dom markerar trappan som ett litet ornament på var sin sida. Dekorativt! Om du av någon anledning skulle märka att du har dålig cirkulation i själva trappen kan du alltid montera en poolskimmer i ett av inloppen.
När ska du ha vatten i baljan?

mvh Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #49 skrivet: april 28, 2009, 16:08:38:38 »
Ellu Mats

Linern skall på plats vecka 19 och då får jag även levererat övriga detaljer som slangar, pump, filt och vv. Så min plan är att montera slangar + övrigt under V19-20 och börja fyllning av poolen v20-21 + återfyllnad massor. Så säg att första doppet hoppas jag kunna ta v21-22.

//Fredrik

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #50 skrivet: april 30, 2009, 12:41:19:19 »
Putsning på gång!

Då har jag äntligen lite tid och putsa så allt skall vara klart den här helgen (1 Maj). En sak som jag kom på när jag gjutit en bit var att lägga ut gjutningen över lecablockskanten ca 3-5 mm. Det bildar då ett bra "tak" där man kan lägga putsen emot. Man lägger helt enkelt putsen upp mot kanten på gjutningen, på så sätt får man en jämn och fin övergång. Alternativet är och putsa upp över gjutningen men haken är då att det inte fäster lika bra och risk för att puts lossnar under duken.

Den sista finishen tar jag med ett betongspackel, där jag inte riktigt fått det helt snyggt.

Så här ser det ut just nu.


Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #51 skrivet: maj 02, 2009, 18:12:35:35 »
Sista putsen och sen bättra på finishen innan linern kommer på plats, vi får väl se om dom som skall svetsa den skratta hysteriskt och säger att skiten kommer att trilla ner om 5-6 veckor eller om dom gladeligen sätter på den och skickar sin faktura. Hur som helst så är vi faktiskt rätt nöjda med vårt verk än så länge.

//Fredrik

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #52 skrivet: maj 05, 2009, 19:18:38:38 »
Pga. något ojämn botten och 8 lav leca blev poolen liiiite för djup, så här har vi just fyllt i 14-15 cm betong av bästa klass för att få botten slät som glas. Givetvis armerade även detta skift. Den är nu färdig för linern så det är dax att täcka, rengöra och en sista gång leta upp någon oförarlig knuta eller korn innan linern sätt på plats. Bara nu vädergudarna är med mig så det inte spöregnar och blåser för mycket.  :-X
« Senast ändrad: maj 05, 2009, 19:22:02:02 av Jucklo »

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #53 skrivet: maj 05, 2009, 23:08:02:02 »
Hej Fredrik,

Det ser kanonbra ut. Jag minns känslan när man vandrar omkring på botten och tänker sig hur det är vattenfyllt <love>.
Vad får ni för vattendjup nu med den "nya" botten?
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #54 skrivet: maj 06, 2009, 07:36:33:33 »
Hallå Happy

Baddjupet ligger på 1,40-1,45 vilket är perfekt för oss då vi alla i familjen är rätt långa. Många rekommenderar 1,35 men jag själv tycker det är lite för grunt för min smak men det beror väl på att jag är över 180. Just nu sitter jag och blänger på vädret, det regnar så in i....så jag får väl gå ut och kika om det är torrt där ute. Imorgon är det "linerdax" skall bli kul och se hur det blir. Jag har tittat mycket på ditt bygge och haft det som en referens och gjort förändringar där förbättringpotential fanns, så du får ha lite del i detta oxå  O0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #55 skrivet: maj 06, 2009, 16:10:59:59 »
Hej Fredrik!
Vad jag blir imponerad av alla som gjuter och murar som om dom aldrig gjort annat! O0

Själv har jag bara gjutit plintar och underlag för pumphus och tycker det tillräckligt jobbigt. :'(

Blir spännande att följa fortsättningen.

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #56 skrivet: maj 10, 2009, 19:30:59:59 »
Linern

Efter ett nerblåst tak och spöregna och tömning av regnavatten så blev det äntligen sol och torrt. Idag söndag påbörjades liner monteringen.

Om man får slås sig på bröstet lite så sa linermönterna att insidan var av hög kvalitét, bättre än vad många poolfirmor presterar och det är ju kul och känns bra efter några månaders slit.

Jag gjorde som du sa Mats och la platonmatta på utsidan, så nu har man både hängslen och livrem vad gäller fukt och isolering. Yttersidan är nu återfylld till 50% och jag kör nu hårt med min vattenslang och vattenbeguter massorna för att få en kompakt massa.




Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #57 skrivet: maj 10, 2009, 21:13:55:55 »
Fredde nu får du f-n maka dig över till den andra kortsidan med kameran så vi får se den snygga trappen i sin helhet ;D
Klart du skall slå dig för bröstet, sådana ord från proffs är alltid roligt att höra och dom skall man ta med sig. Mycket snyggt bygge Fredde, mycket snyggt!!


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #58 skrivet: maj 11, 2009, 16:55:55:55 »
Ok, Mats här kommer andra sidan på poolen och en otroligt vacker profilbild på en medelålders man som precis har börjat fylla vatten i sin nya pool..<sol>.

Fyller nu upp en bit för att få sträckning på väggarna. Därefter skall jag montera detaljerna till inlopp, utlopp och lampor. Risken e annars att få fel sträckning i duken om man skulle fästa delarna innan vattnet drar.

Första lasset med grus kom idag för att börja plattläggning och muruppbyggnad. Detta kommer att skrida under Maj och jag tror själv inte jag blir klar föränn i början på juni.

Det jag skall fokusera på nu är pump, filter och VP för att göra en så bra och snygg installation som möjlig.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #59 skrivet: maj 11, 2009, 17:22:37:37 »
Tack Fredde, den trappen kommer ni ha mycket roligt i :)

Jag hade också tänkt att posta en bild på mej tillsammans med poolen men tillskillnad från Mickes fru som ville ha med honom som ett "avskräckande exempel"(han har en grym humor den där mirakeles) så förbjuder min dito mig att posera på bild. Och jag förstår fortfarande inte varför!! 8)

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #60 skrivet: maj 21, 2009, 16:43:55:55 »
Vad skall man med VP eller solvärmare till????
17 grader i poolen vilket är en optimal temperatur med denna "baddräkt". Hur som helst, tänkte även prova bada utan denna då min VP kopplas in på måndag så jag skickar lite bilder på detta lite senare.

//Jucklo

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #61 skrivet: maj 31, 2009, 16:59:36:36 »
Poolen är nu uppe och pump, filter och VP och allt är kopplat och klart. Det jag nu lägger min tid på är att bygga områden omkring poolen där stenplattor skall läggas. Håller just nu på och bygga muren runt om (450 lecablock skall upp) Fick använda poolen mkt idag då det var 25 grader i luften, det är nu 27 grader i poolen vilket jag tycker är en bra temperatur och bada i.

I bakgrunden ser nu VP:n, en Gullberg & Jansson som funkar kanon.

« Senast ändrad: maj 31, 2009, 17:05:12:12 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #62 skrivet: juni 08, 2009, 20:56:49:49 »
Mura, mura, mura :D
Arbete fortsätter med "runtomkringbiten" testade min värmepump när det var 25 grader i luften och den med soltäcket fixade snabbt 30 grader i poolen, det var faktisk en rätt trevlig temperatur och bada i  :P. Är än så länge nöjd med hela mitt bygge och pumparna går fin fint.

Idag anlände även alla plattor till området + vår stensarg. hade tänkt att allt skulle vara uppe innan månadsskiftet juni/juli. Tänkte fästa kantsargen med vanlig sättfix, vad jag kan förstå så biter det bra nog.

Så här ser der ut just nu:

//Jucklo
« Senast ändrad: juni 08, 2009, 21:22:09:09 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #63 skrivet: juni 29, 2009, 21:17:27:27 »
Då är murningen klar av "poolmuren" och jag har börjat putsa den. All sand är inlagd så till helgen blir det plattläggning. Poolen används frisk även om det är lite bökigt just nu du det är grus runt om.




Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #64 skrivet: juli 14, 2009, 13:59:28:28 »
Vilken storlek valde du på din VP?
Hur snabbt verkar den i din stora pool. Hur många kbm?
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #65 skrivet: juli 16, 2009, 11:17:13:13 »
Hej

Jag valde en Gullberg & Jansson 9,3 Kw. Poolen rymmer ca. 45 kubik. Har pooltäcke. Med detta och denna fina sommar vi har haft i Skåne så har den knappt snurrat. Jag ligger på ca. 28-29 grader. Men en regnperiod slog jag av den och poolen gick då ner till 23. Till helgen slog jag på den igen då vädret var fint och på ett dygn var den uppe i 28 igen. Här kommer även lite bilder på hur det ser ut idag.

Det som pågår nu är sätta fast grind i muren, putsa muren runt om, plattläggning och målning av mur....sen är jag nog klar....visst ja poolkanten skall ju oxå dit. Jag valde en poolkant med droppform........ha nu alla en go sommar, det skall iallafall jag ha.... O0
« Senast ändrad: juli 16, 2009, 11:22:29:29 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #66 skrivet: november 02, 2009, 19:53:56:56 »
Hej

Det var ett tag sedan man var här inne, lite dålig på och skriva. Poolen står fortfarande där och den har utnyttjats väl en bit in i September. Vad har hänt sedan i somras?

Jo, plattläggningen är klar, muren runt om är putsad och klar, belysning, växter, poolkant och möbler är klappat och klart. Med andra ord jag är klar  O0

Kommer och skicka lite bilder under våren på hela mitt projekt och på något sätt summera och dela med mig av mina lärdomar.

Vi ses i vår  ;)

//Fredrik

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #67 skrivet: april 03, 2010, 10:57:26:26 »
Våren är kommen till Skåne! O0
Lite bilder på hur det ser ut idag. Hann inte med kantstenarna förra året eller rättare sagt jag prioriterade bort det pga. Tomten i övrigt skulle färdigställas. Hur som helst våruppstarten sker i helgen och så här ser det ut.

//Fredrik

« Senast ändrad: april 03, 2010, 11:05:09:09 av Jucklo »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag