VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rund pool 5,5m - första poolprojektet  (läst 19893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #50 skrivet: augusti 02, 2021, 13:45:33:33 »
Är det friska packningar på rätt ställen (båda sidor om linern) så borde det räcka. Efter ett antal år så tappar många packningar spänst och det börjar läcka. Vi har sedan flera år silikon istället för packningar.

Allt är sprillans nytt. Hur menar du båda sidor linern?
Jag fick med två packningar till skimmern som var lösa och satt inte ihop så som inloppspackningen.

En sitter på utsidan poolvägg mot skimmern.
Den andra sitter på insida pool mellan den skimmer ramen och linern.

Ingen packning sitter mellan Liner och stålvägg för då hade jag haft 3 packningar?

Finns det någon risk med att skruva ner skimmern? Risk för fler skruvhål i linern om den hamnar lite fel?

Har tömt vattnet till under inlopp.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #51 skrivet: augusti 02, 2021, 14:04:39:39 »
Jag hade nog fel där. Hittade en liten film:

Det finns nog olika konstruktioner.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #52 skrivet: augusti 02, 2021, 14:31:33:33 »
Jag hade nog fel där. Hittade en liten film:

Det finns nog olika konstruktioner.

Jag har som i det första alternativet ... Dock skiljer sig åt är håltagning. I min instruktion skulle man skära ett kryss, vika över och tejpa linern..

Vad tror ni på forumet, måste silikonet genomhärda, dvs vänta två dygn innan påfyllning kan ske?

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #53 skrivet: augusti 04, 2021, 00:26:20:20 »
Dagens uppdatering. Skimmerläckage är åtgärdat. Sänkte nivån och rengjorde ytorna noggrant. Drog en sträng silikon runt hela skimmern och runt där de två delarna möts.

Från insida pool gick jag igenom alla skruvar och en skruv var 2 mm högre (ej helt mot botten) den byttes och samtliga skruvar drogs åt lite till. Väntade en dag på silikonet att torka, fyllde upp och nu är vi åter igång.

I samband med detta bytte jag sugslangen. Smygläckte luft.  <hmm> <hmm>

Kvällen idag ägnades åt att börja fortsätta skruva trall.  :P

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #54 skrivet: augusti 07, 2021, 22:20:07:07 »
Nu börjar det likna något även om trall tar sin lilla tid.. Dock är förarbetet gjort så själva läggningen är ganska enkel om man gjort det några gånger tidigare.. <antman>

20 grader varmt nu med soltäcke på dagarna, ph och klorvärden försöker jag balansera och hålla på bra nivåer. Tack vare forumet och tidigare trådar får man mycket tips. Blir väl att man så småningom "lär känna sin pool" tänker jag.

Fortsättning följer...

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #55 skrivet: augusti 17, 2021, 15:11:20:20 »
Lite dåligt med uppdatering här men så är det när annat får prioriteras. Trädäcket börjar ta form.

Allt kommer nog bli klart precis när det är dags för vinterstängning. <antman>

En jämförelsebild som påminner om grävningen behövs känner jag  :P

Utloggad MadeleneD

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #56 skrivet: augusti 18, 2021, 06:40:23:23 »
Bra jobbat! Det blir riktigt fint

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #57 skrivet: september 09, 2021, 22:04:44:44 »
Det har stått stilla ett litet tag, även om man fixat lite mer med trallen runt. Kvarstår dock själva ramen runt och där hade jag en idé men är lite osäker på om det fungerar.

Vi har dock inte haft någon värme alls då det inte är inkopplat ännu och snart är det väl dags för vinterstängning dessutom... Suck.  :'(

Se bilder på hur jag tänkt mig, två alternativ egentligen.
Hur hade ni löst detta med ramen runt?

Några krav.

1. Ska vara snyggt  :)
2. Får ej vidröra poolens ram, dvs. poolen är helt fristående.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #58 skrivet: januari 02, 2022, 12:33:32:32 »
Ingen som har idéer på hur jag ska lösa ramen runt?

Snart är det varmt nog ute att dra fram såg och skruvdragare... Allt ska vara helt färdigt innan säsongen drar igång 😜

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #59 skrivet: januari 03, 2022, 10:54:12:12 »
Vill du  nödvändigt täcka den vita plasten?
Annars skulle jag nog bara gå mot (nära) poolväggen med en bräda som skruvades på trallgolvet.  <dontkn>
Lite svårt att förstå hur du tänkt med dina förklarande bilder tycker jag?

PÅ den låga delen av altan skulle du ju kunna göra en solfjäderformad upphöjning runt hela poolen med plankorna gerade för perfekt passform och låta dem sticka in en bit över kanten.
Gör en liten skiss på hur jag tänker.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan