VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?  (läst 10053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« skrivet: juni 04, 2010, 14:57:15:15 »
Hej!

Jag har en entreprenör som anlagt en PP-pool åt mig. Resultatet är en pool som buktar in mellan spanten. Både lång- och kortsidor buktar in 1-2 cm mellan varje spant. Värsta stället är det 27 mm inbuktning mellan spanten som ligger på 600 mm avstånd. Entreprenören hävdar att den var bucklig innan de återfyllde och inte går att få bättre. De ska ha fyllt med vatten i takt med återfyllnaden men ändå buktar den inåt överallt. Jag har kontakt med fyra ägare till PP-Pooler som alla säger att deras pooler är raka.

Min pool står på en betongplatta och är återfylld med magerbetong.

Är det någon på forumet som har en bucklig PP-Pool mer än jag?

PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad BJohan

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2010, 09:26:18:18 »
Svara gärna även om din PP-Pool är rak och fin så får man lite statistik på det hela. :)
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2010, 10:55:57:57 »
Jag har en rak och fin pp-pool
Är den bucklig ända ner eller är det bara i vattenlinjen.
För då skulle du kunna pumpa ur ca 40 cm vatten och gräva bort 50 cm på utsidan.
för att sedan åter fylla på rätt sätt,
Låt vattnet ligga 10 cm över den magra betongen.
Återfyll försiktigt på utsidan trampa till med foten för att packtill samtidigt som du tittar på insidan så det blir rakt.
lägg inte på mer än 5-10 cm i taget
och återfyll för hand det går ej att göra med maskin för det blir alldeles för stort tryck på poolen

Nästa fråga har du isolering på utsidan och i så fall vilken sort och tjocklek.
Jag har frigolit 100mm hårdhet 100
Den för delar trycket jämnare över ytan.

Jag hoppas du hittar en bra lösning på detta tråkiga problem.
För när poolen är klar och vattnet är 30 grader då är det värt varenda krona och timme.
« Senast ändrad: juni 05, 2010, 22:53:55:55 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad BJohan

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2010, 17:55:09:09 »
Den är bucklig ända ned. :( Jag har ingen isolering eftersom jag har högt grundvatten och inte vill ha den extra flytkraften som isoleringen ger.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2010, 22:46:59:59 »
Har du högt grundvatten borde du dränera bort det för annars får du aldrig någon värme i poolen efter som grundvattnet som håller ca 10-15 grader  kommer att kyla ner poolen.
Detta är inte kul, Men du måste nog börja om från början för annars kommer aldrig detta att bli bra.

Dränering är ett måste i ditt fall.
Isolering på utsidan hjälper att hålla värmen och fördelar kraften från fyllnaden
Och återfyll försiktigt så får du en super fin pool
Hoppas du får någon hjälp från din entreprenör
Annars får du väl "hänga ut han" på detta forum även om det inte är ok enligt Rikard
men vi måste se till att inga fler blir drabbade av detta problem.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad BJohan

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2010, 23:40:05:05 »
Det är tyvärr inte möjligt för mig att dränera bort grundvattnet mer än tillfälligt. Dels måste jag pumpa hela tiden för att hålla undan grundvattnet och dels har jag ingen stans att pumpa bort vattnet. Dikena sväljer inte de mängder jag behöver bli av med. Leverantören Living Quality menar att man alls inte behöver dränera bort vattnet. Det är värst på våren då grundvattnet står 1 m över poolbotten. Nu i juni står det ca 1-2 dm över botten. Det stämmer nog att grundvattnet kyler men i mitt fall har jag inget val. Antingen pool som står i högt grundvatten eller ingen pool alls. Någon isolering vågar jag inte ha eftersom poolen kan riskera att flyta upp. Det är faktiskt så att jag valde PP-poolen utifrån dessa förutsättningar eftersom en liner-pool inte får ha högt grundvatten.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2010, 08:34:35:35 »
Jag förstår problemet med grundvattnet så det är som du säger.
Pool i grundvatten eller ingen pool
Men åter fyllnaden måste nog göras om.
Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad cy_berg

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2010, 14:36:25:25 »
Hej BJohan,
jag skickade dit ett PM häromdagen och nu när jag ser den här tråden vill jag ge en kommentar till: Jag har isolering runt poolen (inte i botten) och detta hjälper troligtvis till att undvika viss buktighet.
/Kristian

Utloggad BJohan

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2010, 19:38:44:44 »
Ok, det verkar inte vara någon annan än jag som har råkat ut för en bucklig PP-pool? I så fall stämmer det som leverantören säger att de ska vara raka om de anläggs rätt. De har sålt mer än 300 PP-pooler i Sverige och det är ju svårt att tro att de kan sälja så många om det vore vanligt med buckliga pooler.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad cy_berg

SV: Någon mer än jag som har en bucklig PP-Pool?
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2010, 14:23:07:07 »
Ok, det verkar inte vara någon annan än jag som har råkat ut för en bucklig PP-pool? I så fall stämmer det som leverantören säger att de ska vara raka om de anläggs rätt. De har sålt mer än 300 PP-pooler i Sverige och det är ju svårt att tro att de kan sälja så många om det vore vanligt med buckliga pooler.

Och precis som jag tror att jag sa till dig i telefon så anser i alla fall jag att din entreprenörs tillvägagångssätt att återfylla runt din pool totalt strider mot rekommendationerna från Living Quality/Söderro Gård.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan