VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump och saltvatten  (läst 4454 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskarn

Poolpump och saltvatten
« skrivet: november 04, 2012, 21:23:52:52 »
Önskar lite synpunkter från alla poolare.

I fredags, precis lagom till vinterstängningen la vår poolpump av. Anledningen var att jag missat att kolla vattennivån i poolen.
Har sedan i somras pooltak och detta har inneburit att man regelbundet måste kolla vattennivån då avdunstningen är ganska stor.
Pumpen (3-fas 1 Hk Superpump från Folkpool) gick därför torrt och nu är det 0 tryck...  :'(
Blev till att vinterstänga med en gammal trädgårdspump (sänker normalt vattennivån genom att använda poolpumpen och slang kopplat till skimmern).
Har inte öppnat pumpen men jag gissar att det får bli till att investera i en ny till nästa säsong eftersom jag tidigare haft problem med en läckande tätning. Detta gav en del frätskador eftersom jag har saltvatten i poolen. Bytte då packningar.
Nu till frågan: Vad har ni för erfarenhet av poolpumpar och saltvatten? Finns det speciellt "bra" pumpar som är anpassade för denna lite tuffare miljö?

Och ja, till nästa säsong ska jag installera en flödesvakt  :)
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Poolpump och saltvatten
« Svar #1 skrivet: november 04, 2012, 22:45:04:04 »
Men har du kollat VAD som har hänt egentligen ?  Har plastdetaljer smält ? Vatten trängt in i elmotorn ? Om det enbart handlar om tätningar som skadats så borde det inte vara alltför svårt att laga den.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolpump och saltvatten
« Svar #2 skrivet: april 08, 2013, 13:52:52:52 »
Hej

Behöver du en ny pump så kan jag rekommendera den jag
köpte till våran saltvattens pool..

http://www.denform.dk/?id=25682&Pagetype=1&produktID=13534

Vi är väldigt nöjda med den, det är en pump från Whirlpool
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag