Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Backspola ut sanden  (läst 5179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Backspola ut sanden
« skrivet: juli 27, 2009, 20:24:17:17 »
Är det meningen att det ska följa med en del sand ut vid backspolning? I dag märkte jag att min tunna plaststrumpa som jag rullar ut vid backspolning hade spruckit. Anledningen var ett veck och vid vecket låg ca 1dm3 sand från filtret. Detta efter ca 7-8 backspolningar. Det har blivit några täta backspolningar eftersom jag flockade för ett par veckor sedan.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Backspola ut sanden
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2009, 20:49:57:57 »
Några få sandkorn kan följa med, men en liter på 7-8 backspolningar är inte rätt. Anledningen till att sanden spolas ut är att du använt för finkorning sand för ditt sandfilter, alternativt så är en eller flera av dysorna i filtret trasiga.

Mvh
Anders
&pool

Utloggad Drogen

SV: Backspola ut sanden
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2009, 21:50:04:04 »
Sanden levererades ihop med filtret som ett "paket" så det är kanske läge att kontakta leverantören då...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Backspola ut sanden
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2009, 22:20:02:02 »
Husker du å vente litt i mellom at du stopper pumpen og vrir på instillingen. Mener å ha lest at du skal vente (ca 1 min?) slik at sanden får tid til å senke/legge seg før en dreier på ventilen.

Utloggad Drogen

SV: Backspola ut sanden
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2009, 07:51:09:09 »
Hmmm, det kanske kan vara värt ett försök. Jag brukar vara väldigt snabb med att starta upp pumpen efter ventilomställning. Jag ser ju sanden i synglaset så det borde märkas direkt om det gör någon nytta. Tack för tipsen.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad suezen

SV: Backspola ut sanden
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2009, 10:01:06:06 »
Se även till att köra "rinse" i ca 20 sekunder efter att du backspolat, det rengör ventilen och filterbädden sätter sig.

Mvh
Anders
&pool

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Backspola ut sanden
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2009, 10:01:23:23 »
Jeg har for vane å venter minst ett minut før jeg dreier ventilen og bruker rinse (10-15sek) før jeg starter pumpen på filter. Noen andre som gjør dette?

Edit: skrivefel
« Senast ändrad: juli 30, 2009, 22:35:56:56 av Bidda »

Utloggad Fia

SV: Backspola ut sanden
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2009, 12:50:48:48 »
Jag brukar inte vänta men jag kör Rinse i 30-45 sek.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad William

SV: Backspola ut sanden
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2009, 15:14:45:45 »
Jag brukar inte vänta men jag kör Rinse i 30-45 sek.
Gör på samma sätt och har gjort det under åren jag har haft sandfilter.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan