VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolstorlek?  (läst 20136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy_poolnewby

  • Gäst
Andy_poolnewby
Poolstorlek?
« skrivet: juli 05, 2012, 18:30:01:01 »
Hej,

Vi funderar på att bygga en markpool. Vi tänker oss en oval linerpool i mellanprisklassen. Vi kan få plats med en 4x8 meter men vi skulle kunna lägga en 3x6 m betydligt snyggare på tomten.

Vi undrar hur stor betydelse poolstorleken framför allt när det gäller användbarheten men även underhåll och skulle gärna vilja höra om erfarenheter från forumet. Det vore ju trist att bygga en 3x6 och efter något år ångra sig att man inte byggde en större.

Mvh

Anders

Poolgiganten

Utloggad Valle

SV: Poolstorlek?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2012, 18:54:25:25 »
Hej Anders
Vi provbadade i dom pooler vi kom åt innan vi bestämde oss för en 4x8 då vi tyckte att det passade oss. men det är naturligtvis personligt så mitt tips är att provbada.  8)
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstorlek?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2012, 21:05:37:37 »
Personligen tycker jag det är enkelt ju större desto bättre..

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Poolstorlek?
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2012, 21:07:30:30 »
Nu har vi i och för sig inomhuspool, men vi har valt 8 x 4 m och tycker det är ganska lagom. Vår ursprungliga plan var en större pool utomhus (cirka 12 x 6 m totalmått, med en djupdel), men i sista minuten ändrade vi oss till en inomhuspool och då föll den stora bort. Vi kunde inte ha djupdel heller, då hade vi dels fått spränga under huset, dels ändå inte fått tillräcklig storlek för att utan risk kunna ha trampolin (det gäller ju inte bara att inte gå i botten - man skall inte köra in huvudet i poolväggen heller...). I ert läge skulle jag nog gå på 8 x 4 m. Visserligen är det skönt med sidoutrymmen, men badmässigt skiljer det en hel del på 8 x 4 och 6 x 3. Skall du kunna motionssimma i en 6 x 3 bör du komplettera med motströmssystem eller med sim-sele.

Utloggad Fia

SV: Poolstorlek?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2012, 21:08:31:31 »
Hade vi fått plats med en 4*8 så hade vi tagit det! Nu blev det en 3,5*7.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Andy_poolnewby

  • Gäst
Andy_poolnewby
SV: Poolstorlek?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2012, 21:56:36:36 »
Någon nämnde motionssimma, men kan man verkligen det in en 4x8? En kompis till mig som har en sådan pool sa att han ändå använde sele.

Utloggad Erica

SV: Poolstorlek?
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2012, 23:08:35:35 »
Jovisst går det i en 8-meters - vi gör det nästan varje dag ! Självfallet går det ännu enklare i en 25-meters (färre vändningar !), men visst fungerar 8 m ok.

Utloggad MathiasS

SV: Poolstorlek?
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2012, 08:29:07:07 »
Jag bygger en 4x7. Finns inget vatten i den ännu så jag borde hålla kakhålet stängt. Men, står man på kanten och drömmer om att göra första svanhoppet så känns längden helt ok, men bredden kunde vara större. Skulle ju vara trevligt att kunna dyka på tvären i poolen också. Här finns det inte en chans att få plats med det, men är man inte styrd av frimärksstora villatomter i storstan så....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: Poolstorlek?
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2012, 11:01:20:20 »
Tänk även på baddjupet, persoligen tycker jag det är guld värt med en djupdel, men med en djupdel så försvinner lite av möjligheterna till olika poolspel mm.
Vi har också en längd på 8m och simma i den blir drygt med alla vändningar. Så nu kör vi med sele och då blir det även betydligt jobbigare = bättre träning.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Poolstorlek?
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2012, 11:14:11:11 »
Tycker inte man ska stirra sig blind på en viss storleken utan måla upp olika storlekar på tomten och se så man får tillräckligt med plats runt omkring för solstolar och kanske en plats att grilla på m.m. för en av de bästa sakerna med pool är den underbra miljön som poolen ger.

Så jag tycker tomten får avgöra, ibland ser 4*8m väldigt litet ut medans en 3*6 kan se jätte stor på nästa tomt.

Jonas
alltibad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan