VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klor utan cyan till spabad  (läst 4205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JohanRu

  • Gäst
JohanRu
Klor utan cyan till spabad
« skrivet: november 28, 2019, 23:59:52:52 »
Har haft mitt spa bad  (viskan ekerö) i ca 4 veckor och har nog läst varenda tråd på hela internet om klor behandling av spa bad och idiot förklarat hela branschen med. Varför är klor med cyan det enda som tillhandahålls? Hur ofta badar man spabad i solljus?
 Känner att jag inte orkar krångla med brom och aktivt syre just nu. Därför undrar jag om nån har testat poolklubbens inomhus klor till  sitt spabad? Verkar vara det enda jag hittar som inte använder sig av cyan. Funkar detta isåfall lika bra? Tänker inte byta vatten var fjärde vecka så nån annan lösning än cyan klor lär det bli.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #1 skrivet: november 29, 2019, 08:17:38:38 »
Hej.
Vad är det som gör att du inte vill "krångla med brom och aktivt syre.."? Av allt jag läst här om klor så är det lika mycket krångel med det som med brom+aktivt syre.

Sök efter mina inlägg (jag har flera gånger, så enkelt jag kan, beskrivit hur jag använder brom+aktivt syre samt Alka+) så kanske du ändrar dig gällande brom+aktivt syre. Jag kontrollerar/justerar kemin varje söndag (och det tar max 5 min totalt).

/Urban.

Utloggad TommyC

SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #2 skrivet: november 30, 2019, 10:21:24:24 »
Poolklubben informerar inte tydligt om vad det är för innehåll i deras produkter. Kan du länka till den produkt du frågar om så kanske någon kan svara.
Titta i säkerhetsdatabladet och sök på CAS-nummer så kan du ta reda på vilken typ av klorförening det handlar om.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #3 skrivet: december 01, 2019, 10:58:31:31 »
Poolklubben informerar inte tydligt om vad det är för innehåll i deras produkter. Kan du länka till den produkt du frågar om så kanske någon kan svara.
Titta i säkerhetsdatabladet och sök på CAS-nummer så kan du ta reda på vilken typ av klorförening det handlar om.

Bifogar säkerhetsbladet.

Utloggad TommyC

SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #4 skrivet: december 01, 2019, 11:34:01:01 »
Enligt säkerhetsdatabladet så är huvudbeståndsdelen kalciumhypoklorit. Kalciumhypoklorit innehåller inte cyanursyra. Det som ofta kallas chockklor till pool och spa brukar innehålla kalciumhypoklorit. Kalciumhypoklorit är oftast granulat (pulver) men kan även vara pressat till puckar. Natriumhypoklorit som är flytande innehåller inte heller cyanursyra. Natriumhypoklorit är den aktiva beståndsdelen i klorin. Kalciumhypoklorit och natriumhypoklorit höjer vattnets pH-värde så det får man hålla lite koll på och sänka vid behov.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #5 skrivet: december 01, 2019, 14:44:15:15 »
Enligt säkerhetsdatabladet så är huvudbeståndsdelen kalciumhypoklorit. Kalciumhypoklorit innehåller inte cyanursyra. Det som ofta kallas chockklor till pool och spa brukar innehålla kalciumhypoklorit. Kalciumhypoklorit är oftast granulat (pulver) men kan även vara pressat till puckar. Natriumhypoklorit som är flytande innehåller inte heller cyanursyra. Natriumhypoklorit är den aktiva beståndsdelen i klorin. Kalciumhypoklorit och natriumhypoklorit höjer vattnets pH-värde så det får man hålla lite koll på och sänka vid behov.

Så man kan använda detta i spabadet om man doserar efter den mängd vatten man har, tänkte krossa tabletterna i såna fall?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #6 skrivet: december 22, 2019, 23:12:46:46 »
Anledningen är att spabads filter har svårt att hantera kalk. Troligen är det därför de flesta rekommenderar organiskt klor? Vilket ger andra problem.

Roger

Utloggad Teknikern

SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2020, 15:35:17:17 »
Jag vet att det kanske är som att svära i kyrkan men enklaste lösningen är faktiskt att installera en saltklorinator. Jag köpte en begagnad från en kraschad Intex-pool och skruvade dit för 2,5 år sen, den körs en timma varannan dag sen dess och vattnet är kristallklart fortfarande efter 2,5 år, det enda jag gjort är filtertvätt var 6-e vecka, inget annat. Vattenbyte blir det inget innan det inte håller sig klart längre och detta är ett litet experiment om vatten i ett spa någonsin behöver bytas.

Utloggad Erica

SV: Klor utan cyan till spabad
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2020, 19:05:16:16 »
Man kan ju använda oorganiskt klor (som saknar cyanursyra) och ändå slippa kalken om man väljer natriumhypoklorit i stället för kalciumhypoklorit. Det finns dock två nackdelar: natriumhypoklorit är flytande och har man inte autodoseringssystem så gäller det att vara försiktig vid hanteringen - inte få skvätt i ögonen, använda skyddsglasögon etc., dels driver natriumhypokloriten upp pH varför man får hålla nere pH på lämpligt sätt. I autodoseringssystem görs detta med saltsyra, men andra medel fungerar ju också. Saltsyra är mycket effektiv för att sänka pH men det är ju också en flytande kemikalie som måste hanteras med stor försiktighet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan