VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vatten i dräneringslagret  (läst 939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Vatten i dräneringslagret
« skrivet: oktober 15, 2014, 15:48:05:05 »
Såsom dräneringen funkar i min "grop" (plattan är gjuten och den står på 10 cm cellplast) så är det alltid lite vatten i makadamlagret. Under makadam och duk är det lera. Kan det bli problem med att det alltid finns vatten i makadamlagret? Vattnet kommer ju inte upp så att man ser det eller att det når upp till betongplattan men om jag gräver lite i makadamen så ser jag vattnet där under.

Hur ser det ut hos er?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vatten i dräneringslagret
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2014, 16:57:50:50 »
hos mig så ligger det dränrör ovanpå duken, underst i makadamlagret, och dessa leds till en brunn eftersom jag inte har någon lågpunkt på tomten dit vatten kan rinna med självfall. På denna nivå har jag bara vatten när det har regnat, kommer inget naturligt nerifrån.

Har du grundvatten som står på denna nivå är det ju svårt att göra något åt, det kommer alltid rinna dit, men det är ju viktigt att leda bort vattnet så det inte når höjder dit du inte vill ha vatten.

Ju blötare det är desto större risk för sättningar. Om det har någon praktiskt betydelse är svårt att säga, antagligen inte.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan