VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klämkoppling  (läst 2939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Racing

Klämkoppling
« skrivet: augusti 25, 2009, 22:15:45:45 »
Snabb fråga,
Hur hårt ska jag dra en klämkoppling? bara för hand eller ska jag använda verktyg?
Tacksam för ett snabbt svar imorgon gjuts det och bottenavloppet måste vara på plats,

/Johnny
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Klämkoppling
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2009, 22:17:03:03 »
Plast eller metall, även dimension påverkar

Utloggad Racing

SV: Klämkoppling
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2009, 22:23:04:04 »
Plast 65 mm.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad lugaid

SV: Klämkoppling
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2009, 23:03:16:16 »
skall du gjuta in klämkoplingen?

Utloggad utopiazz

SV: Klämkoppling
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2009, 10:50:58:58 »
Plast 65 mm.

Om du har en normal plastkoppling typ de blå eller svarta så är den enda funktionen hos muttern att hålla slangen på plats. Tätningen sker genom en O-ring som tätar lika lite eller mycket oberoende av hur hårt eller löst man drar muttern.

Jag har sett att en del drar muttern helt í botten men det är onödigt och i viss mån kanske dumt, speciellt om det är varmt vatten ( >50gr ) som går igenom slangen. Slangen tappar nämligen spänsten över tiden och kommer att få en permanent deformering. Har man då dragit fullt redan första gången så finns ingen marginal om man behöver lossa kopplingen efter 5 år. Då kanske man får byta slangen.

Jag brukar gå tillväga så att jag först fasar slangen i änden innan jag trycker in den i kopplingen, använder även liiiite diskmedel så är det mindre risk att skada O-ringen. Sen drar jag åt muttern tills den börjar gå trögt och den vita hylsans hullingar börjar greppa i slangen. Därefter räcker det med ett varv till på muttern för att allt ska sitta.

Utloggad Racing

SV: Klämkoppling
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2009, 14:36:27:27 »
Tack den är nu spänd och ingjuten i botten plattan. Nu hoppas jag den är tät >:D
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan