Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lecablock med Ex-liner som tätskikt  (läst 8813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« skrivet: juli 04, 2006, 12:06:51:51 »
Hej alla erfarna poolbyggare.

Ska precis dra igång ett poolbygge i lecablock på gjuten betongplatta. Anledningen till att vi ville använda Leca är att vi vill kunna göra en betydligt större trappa och en ca 1,5 meters avsats på ca 80 cm djup för barnen att leka på. Detta finns inte i någon av de färdiga kiten.

Problemet är bara tätningen/liner. Vi har hittat en produkt som heter Ex-liner och är en liner som sprayas på.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Fallgropar längs projktet?

Tacksam för all input ;D
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 21:21:53:53 »
Hejsan

Vi är också i planeringsstadiet med att bygga pool, men först till nästa sommar.
Jag har också funderingar på att gjuta sula och då ev. bygga med leca eller först sulblock och sedan "gråsuggor". Ett alternativ är kanske att gjuta väggarna också,  dock mer arbetet, men känns mer seriöst. 

När man läser på denna sidan vad man betalar för de färdiga paketen så är alternativet att bygga själv för mig naturligt. Nu var det ett par år sedan jag byggde ut men med den minnesbilden i åtanke borde man komma mycket under de priserna som nämns på denna sida(priser på material isolering, betong, block, armering).

När man är på allmänna badbasänger är dessa oftast gjutna och målade. Kanske är det kvaliteten på betongen som gör att den inte släpper igenom vatten? Eller är de behandlade med någon sorts ytskick?

Hur ligger den linern som man spraya på till i pris jämfört med en måttbeställd?
Har du nån adress var man kan finna Ex-liner?

Vi skall åka till Spanien på lördag, fundera då på att köpa tillbehören till poolen där. Hade varit trevligt att höra om någon har erfarenhter från det.
 Lycka till med projektet :)
//Mats


« Senast ändrad: juli 05, 2006, 21:37:36:36 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Villing/d96villi

SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2006, 22:55:51:51 »
Visst blir det billigt att mura med LECA.... Men fundera några gånger innan ni startar. En poolstommed med Liner men utan pump och filter (dock bräddavlopp, stege etc) med storleken 8 X 4 kostar 50 - 60 KSEK. Materialet till att mura och gjuta strängar uppskattar jag till ca 20 och liner ca 10 KSEK. Bräddavlopp etc kanke 3 - 4 KSEK. Så besparingen är säkerligen 35 - 50%.

Pump och filter måste man ha i bägge fallen så det är kostnadsneutralt. Jag själv är hantverkare och gjort många grunder men tog ändå ock köpte "en stomme". Mest för att det gick fort och jag trivdes med försäljaren.

En betongstomme är tät om den utförs för att vara det, inget för en lekman att göra, det skall till fogband, speciella stag etc. Dock finns ju möjligheten att gjuta i betong och måla med färg som är tät. Dock nog en ommålning vart 4 - 5 år (vad jag hört... Ingen fakta bakom det).

Att handla i spanien tror jag dock är helt ok, beställ exempelvis foolkpools katalog och ha med som referens. Köp kända märken så som Hayward eller liknande.

Lycka till!

Björn

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2006, 09:07:27:27 »
Citera
När man är på allmänna badbasänger är dessa oftast gjutna och målade. Kanske är det kvaliteten på betongen som gör att den inte släpper igenom vatten? Eller är de behandlade med någon sorts ytskick?

De läcker i de flesta fallen, vattnet tas omhand i därför avsedda avrinningssystem. Större gjutna markpooler brukar vara rätt så dyra att hålla igång - just med tanke på läckage/reparationer/färg-kostnader.

Liner som sprayas på borde vara bättre än färg, men hur tät den blir är oklart, vet att t.ex. fuktspärren som man använder i våtrum inte är helt tät trots att man sätter på den i flera skikt (enligt en kompis som arbetar med husbyggen och kan allt om diffussionstäthet på olika material).

Intressant med spray-on liner, nån som har provat eller vet mer?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2006, 00:01:07:07 »
Visst blir det billigt att mura med LECA.... Men fundera några gånger innan ni startar. En poolstommed med Liner men utan pump och filter (dock bräddavlopp, stege etc) med storleken 8 X 4 kostar 50 - 60 KSEK. Materialet till att mura och gjuta strängar uppskattar jag till ca 20 och liner ca 10 KSEK. Bräddavlopp etc kanke 3 - 4 KSEK. Så besparingen är säkerligen 35 - 50%.

Pump och filter måste man ha i bägge fallen så det är kostnadsneutralt. Jag själv är hantverkare och gjort många grunder men tog ändå ock köpte "en stomme". Mest för att det gick fort och jag trivdes med försäljaren.

En betongstomme är tät om den utförs för att vara det, inget för en lekman att göra, det skall till fogband, speciella stag etc. Dock finns ju möjligheten att gjuta i betong och måla med färg som är tät. Dock nog en ommålning vart 4 - 5 år (vad jag hört... Ingen fakta bakom det).

Att handla i spanien tror jag dock är helt ok, beställ exempelvis foolkpools katalog och ha med som referens. Köp kända märken så som Hayward eller liknande.

Lycka till!
Björn

Hej Björn!
Jag hoppas att kunna få till gjutningen och formsättningen själv.
Värre tycker jag det är att ta reda på hur och var man skall placera in/utloppen för den formen och vattenmängden för vilken man planerar, likaså hur man  dimensionerar pump/pumpar/belysning od. Jag gissar att det finns rekomendationer över hur sådant skall optimeras. Hade varit bra om det funnits någon övergripande dokumentation över sådant(denna sidan kommer man ha nytta av).

Jag är vedeldare och har funderat lite lätt på att ansluta vedpannan via en plattvärmeväxlare till poolen.
Dock är väl solvärme att rekomendera gissar jag. Har du hört nåt om vedeldad pool?

Tack för tipset om katalogen från folkpool, men tyvärr kommer jag inte hinna få hem nån katalog då vi åker på lördag. Skall dock lägga namnet Hayword på minnet. Finns det andra märken som du kan rekomendera ?

//Mats

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Villing/d96villi

SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2006, 01:14:29:29 »
Hej Mats,

Ladda ner en pdf från nätet www.folkpool.se, www.miamipool.se. Jag sökte själv sådan info på nätet om inlopp, utlopp etc, men hittade inget direkt, dock kan jag lova att man lär mycket av katalogerna och detta forum.

När det gälle pump och dess storlek, har jag för mig att maiamipool sålde "packet för självbyggare", dvs pump, reningsvek, stege etc, duger ju att titta på och dra sin egna slutsas ifrån vad man behöver.

Vad har du tänkt dig i storlek och form?

ELdar du även sommartid med ved för VV?

//Björn

Utloggad steffo

SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2006, 07:41:08:08 »
Hej -
Funderar som så många andra här på just att mura upp på sula, eftersom en långsida hos mig bara kan fyllas en bit får det bli betonghålsten som jag antar håller trycket bättre än leca om den armeras korrekt.
Frågan jag oxå har är inlopp, utlopp samt belysning. Var skall de gjutas in?

Finns det någon som kan tänkas ha en ritning?
Siktar på en 4X8X1.5 men jag får se hur grävarn kommer åt mellan knallarna...

Hälsningar Steffo

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2006, 17:47:23:23 »
Hej Mats,

Ladda ner en pdf från nätet www.folkpool.se, www.miamipool.se. Jag sökte själv sådan info på nätet om inlopp, utlopp etc, men hittade inget direkt, dock kan jag lova att man lär mycket av katalogerna och detta forum.

När det gälle pump och dess storlek, har jag för mig att maiamipool sålde "packet för självbyggare", dvs pump, reningsvek, stege etc, duger ju att titta på och dra sin egna slutsas ifrån vad man behöver.

Vad har du tänkt dig i storlek och form?

ELdar du även sommartid med ved för VV?

//Björn

Tack för infon Björn!
Jag skall absolut ladda ner katalogen. Det har ju kommit lite snabbt på det här med att köpa grejerna i Spanien. Igentligen gillar jag inte att köpa saker innan man vet lite mer,men det passar ju bra när vi ändå skall bila ner, att man kanske kan köpa en del utav sakerna där. Jag skall ta med katalogen och sen får man väl förlita sig på att man kommer till en kompetent försäljare, borde ju vara så med tanke på pooltätheten i Spanien.

Vi har inte jättemycket plats men en rektangulär med måtten (3-3,5)X6X1,5m är det väl tänkt. Det är inte hugget i sten, men det blir ju klart lättare med 90 gradiga hörn om man skall gjuta. Har väl också tänkt en lite trappa istället för stege. Mycket att fundera kring! Känns ganska skönt att man har vintern att  göra hemläxan.

Jo jag eldar även på sommaren för varmvatten. Vi har så mycket vatten till vedpannan att det räcker att elda 1ggr/vecka under sommaren.

Jag kommer att höra av mig när jag kommer hem med hur det har gått med inköpen i Spanien.
HA det bra!
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad MrXs

SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2006, 15:35:53:53 »
Hejsan,

Suttit på detta forum ett tag och läst.
Är med inne på att mura upp poolen med lecablock och gjutenplatta.
Har pratat med de som sprutar på ex-liner de lägger 3mm tjockt lager och kostar 390:-/kvadrat.
Hållbarhet minst 25år, enligt Chalmers så håller det ca 50år.
Bästa med detta är att iom de sprutar ut det så tar de inget extra för trappor vilket de gör om man skall
ha en svetsad 1,5mm liner. runt 10 000 bara för att svetsa en trappa....
Dessutom är den svetsade linern dyrare per kvadrat.



Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Lecablock med Ex-liner som tätskikt
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2006, 01:07:42:42 »
Jodå, det blir den typen. Betongplattan är på plats och brinner och jag börjar mura Leca imorgon :-)
Spännande för en nybörjare men enormt lärorikt  :o
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag