Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP-pool bygge  (läst 28756 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: PP-pool bygge
« Svar #70 skrivet: april 05, 2020, 10:13:33:33 »
Kanske skulle en plasmaskärare vara en bra investering för dig. Inte ljudlös men mycket tystare än vinkelkapen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #71 skrivet: maj 26, 2020, 17:49:46:46 »
Då har vi oändligt lång pool ;-) Har hunnit med ett par simpass, och är än så länge helt nöjd. Det jag saknar är någon form av timer, klocka, progressbar (ovanför vattenlinjen) så att man kan köra lite intervalträning. Jag tycker jetswimen ger en till dimension till poolen och badande. Funkar för träning och lek för barnen. Tänker mig att den även bidrar till bättre filtrering och vattenkvalitet då den garanterat rör om ordentligt i poolen. Ytterligare en sak som jag kanske monterar är frekvensstyrning för motorn, det borde vara standard i denna prisklassen... Utmaningen blir att kunna styra den från poolsidan.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #72 skrivet: maj 26, 2020, 18:34:12:12 »
Bra synpunkter Rickard. Tanken med två är väl att minska tiden för tillverkning, minska monotona arbetsmoment, inspirera varandra... Men det stämmer säkert som du skriver, man kommer reta sig på varandra efter ett tag, eftersom målsättningarna, ambitionsnivån och arbetsinsatsen kommer skilja...
Gäller väl samma om man bildar familj ;)
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Kwansta

  • Gäst
Kwansta
SV: PP-pool bygge
« Svar #73 skrivet: mars 31, 2021, 13:49:43:43 »
Hej!

Trevligt bygge, är i full färd med eget projekt och undrar vad det är för komposit och vad erfarenheterna är nu något år in.

Blir den varm? Rör den sig mycket?

Såg väldigt fint passad ut men i många broschyrer är det väldigt rejäla mellanrum mellan "ändträn" vilket jag mer än gärna undviker.

Utloggad Moana

SV: PP-pool bygge
« Svar #74 skrivet: mars 31, 2021, 14:34:18:18 »
Hej!

Trevligt bygge, är i full färd med eget projekt och undrar vad det är för komposit och vad erfarenheterna är nu något år in.

Blir den varm? Rör den sig mycket?

Såg väldigt fint passad ut men i många broschyrer är det väldigt rejäla mellanrum mellan "ändträn" vilket jag mer än gärna undviker.

Ang. mellanrum så ska man ha ett par mm mellan ändarna eftersom trallen sväller lite i värmen (som det brukar vara när man badar) och då syns de knappt.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #75 skrivet: mars 31, 2021, 19:27:08:08 »
Tja, inget är underhållsfritt och i nyskick för alltid. Tveksamt om det finns något optimalt material - allt kräver visst underhåll och skötsel. Trallen har hållit sig fin i flera år, mindre fläckar och märken. Dessa har gått och tvätta/polera bort. I höstas verkar mögel/svamp/alger ha trivts lite för bra. Trallen var ganska svartfläckig nu när snön försvann. Det mesta går att få bort med högtryck och lite mögeltvätt, det blir tillräckligt bra - men lite syns fortfarande. Utspädd klorin ska vara enda sättet att få allt att försvinna (med risk att bleka trallen). Men om det kommer tillbaka varje år är det ju inte så kul. Regeln att ju ljusare desto mera syns gäller... Annars har jag inget att klaga på. Den blir inte speciellt varm, och spalterna behöver inte vara speciellt stora för att ta upp längdutvidgningen (så som jag lagt trallen).
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Kwansta

  • Gäst
Kwansta
SV: PP-pool bygge
« Svar #76 skrivet: april 02, 2021, 19:41:39:39 »
Tack för svar!

Byggde en trappa till min mamma i vinter med 34x145 inköpt på Optimera och kan redan se betydande rörelse och sprickor.

De dyrare komposit alternativen ex Timbertec blir för kostsamma då det är ca 200 m2 som ska till.

Får åka runt och jaga prover medans betongplattan torkar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan