VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga egen markpool  (läst 3782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nichel

Bygga egen markpool
« skrivet: september 13, 2011, 23:13:36:36 »
Jag håller på och funderar på att bygga en pool. Jag har följande frågor
1. Om jag köper en färdig pool (har tittat på azuro) så landar jag komplett för allt på 30 000. Frågan är om jag kan komma ännu billigare undan om jag bygger en pool själv.

2. Om jag vill bygga en egen pool, finns det bra hemsidor där jag kan läsa hur det går till, samt en fingervisning på vad priset landar på?

Tacksam för svar
Nicklas

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygga egen markpool
« Svar #1 skrivet: september 14, 2011, 08:03:51:51 »
Det finns inget som heter billigt när man pratar om pool...  ;D

Nu vet jag inte vad en Azuro är för något, så jag kanske inte ska uttala mig. Jag har i princip byggt allt själv, utom påplatsliner och putsning av trappa. Än så länge (allt är inte klart än) så ligger jag på utgifter på ca 200'. Så att komma så "billigt" undan som 30' känns ruskigt prisvärt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga egen markpool
« Svar #2 skrivet: september 14, 2011, 08:45:32:32 »
Du kan bygga en pool mer eller mindre gratis, och det kan kosta hur mycket som helst.

Extrembilligt skulle du kunna göra det genom att bygga en "poolstomme" i lösvirke med virke du har eller kan fixa från ett rivningshus eller liknande, och sedan köpa en ovanmarkspool för ett par tusen som du sätter inuti stommen (stommen bygger du efter ovanmarkpoolens mått)
Komplettera med bättre rening och värmepump för värmen - kan gå hitta billigt/begagnat på nätet.

Den azuro du tittat på är billig, men kolla på baddjupet så du inte köper en för grund pool, 120 cm är inte baddjup utan djup upp till kanten (brukar vara så i alla all)

En grund pool kan vara en fördel om du bygger mest för barnens skull, men är det nåt du bygger för att ha långsiktigt så rekommenderar jag en djupare pool (150 cm stomme)

Det behöver inte vara extremt dyrt med pool, och ett hembygge för 200 000 kr är naturligtvis inget billigt bygge...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Liemannen

SV: Bygga egen markpool
« Svar #3 skrivet: september 14, 2011, 22:36:19:19 »
Det finns inget som heter billigt när man pratar om pool...  ;D

Beror väl på hur man ser det. Min nergrävda pool kostade ca 125k inkl allt. Ungefär vad du förlorar på två år om du plockar ut en ny bil. Eller hälften av vad ett nytt kök kostar.
Skulle nog säga att pool är ett mycket billigt nöje.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan