CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rimlig offert på montering och markarbeten?  (läst 28826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle80

Rimlig offert på montering och markarbeten?
« skrivet: september 28, 2011, 10:55:15:15 »
Vi tänkte bygga en pool lagom till våren 2012. Poolen är 4x8 m från Folkpool.

Enligt deras offert så tar de:

Montering av pool ca 75000:-
Markarbeten ca 85000:-
El arbete Ca 12000:-

Är det rimligt? Vår tomt är befriad från sten, berg och andra försvårande omständigheter.

Jag tycker det låter klart i överkant men jag är novis på området. Försöker söka i trådar men blir inte riktigt klok.

Mycket tacksam för synpunkter på deras offert

Mvh
/Kalle

Poolgiganten

Utloggad KarlINykvarn

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #1 skrivet: september 28, 2011, 11:59:11:11 »
Hejsan,

Jag är i slutspurten med mitt byggande av en 6*12m med djupdel från folkpool och jag kan bara säga att jag skulle aldrig nånsin betala 75k för att få nån som monterade en pool med dina mått.
Jag antar att du inte har någon djupdel, för det är i sig ett helt eget kapitel :-(

Jag har pröjsat dryga 40k för schakt och 25k för lite drygt 150 ton singel och 6 ton stenmjöl.
Och då var min tomt av morän-typen så det var en knota var 3e cm i storlekar 2 cm till 3-tons varianter...

Elarbetet har du nog inget val till och det är nog sunt att ta in en elektriker för att fixa, men som sagt. Det du sparar in betalar du i form av egen tid och svett (för att inte tala om några enstaka tårar också).

Poolstommen är busenkel att montera om man är 2 pers.

Jag vet inte hur mycket andra bolag tar för att göra det jobbet, men spontant känner jag att 177k är apmycket pengar för nåt som jag tror att de flesta kan göra själva... men det är som sagt min åsikt.. :-)

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Kalle80

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #2 skrivet: september 28, 2011, 13:29:37:37 »
Tack för snabb respons!

Oj, det var ingen liten pool ni skall bygga, blir smått avundsjuk!

Nej, det är ingen djupdel utan standardmått 1.35 m.
Marken är lerjord.

Precis som du säger, elarbetet får man helt enkelt ta in fackmän för men monteringen och framför allt markarbetet vill jag nog få ned priset på.

Antar att ni använder er av underleverantörer och inte Folkpool med totalentreprenad?

Förmodligen är det nog min förhandlingsförmåga som är nedsatt, som gjort att jag fick den offerten..

Utloggad Tjalle

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #3 skrivet: september 28, 2011, 14:01:07:07 »
Monteringskostnad är alldeles för hög.

Markarbeten, kan var för lågt:
-grävning. Ev frakta bort massor
-dränering, markduk, makadam. Padda.
-stenmjöl eller sand som ytskikt - padda -  - gärna markduk igen mellan,
- byggnation/ installation
-återfyllnad runt poolen - makadam annars står det fukt runt om -  o-bra om trä   :)
-fylla vatten - ingår?

Kolla gärna alterntiv leverantör - det är många som säljer 4x8

Utloggad KarlINykvarn

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #4 skrivet: september 28, 2011, 14:35:50:50 »
Folkpool är leverantören av själva poolen.
Monteringen står jag för.... med hjälp av släkt och en grävgubbe :-)

Monteringen är i min mening för hög, medans markarbetet inte får underskattas.
Det är galet mycket jobb med att "poola" i marken...
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad swanthe

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #5 skrivet: september 28, 2011, 15:26:31:31 »
Jag tycker totalsumman låter rimlig, även om monteringen är dyr i överkant. Kostnad för markarbete kan dra iväg beroende på vad ni hittar i marken och vad det kostar att dumpa massorna.
PK Montage, Poolkungens fristående monteringsfirma, tog 50tkr i fastpris för montering i Mälardalen för ett år sedan. Min grävare gick på 75trk, men då tog grävaren själv hand om en stor del av massorna som annars hade varit dyra att dumpa i Uppsala. Elektrikern med erfarenhet från Folkpool hade uppskattat arbetet till 20tkr men Poolkungen levererar inte kopplingsboxar och vad det nu var, så det blev nästan det dubbla i slutändan.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #6 skrivet: september 28, 2011, 16:15:53:53 »
75.000 låter lite i överkant ja.

Vad har du mer för spec än just måttet 4*8?
Är det trappa? Vilken modell?
Djupdel?
Jet-stream?
Typ av uppvärmning?
Typ av pooltäckning?
Stensarg?

Det är t.ex. mycket mer arbete med att montera solfångare än en värmepump. Likaså är det mycket mer arbete med pool-guard, pool-lock och div pooltak än t.ex. en poolroller.

I vilket område är det poolen ska byggas?
Är det långa resor?

Utloggad TommyC

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #7 skrivet: september 28, 2011, 21:06:56:56 »
Hur har du tänkt ordna utrymme för sandfilter och pump? Ingår det i kostnaden?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Liemannen

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #8 skrivet: september 30, 2011, 22:44:35:35 »
Tycker det låter svindyrt. Jag betalade 12k för markarbeten (hål ca 10x7, bortforsling av material, avvägd och vibrerad makadam i botten, samt dränering och pumpgrop).
Elen drog jag själv (hade dock min kusin som är elektriker på telefon för att kolla så jag kopplat rätt). Elcentralen som följde med poolen kostade 2k. Lämnade tillbaka den och köpte istället alla komponenter jag behövde löst, 1500kr, och då var det inkl. alla kablar.
Platta och murad stomme 23k.
Poolpaket inkl värmepump 80k.

Antar att du fått pris på markarbeten genom poolleverantören. Tänk på att en kille som gräver ett hål för en pool i många fall tar tre gånger så mycket betalt som en som bara gräver ett hål. Gäller troligtvis även elektriker och annat.
Fundera på om du har några kompisars kompisar som kan gräva m.m., om inte så ring runt på lite Blocket-annonser.

Utloggad swanthe

SV: Rimlig offert på montering och markarbeten?
« Svar #9 skrivet: oktober 02, 2011, 20:34:03:03 »
12k för hela grävjobbet låter ju bra. Min grävare tog ca 650kr/h, vilket jag inte anser vara överpris för en förare och mellanstor maskin
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag