VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: stängning resp "salt"fråga  (läst 2675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

stängning resp "salt"fråga
« skrivet: oktober 23, 2010, 17:02:26:26 »
Har funderingar då detta var första gången med stängning av pool, fick hjälp av poolfirma, dem kom och tömde vattnet ur luftvärmepumpen , genom att öppna kranarna, öppnade locket på vattenpumpen så trycket försvann, tömde ej ur vattnet på pump eller filter, detta står inomhus inte ens i vintern som gick blev där minusgrader. la plåtar på poolen som skruvade fast och tätades i "hålen" med frigolit, tömde jetstremern genom att ta ut bottenpluggen, stängde ventilerna, la en pet flaska i bräddavloppet.

Låter detta ok ? man sänkte alltså inte vattennivån eller satte pluggar, skulle inte behövas då filter o pump står ovan vattenytan.

Jag hade chockklorat och hällt i  i algdräpare

Behöver jag täcka över luftvärmepumpen i vinter ?

Jag har dragit ut överdraget från sin rulle , tänkte göra rent det med högtryck när det ligger på plåten, låta det torka sen lyfta in hela rullen i garaget,. rätt ??


Sen en helt anan fundering, när poolen startades upp i våras hade de tidigare ägarna tillsatt en massa salt, men ja har inget saltsystem för rengöring, kör med klor,man gjorde detta för att det känns behagligt att bada i, hur gör man det ? slår man bara i en hel säck ? löser det sig snabbt ?

« Senast ändrad: oktober 23, 2010, 17:07:31:31 av nyborjare »

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: stängning resp "salt"fråga
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2010, 21:18:45:45 »
har dom tidigare ägarna hällt salt i behöver du förmodligen inte tillsätta något,salt dunstar inte..har du ingen s.k saltgenerator förstår inte varför det heter så när den genererar klor--då behöver du inte tillsätta klor heller
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad nyburjare

SV: stängning resp "salt"fråga
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2010, 23:31:46:46 »
har dom tidigare ägarna hällt salt i behöver du förmodligen inte tillsätta något,salt dunstar inte..har du ingen s.k saltgenerator förstår inte varför det heter så när den genererar klor--då behöver du inte tillsätta klor heller

ok, tack ! men du menar väl om jag HAR en generator behöver jag inte tillsätta klor ? jag har ingen, använder klor men man hade ändå höjt salthalten , för att det kändes skönt att bada i

Utloggad Stroker

SV: stängning resp "salt"fråga
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2010, 11:14:08:08 »
Jag körde salt i poolen första åren just för att det är behagligare att bada och man framför allt för att det förhindrar "röda ögon" hos barnen. Hällde i cirka 4st 25 kg säckar (köps hos matgrossisten för ca 70 kr säcken inkl moms och är 99.6% rent, tror jag det står, salt UTAN jod) på våren vilket jag fortfarande gör. Saltet dunstar som sagt inte men det försvinner  tillsammans med vattnet som dels backspolas bort, dels avviker genom klumpiga dyk typ.

Har saltclorinator sen ett antal år tillbaka och använder inga kemikalier längre. Väldigt skönt och praktiskt. Nu krävs det inget underhåll i praktiken längre mer än rengöring vilket snart är ett minne blott då poolrobot ska införskaffas till nästa säsong.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan