Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Viskan Lärkö krav för 6kw värmare  (läst 1133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BadarVarjeDag

Viskan Lärkö krav för 6kw värmare
« skrivet: mars 26, 2021, 14:16:59:59 »
Tja allihopa!
Ska beställa Viskans Lärkö och undrar över vad som krävs i huvudsäkring om man beställer med dubbla värmare?
Kommer göra om Elen i huset lite ändå, räcker det med 20A?
Har sett att Urban här på forumet klarar sig på det.
Någon annan som har erfarenheter?

Lärkö är vanligtvis 2x16, blir väl 3x16 samt ytterliggare 230v om jag förstått det rätt?

Tacksam för svar, ha en trevlig helg!
/Elias


Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Viskan Lärkö krav för 6kw värmare
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2021, 14:47:56:56 »
Hej.

Det beror nog på hur mycket förbrukning du har i huset från början. Men om det visar sig att huvudsäkringarna går så kan du ju säkra upp ännu mer. Det kostar ju lite mer i fast avgift men det är ju mest en kostnadsfråga, inte en teknisk fråga liksom.

Jag har faktiskt 4x16A förbrukning i spabadet och ingen säkring har någonsin löst ut, go figure  :o

/Urban.

Utloggad BadarVarjeDag

SV: Viskan Lärkö krav för 6kw värmare
« Svar #2 skrivet: mars 26, 2021, 16:32:22:22 »
Det är ju faktiskt sant att man får höja om det inte skulle räcka.
Precis kostnaden skulle gå upp 150kr/mån, absolut värt för att få sitta utan att halvfrysa i badet  O0
Vi klarar oss i nuläget på 16A utan problem så vi får se.
När du kontaktade viskan fick du då en bra förklaring hur man löser kopplingen?
Hur länge har du haft ditt bad nu, fortfarande friskt?

Utloggad Telekiter

SV: Viskan Lärkö krav för 6kw värmare
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2021, 11:55:56:56 »
På ert bad tror jag att extravärmaren är ihopkopplad med den primära värmaren redan från fabrik. Det betyder att du måste dra ut en 5-ledare till spabadet där faser, nolla och jord kopplas in på rätt plats i den primära värmarens manöverbox. Det är tydligt färgkodat inne i manöverboxen så en behörig elektriker kan utan problem koppla in det. Det är synnerligen tydligt vart tåtarna ska skruvas fast. Så var det iaf på det Viskan Saltö (3X16A) jag hade. Nu har jag ett Viskan Björkö, 3 år gammalt, och det är lite annorlunda inkopplat.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag