CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jordfelsbrytaren slår ifrån - sot i spabadet  (läst 959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vfhc1984

  • Gäst
Vfhc1984
Jordfelsbrytaren slår ifrån - sot i spabadet
« skrivet: februari 27, 2021, 16:26:14:14 »
Har ett LA Spas San Juan som är 4 år gammalt. Jordfelsbrytaren slog ifrån idag. Jag öppnade spabadet och såg då att det var lite sot i botten på den samt att ena filtret (av 3) som rengjordes förra veckan var väldigt smutsigt (sot).

Jag stämde av med en person som kan spabad som trodde det var ozonatorn som har givit upp (missat att byta den på 4 år) - att det var sot i badet kunde möjligtvis vara kopplat till denna. Jag kopplade ur ozonatorn från kontrollboxen, men samma problem när jag slår på strömmen, dvs pumpen går igång i 2-3 sekunder och därefter slår jordfelsbrytaren av. Jag kan inte stoppa att pumpen går igång, den gör det någon sekund efter badet får ström, dvs jag kan inte komma in i menysystemet och se om det finns några felmeddelanden eller starta pumparna manuellt.

Verkar inte finnas speciellt många servicetekniker (nordöstra Stockholm) som arbetar med spabad (än värre på en helg), vilket gör det ännu svårare att lösa detta. Att temperaturen kryper ner till 0 gradigt underlättar inte heller.

Några förslag på eventuella fel?
Kan det vara värmaren som har givit upp?
Hur svårt är det att byta, måste anlita servicetekniker (som inte finns)?



Poolgiganten

Vfhc1984

  • Gäst
Vfhc1984
SV: Jordfelsbrytaren slår ifrån - sot i spabadet
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2021, 17:44:30:30 »
Kan komplettera med att jag har testat att koppla ut pump 1 (av 2), dvs den pump som hinner börja i ett par sekunder och därefter går jordfelsbrytaren. Tyvärr samma sak, dvs displayen börjar lysa och därefter tar det ca 3 sekunder innan strömmen går.

I boxen finns det en genomskinlig säkring, den verkar hel. Det finns 3 andra varianter av säkringar där också, dessa kan jag inte se om de är hela eller inte. De är inte genomskinliga, förmodligen 30A säkringar. När jag drar igång strömmen så lyser en lampa i boxen tills strömmen går.

Kan det vara så att en säkring är trasig, spabadet går igång, men när den skall dra igång något efter 3 sekunder så är säkringen trasig och jordfelsbrytaren slår av?

Säkringen kanske gick sönder i samband med att ozonatorn gav upp (om den nu har gjort det, men enligt spakillen så är det troligtvis denna som har spridit sot i badet).

Utloggad Erica

SV: Jordfelsbrytaren slår ifrån - sot i spabadet
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2021, 21:38:28:28 »
En trasig säkring kan i sig självt inte orsaka ett jordfel. Däremot kan ett isoltationsfel någon stans i kretsarna orsaka både en jordfelsutlösning och att en eller flera säkringar löser ut.

För att felsöka denna typ av fel behöver du en isolationsprovare/megger. Ded flesta elektriker har en sådan. Den äter efter överledningar med mycket högre känslighet än t.ex. ett vanligt universalinstrument genom att den mäter med högre spänning, ofta 250 - 1000 V, till skillnad mot ett universalinstrument som använder batterispänningar på mellan 1.5 V och 9 V.

Den vanligaste komponenten som orsakar jordfel i ett spabad är utan tvekan elvärmaren. Ett överslag inne i elementet, t.ex. genom att det blivit någon liten spricka i själva metallröret, syns oftast inte med triggar jordfelsbrytaren direkt.

SOT skall normalt inte finnas någonstans i ett sådant här system. Någonting har antagligen bränt eller brunnit och ibland kan man se det med blotta ögat, ibland måste man mäta sig fram. Det senare förutsätter att den som utför mätningen har goda kunskaper inom elområdet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag