VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?  (läst 3753 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« skrivet: juni 09, 2014, 11:50:29:29 »
Hej alla, min första post här i forumet.

Är sedan två säsonger ägare till en 6x3 m2 markpool, med en Wilo FBS15 poolpump som står nere i pannrummet i källaren. Förra säsongen gick pumpen igång direkt efter vintervilan, men detta år "brummar" den bara när man sätter igång den, låter som att den inte orkar igång. Pumpen är en enfas.

Jag har läst andra trådar i ämnet, och har förstått att man antingen ska byta konding, eller hjälpa den med en mekanisk kickstart mha en skruvmejsel eller liknande. När det gäller kickstarten så är problemet att det inte ser ut att finnas ett sätt att öppna motorhuset utan att plocka isär pumpen helt (det sitter en "propp" där man skulle vänta sig att snurra med en skruvmejsel, se bif.). Och jag hittar heller ingen kondensator i den lilla kopplingsboxen som finns (se bif igen).

Bifogar 4 bilder i ett försök att illustrera min förvirring. Hjälp eller tips mottages ytterst tacksamt. Och om inte annat skulle jag också gärna ta emot tips om en bra reparatör som tar jobb söder om Stockholm (Tyresö)...  :)
« Senast ändrad: juni 09, 2014, 12:12:15:15 av corro »

Poolgiganten

Utloggad corro

SV: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2014, 00:06:26:26 »
Om någon i framtiden med samma problem läser detta: jag fick igång pumpen idag. Hittade en sprängskiss på nån tysk sajt och vågade därefter ge mig på att skruva isär pumpen.

Jag tog bort motorkåpan genom att lossa de 8 sexkantskruvarna, inuti motorkroppen sitter en vit plast-tratt gjuten, inuti dess centerhål ser man en liten metallgrunka sticka fram. När jag snurrade den metallgrunkan medsols mha en tång kände jag hur det lossade. Skruvade sen på motorkåpan igen och satte på strömmen. Voila.

Glöm inte att tömma silhuset på vatten först. Och glöm inte att det sitter två packningar i motorhuset varav åtminstone den lilla kan lossna vid borttagningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2014, 06:21:24:24 »
Annars kanske det inte är omöjligt att komma åt pumphjulet från vattenintagets eller vattenutblåsets hål?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad corro

SV: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2014, 14:37:59:59 »
Hej Rickard,
nu när jag vet hur det ser ut kan jag säga att det kan vara möjligt att komma åt metallgrunkan som ska snurras på via hålet som leder från silhuset in i motordelen, men då måste man ha nåt specialinstrument skulle jag tro (går inte att komma åt med vanlig tång).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2014, 09:18:54:54 »
Mmm, alltid lätt att vara efterklok, tänkte bara på hur min pump ser ut, och där skulle det i alla fall vara möjligt, i vart fall om pumpen inte sitter för hårt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tony B

SV: Pump Wilo FBS15 som inte startar - tips o trix?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2014, 20:03:41:41 »
Mmm, alltid lätt att vara efterklok, tänkte bara på hur min pump ser ut, och där skulle det i alla fall vara möjligt, i vart fall om pumpen inte sitter för hårt.
Jag har samma pump som TS och med hjälp av en skruvmejsel går det om man tar bort filterkorgen och kör ner hand samt mejsel.
Då når man impelleren och kan ge den en liten knuff. Det räcker
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan