CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hjälp med design av komplett system för solvärmematta  (läst 4548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2016, 21:20:27:27 »
Ok, tack alla. Kan någon peka i riktning mot en pump att använda för PEM på tak? Jag frågar inte för att vara näsvis, jag har verkligen ingen aning om var jag ska börja leta...

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #11 skrivet: maj 26, 2016, 22:50:19:19 »
Täcker man den kan den deformeras av värmen, det har jag själv sett bevis på. (i en trälåda där man ringlat ut typ 100 meter PEM, det blev stora blåsor (och hål) på slangen när pumpen startade efter att solen legat på ett bra tag)
Att cirkulera vatten genom solfångaren nattetid kyler poolen, det skall man absolut inte göra.
Jag körde tidigare min 32 mm PEM under glas och har aldrig haft några sådana problem. Hur kunde det hända? Möjligtvis om man lägger slangen på svart plåt utan vatten i slangen och utan cirkulation men, som sagt, jag vet inte för jag har aldrig sett några sådana tendenser.

Kör du vatten igenom din täckta solfångare får du teoretiskt sett förluster men eftersom solfångaren blir som ett "isolerat" rum under täckmaterialet och värmen bara överförs via konvektion blir förlusterna hanterbara för de flesta, enligt mig. Men det är klart att om man vill ha 32° i början på maj och i slutet på september kan man ju stänga pumpen nattetid.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #12 skrivet: maj 27, 2016, 07:33:08:08 »
Självklart var det så att pumpen stått still i det fall jag hänvisar till.
När pumpen startades var alltså redan slangen varm och mjuk, och pumpen antagligen så kraftig att trycket blev för stort och slangen expanderade/sprack på några ställen.

I detta fall hade de byggt ett stort "akvarium" (45° vinkel mot solen) som de ringlat ut kanske 50-100 meter slang inuti.

Att köra solfångare nattetid, oavsett när är en mycket dålig affär.
På natten är jordens värmeutstrålning stor mot atmosfären, och detta medför att det just på tak kan bli riktigt kallt, jordens värmeutstrålning isoleras alltså av huset och gör att det blir mycket kallare på taket än det är på marknivå eller på en yttervägg t.ex.
Detta kan vi se exempel på t.ex. på hösten när vi får skrapa bilrutorna trots att det inte varit minusgrader ute på natten.
Samma fenomen gör att det från tid till annan kondenserar på undersida takplåtar, den varma fuktiga luften på vinden kondeserar mot kraftig nedkylda takplåtar och vatten droppar ned på kondensskyddet som finns under takplåtarna.

Med min logger har jag flera gånger uppmätt ca 10 grader lägre temperaturer på taket än på de temperaturgivare jag har placerat på husets ytterväggar.

Min absoluta rekommendation är att aldrig köra solfångarna nattetid, det kan lätt äta upp all värme man laddat in under dagen eftersom "natten" som regel är längre än den tid solfångarna tillför energi.

Om det fungerar för dig aromata så är det bara att gratulera, jag ställer mig dock mycket skeptisk till detta.
Skulle du koppla på en logger och utvärdera förlusterna nattetid så misstänker jag att du skulle skaffa styrning till din solfångare.
Möjligen kan "inglasningen" ha gjort att förlusterna blev små, det är den enda anledning jag kan se till att du inte tappade rejält med värme på nätterna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2016, 09:39:57:57 »
Det är framför allt strålningsvärmen från solen som mina slangar tar upp. Därför ger de inte lika mycket värme mulna dagar.

En svart plåt i solen kan komma upp i kanske 100° eller mer men du kan ju aldrig få den temperaturen utstrålad från en solfångare nattetid. Strålningsvärmen från solen är väldigt kraftig en klar sommardag medan den från en slang med 25 gradigt vatten är väldigt mycket mindre. I det första fallet sker värmeöverföringen via strålning, i det andra via konvektion i huvudsak. Det är olika saker och det är sannolikt därför som mitt system fungerar tillfredsställande.

Men du har rätt i att man gör förluster på natten om pumpen går men frågan är om den förlusten är ett praktiskt problem?

Kör du med 2,4 kg tryck i däcken istället för 2,5 kg ökar din bränsleförbrukning men frågan är om det är ett praktiskt problem eller inte?

Hur som helst, med PEM och med avstängd pump nattetid får du högre temperatur i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #14 skrivet: maj 27, 2016, 15:19:10:10 »
Nja, jag vill på inte sätt verka nedlåtande, men det där stämmer helt enkelt inte.
Trots att jag har solfångarmattor som är designade just för solvärme så tillför de värme (utöver den temperatur man vill ha i poolen när man värmer med värmepump) bara några få timmar/dag - även om solen skiner, oftast ca 5-6 timmar, och om vädret är extremt bra (varmt, soligt och vindstilla) så kan de ge ytterligare någon timma, den största delen av dygnet så kyls vattnet.

Kanske är det ett större problem med mattor som har så stor yta som kan värmeväxla mot den kalla luften, slangarna kanske är bättre på just den saken, men lika mycket bättre de är på att tappa värme, lika mycket sämre är de på att suga åt sig värme dagtid.

Har man ingen värme alls förutom slangen så lär slangen ge ett plus, men värmer man som jag (och trådstartaren) huvudsakligen med värmepump så vore det förödande om man lät solfångarna gå även när de kyler polen.

När det gäller värmeutstrålning så är natthimlen ca -50 grader, så den utstrålning som fås om man isolerar bort all markutstrålning (husets isolering i golv och tak fungerar som isolering mellan mark och atmosfär) blir hög.
Plast eller glas framför solfångarna kan säkert minska utstrålningen.

Här finns en förklarande artikel.
http://tellus.science.gu.se/fokus_arktis/klimatsystemet/jordsystemets_stralningsbalans/varmeutbytet_mellan_jord_och_atmosfar

« Senast ändrad: maj 27, 2016, 15:25:08:08 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad j-t

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #15 skrivet: maj 27, 2016, 15:31:11:11 »
Jag hade en tempprobe i metal ute i solen, då ser du ganska så snabbt när det är lönt att solvärmen är på eller inte och kan då ha det som input för att öppna och stänga en ventil som släpper in eller stänger av vattenet till solfångaren.

Utloggad corro

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2018, 11:41:24:24 »
Hej alla,
jag väcker denna tråd till liv igen eftersom jag nu kommit igång med min installation av PEM-solvärme.

Jag har nu 200m 32mm PEM på villataket (5 meter max höjd) i två snurror. Till det kommer ca 50m PEM 32mm som leder till/från poolen. Allt som allt alltså 250m. Som cirkpump har jag en Wilo med 7m tryckhöjd.

Problemet jag har är att jag inte lyckas fylla systemet med vatten mha trädgårdsslangen. Jag tror att det är för dåligt tryck i ledningen till uttaget (smala rör från 70-talet kanske spelar in).

Så: min fråga blir, kan man använda någon typ av tillfällig pump för att fylla systemet med vatten? I så fall, vilken typ ska man använda? Jag har kollat på till exempel Kärchers dränkbara (t ex SP6 Flat Inox), men vet inte om dom är lämpliga? Ska man satsa på en pump med högt flöde eller högt tryck eller hög tryckhöjd?

Snurrorna är just nu kopplade i serie (jag har förstått att parallellkoppling ger lägre motstånd, men skulle helst ha seriekopplat för att minska antalet möjliga läckagepunkter).

Tips om hur man kan fixa till detta mottages tacksamt som alltid.


Utloggad corro

SV: hjälp med design av komplett system för solvärmematta
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2018, 16:05:06:06 »
Skippa frågan ovan. Jag fixade till det genom att testa ett annat uttag till trädgårdsslangen och lyckades fylla systemet. Det rullar på bra nu!  :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag