Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta pump eller kassera hela rubbet.  (läst 1888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sommarsolochdåligpool

Byta pump eller kassera hela rubbet.
« skrivet: juni 14, 2020, 23:17:09:09 »
För att spara på er tid, vi har tagit över en ovanmarkpool när vi flyttade förra året.
En rund Intex tror den är på 15 kubik. Sandfilter och en sån här budget pump https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/poolrengoring/poolpump-rostfri-731078/ som faktiskt fungerat bra iaf förra sommaren.
Nu har pumpen börjat låta väldigt högt och jag misstänker dåliga lager och att den snart packar ihop.
Även poolens anordning har börjat få lite små rostangrepp här och där och ett ben bland annat tror jag börjar ge vika eller om den fått sig en smäll.
Pumpen som jag länkade har utgått tyvärr annars hade jag köpt en ny sådan bara för att använda i sommar och sen eventuellt göra mig av med poolen efter denna säsong.
Så min fråga, när jag letar efter pumpar på nätet så är dom rätt så mycket dyrare. Finns där inga budget alternativ med hyffsad kapacitet. Känns så fel att köpa en fin pump till den poolen. Inte ens nya ben till den poolen kan man beställa.
Tack för er tid.

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Byta pump eller kassera hela rubbet.
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2020, 07:45:13:13 »
För att spara på er tid, vi har tagit över en ovanmarkpool när vi flyttade förra året.
En rund Intex tror den är på 15 kubik. Sandfilter och en sån här budget pump https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/poolrengoring/poolpump-rostfri-731078/ som faktiskt fungerat bra iaf förra sommaren.
Nu har pumpen börjat låta väldigt högt och jag misstänker dåliga lager och att den snart packar ihop.
Även poolens anordning har börjat få lite små rostangrepp här och där och ett ben bland annat tror jag börjar ge vika eller om den fått sig en smäll.
Pumpen som jag länkade har utgått tyvärr annars hade jag köpt en ny sådan bara för att använda i sommar och sen eventuellt göra mig av med poolen efter denna säsong.
Så min fråga, när jag letar efter pumpar på nätet så är dom rätt så mycket dyrare. Finns där inga budget alternativ med hyffsad kapacitet. Känns så fel att köpa en fin pump till den poolen. Inte ens nya ben till den poolen kan man beställa.
Tack för er tid.

Ja Meec är väl inte direkt kända för kvalitet, tyvärr.  Gissar det är en noname kinapump. Finns en nästan likadan här https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-poolpump-elektrisk-500w-bla-p36503109?gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq7snoX4LBqrLnpFz-l_8i9VXY2bu3bl4nD-nlHSacw6mULv0ldRb2hoCmpwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=06dbc5c601ec6ff71649886d3c548470&fo_s=gplase

Du får nog ge runt en tusenlapp för en ny pump, billigare än så verkar svårt såvida du inte kan köpa begagnat nånstans.

Varför känns det fel att köpa en lite bättre pump till den poolen? Har ni tänkt er göra er av med den? Är den sliten? Om det är en Ultra XTR-pool ska de hålla en många år om inte rosten tar dem...

/H

Utloggad Sommarsolochdåligpool

SV: Byta pump eller kassera hela rubbet.
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2020, 15:36:23:23 »
Tack för svar!
Den där pumpen du länkade tänkte jag köra på. Tillkommer där anslutningar till så man kan koppla på slangar.
Det står inget om man får dom till, men det kanske man brukar få? Sorry är novice på detta.
Jag mätte slangen och den är 38mm.
Tänkte att jag kanske går på den med 800w istället. Då blir det väl mer flöde men sen har jag hört lite att man inte ska ha för stark pump för då ballar sandfiltret ur..? Tusen tack för svar.
« Senast ändrad: juni 23, 2020, 15:41:24:24 av Sommarsolochdåligpool »

Utloggad henrik79

SV: Byta pump eller kassera hela rubbet.
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2020, 08:07:59:59 »
Tack för svar!
Den där pumpen du länkade tänkte jag köra på. Tillkommer där anslutningar till så man kan koppla på slangar.
Det står inget om man får dom till, men det kanske man brukar få? Sorry är novice på detta.
Jag mätte slangen och den är 38mm.
Tänkte att jag kanske går på den med 800w istället. Då blir det väl mer flöde men sen har jag hört lite att man inte ska ha för stark pump för då ballar sandfiltret ur..? Tusen tack för svar.

Ja pumpen får inte vara för stark för filtret, viktigt att dessa passar ihop. Normalt sett brukar det följa med några adapters när man köper pump, men det får man ju komplettera med efteråt om det inte passa, nackdelen med att inte köpa över disk.

/H

Utloggad Sommarsolochdåligpool

SV: Byta pump eller kassera hela rubbet.
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2020, 19:17:14:14 »
Ja pumpen får inte vara för stark för filtret, viktigt att dessa passar ihop. Normalt sett brukar det följa med några adapters när man köper pump, men det får man ju komplettera med efteråt om det inte passa, nackdelen med att inte köpa över disk.

/H

Har du något tips på nån bra sida/butik man kan köpa adapters och såna saker? Ser att det är olika mått på in och utlopp.
Jag swishar 20 spänn till den som kan kan berätta var jag hittar en adapter med en koppling på ena sidan som passar 32mm slang och gängad på andra sidan som ska passa In-/utloppets diameter: 38 mm (G 1,5'')
Jag swishar 30kr om nån hittar en med en stängningsventil 🤛😄
« Senast ändrad: juli 03, 2020, 20:40:19:19 av Sommarsolochdåligpool »

Utloggad Persmul

SV: Byta pump eller kassera hela rubbet.
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2020, 08:53:46:46 »
Kolla www.poolklor.com, de har det mesta inom kopplingar. De är dessutom väldigt hjälpsamma om man kontaktar dem!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan