CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?  (läst 5878 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« skrivet: maj 29, 2014, 20:04:41:41 »
Hej!
Funderar på en vattenrutschbana i betong vad tror ni om det? I USA värkar det vanligt med betong så varför skulle det inte fungera i Sverige?

Poolgiganten

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2014, 22:05:16:16 »
På ett ungefär var jag hade tänkt mig var den ska vara :D
Ursäkta upplösningen den är tagen med iPad!! ???

Utloggad Erica

SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2014, 23:42:05:05 »
Jovisst går det att bygga en sådan. Som du säger är de inte alls ovanliga i USA och fungerar utan några större problem. Men det fodrar god kvailitet i gjutningen alternativt särskilt tätskikt om du inte skall få vattenläckage. Jag har aldrig sett någon i Sverige, här tycks glasfiberkonstruktioner alt. rostfritt stål vara dominerande. Betong är ju ett tåligt material och man behöver knappast vara rädd för skador även av vilda åkare... Givetvis måste man vara noga med ytarbetet - det får inte finnas någras vassa taggar, uppstickande flagor eller något liknande som man kan skada sig på.

Sedan gäller det ju att ha en lagom kraftig pump för vattenflödet. Hade du tänkt dig en separat pump eller att bara koppla om cirkulationsvattnet till vattenrutschkanan när ni skall använda den ? Vattenflödet bör nog vara vara på vid åkning, annars får man nog för stor avdunstning.

Har ni barn så blir detta bygge säkert mycket uppskattat !

Utloggad Steffe

SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2014, 09:33:25:25 »
Klart du kan gjuta en i betong. Inte ovanligt att mindre vattenpistar etc. gjuts i betong i äventyrsbad osv. Dock så har de ett plastat tätskikt/åkyta. Betong är ju ej vattentät (även fast man kallar viss betong det) så du behöver nog ett tätskikt. Glöm ej att gjuta in rör som mynnar ut i toppen så att du får ett vattenflöde i kanan. Det lättaste är att du tar ett delflöde från huvidcirkulationen och låter det gå till rutschkanan. I annat fall så måste du sätta in 2 st. suggaller och en separat pump (2 st. sugpunkter. p.g.a. säkerhet, placerade 2 m från varandra)

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2014, 20:33:35:35 »
Tänkte be min kollega att rita upp den i cad program så man kan få ett hum hur mycket armeringsjärn kan behövas och betong! Har googlat mycket och ser att dom oftast sprutar betongen i på poolerna och grottor. Men jag har inte hittat just hur dom gör med kanan? Som ytskikt så hade jag tänkt mig att slipa upp en riktigt fin slät yta och en 2-kompenent färg som mina föräldrar använder till deras betong pool!
Vattenflödet blir ju ett ingjutetet rör som är kopplad antingen från ena inloppet till poolen eller en separat pump beroende på om poolpumpen skulle klara att putta upp vattnet<dontkn>


Utloggad Erica

SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2014, 21:45:33:33 »
Jo sprutbetongtekniken är väldigt populär i USA, även för vanliga villapooler. Det blir bra pooler om det är välgjort. Vi hade en sådan i trädgården när vi bodde i USA och vi var väldigt nöjda med den. Det är lätt att få till vilka former som helst, mycket lättare än med gjutna bbetongpooler som får för komplicerad formsättning om man gör för fria former. Men i Sverige tycks tekniken vara sällsynt och det enda skälet är nog att poolmarknaden här är för liten för att få lönsamhet för de stora specialaggregat som krävs för denna byggteknik.

2-kompenentfärg (epoxi) kan säkert ge ett bra ytskikt, men konstruktionen måste vara vattentät redan innan denna. Antingen får du gjuta tjockt och med vattentät betong eller så får du ha någon form av ytskikt typ tätningsfolier eller liknande.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2014, 22:24:35:35 »
Det är lustigt att jag inte kan hitta någonstans på nätet hur det går till när dom gör rutschkanan?
Erica du kanske vet? Eller någon annan som har sett något?

Ja när man ser på bilder så verkar det vara någon genomskinlig yta i rännan! Funderar faktiskt om det inte skulle gå med att ha en liner i? Men helst så skulle jag vilja att det ser så naturligt ut som möjligt!
« Senast ändrad: maj 30, 2014, 22:28:50:50 av Jontemyra »

Utloggad Hansmarten

SV: Funderar att bygga en vattenrutschbana i betong?
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2014, 13:52:39:39 »
En stor anledning varför den typen av pooler inte byggs i vårt klimat är tjälen vi har här. Markrörelsen kan ställa till problem i konstruktioner som är fixerade och sprickkänsliga. Att gräva ett hål och fylla med betong fungerar fint i Florida, tyvärr är våra förutsättningar lite annorlunda. :-\
Glasfiberpool 5*3*1,5 Garden 1
Hydropro ECO 3 VP
+200m 40mm pem-solslinga

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag