CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?  (läst 2325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JeFe

Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« skrivet: augusti 20, 2020, 12:27:29:29 »
Hej!  :)
Tror ni att det räcker med bergvärmepump Thermia Calibra 7 kwh  (borrhål 140m)  och med en poolväxlare på 65kW till en 50 kubik gammal och dålig isolerad pool? Eller skall man jag satsa på en separat poolvärmepump? För husets energibehov räcker med en bergvärmepump på 6kwh men den gamla bergvärmpumpen på 6 kwh som jag nu måste byta klarade inte poolen. Sedan har jag solvärme men den får jag upp poolen till 22 grader under många soliga dagar och inte mer. Vad jag förstår så kan jag inte köpa en mycket större bergvärmepump pga för litet borrdjup.

Alt 1 Bergvärmepump 7kwh och befintlig poolväxlare 65kw
Alt 2 Bervämepump 6kwh för bara huset och separat poolvärmepump?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2020, 22:05:40:40 »
Hej,

Du är inne på rätt spår gällande bergvärme. Det spelar inte så stor roll hur mycket effekt din pump kan ge när mängden energi i ditt borrhål verkar vara begränsad. Djupet avgör en hel del men förutsättningarna är olika, ibland behöver man borra djupare än andra. I ditt fall skulle jag tro att borrhålet har dimenskonerats till att värma ditt hus.
Det finns även andra sätt att komma runt energibristen. Det kan vara genom att dumpa husets överskottsvärme ner i borrhålet mha frikyla. Du kan också minska energibehovet hos din pool genom att isolera. Så "rätt svar" kan vara en kombination.
Hade det varit min anläggning hade jag först satsat på alt 3. Reducera energiförluster med isolering.
Sedan hade jag räknat på behovet med de nya förutsättningarna.
Setg två skulle kunna vara bvp och frikyla med din befintliga VVX. Eller en separat poolvärmepump.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JeFe

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2020, 21:19:38:38 »
Hej,

Du är inne på rätt spår gällande bergvärme. Det spelar inte så stor roll hur mycket effekt din pump kan ge när mängden energi i ditt borrhål verkar vara begränsad. Djupet avgör en hel del men förutsättningarna är olika, ibland behöver man borra djupare än andra. I ditt fall skulle jag tro att borrhålet har dimenskonerats till att värma ditt hus.
Det finns även andra sätt att komma runt energibristen. Det kan vara genom att dumpa husets överskottsvärme ner i borrhålet mha frikyla. Du kan också minska energibehovet hos din pool genom att isolera. Så "rätt svar" kan vara en kombination.
Hade det varit min anläggning hade jag först satsat på alt 3. Reducera energiförluster med isolering.
Sedan hade jag räknat på behovet med de nya förutsättningarna.
Setg två skulle kunna vara bvp och frikyla med din befintliga VVX. Eller en separat poolvärmepump.
Ok tack, frikyla? Hm de har inga leverantörer som offererat tagit upp som alternativ. Intressant. Isolering av pool finns på listan men nu behöver ny värmepump först prioriteras...

Utloggad Erica

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2020, 21:59:48:48 »
En mycket viktig faktor är ju om du täcker poolen när det inte badas eller har den öppen hela tiden. Avdunstningen och ytförlusterna står för en stor del av energiförbrukningen om poolen inte är övertäckt. Det försvinner i ett sådant fall mera värme uppåt än ut genom väggarna även m de är dåligt eller inte alls isolerade.

Utloggad wingman

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2020, 16:17:22:22 »
Hej,

Jag är inne i projekteringsfasen för en ny pool.

Jag har möjlighet att välja uppvärmning av poolen via värmepump eller separat uteluftsvärmepump. Som jag ser det energimässigt så måste det vara bättre att välja uteluftsvärmepump. Kalla sidan på anläggningen jobbar då mot luften säg då 10-25 gradC utomhustemperatur. Bergvärmen jobbar mot sin kollektorsida på några få plusgrader.

Är bergvärmehålet korrekt dimensionerat så att det finns energi att hämta även för en pool (ca 30-40% djupare hål än behovet för huset) så fungerar detta fint. Att kontinuerligt plocka energi från hålet (sommar och vinter) kan annars medföra att hålet kyls ned och att prestandan på anläggningen sviktar.

Men jag är ändå inne på att COP och därmed energiåtgången blir mera gynsamt med en uteluftsvärmepump.

Nu pratar jag enbart energi och har inte tagit hänsyn till kostnader för att det finns en befintlig bergvärmepump, ljud eller andra aspekter. Tänker bara kWh per krona.

Synpunkter?

Utloggad MathiasS

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2020, 21:49:49:49 »
Luftvärmepumpen kommer i första hand användas i maj, halva juni och i september. Då är lufttempen sådan att du kan glömma den maximala COP som tillverkaren anger. I praktiken tror jag skillnaden i COP jmft med bergvp är minimal och kanske tillochmed till bergvpns fördel om man ser på ett snitt över hela perioden när den används mot pool.

Lägg till detta att du slipper något som brummar i trädgården så är valet skitenkelt för mig, jag skulle varenda dag i veckan värma med bergvp om jag kunde. Dock är cirka 15000kwh rätt mycket extra att ta ur ett hål så man ska verkligen tänka till med dimensioneringen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2020, 08:02:07:07 »
Vår poolvärmepump har en placering där brummandet och den kalla luftströmmen inte stör men jag skulle ändå värma från bergvärme om det blir en sådan framöver. Juli-augusti går som sagt värmepumpen från inte alls till 1-3 timmar per dag med pooltak eller bra överdrag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Eee

SV: Bergvärme eller separat poolvärmarepump?
« Svar #7 skrivet: september 23, 2020, 11:33:11:11 »
Jag valde bergvärme, dock vid nyinstallation så det kunde dimentioneras korrekt.
Ångrar det inte, helt tyst och första hela säsongen (20april till 17sep) och förbrukning på 1520kwh enligt värmepumpens inbyggda mätare.. Då med en pool på 30 grader konstant.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag