VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?  (läst 19360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« skrivet: januari 19, 2016, 06:16:57:57 »
Vi ska bygga pool i vår tänkte vi och jag har kollat runt och fått in offerter från olika poolfirmor på olika typer av pooler. Alla pratar ju för sin produkt så därför ställer jag frågan här. Vad ska man ha? Vad är bäst? Hade nästan bestämt mig för folkpools durapool men har börjat fundera mer o mer på pp-pool eller glasfiberpool.
Pp pool 8*4 från poolnet med värmepump
Hayward saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2016, 12:06:03:03 »
Hej och välkommen hit ! Det är väl lite så här också att många tycker att just deras pool är den bästa typen - ganska givet för annars hade de väl valt något annat... Men sedan beror mycket på förutsättningarna, så för att kunna ge några rekommendationer behöver man veta lite mera. Hur stor pool har du tänkt dig ? Inom- eller utomhus ? Tänkt användning -  pool för barnen, motionssimning, avslappning etc ? Och sedan inte minst vad det får kosta. Pooler kan vara allt ifrån super-budgetlösningar för några tusenlappar totalt till lyxiga anläggningar där det handlar om miljoner. Sedan kommer också lokala förhållanden in - vad för sorts mark, är det plant eller kuperat osv ? Jord, lera, sand eller berg ? Var i landet du bor spelar väl också in ibland - är det övre Norrland har du ju andra villkor än i Skåne vad det gäller övervintringsproblematiken och säsongens längd.

Vi har haft olika pooler under årens lopp. Startade med enkel ovanmarkspool och har idag en inomhuspool. Vi har dock inte haft varken pp- eller glasfiberpool så där har jag ingen egen erfarenhet. Men vad det gäller sådana pooltyper som levereras hela så gäller det ju ännu mera att kontrollera de lokala förhållandena. Det måste ju gå att lyfta poolen på plats - man måste kunna komma åt både med stor lastbil och ev. även  med mobilkran eller liknande.

Utloggad j-t

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2016, 17:46:30:30 »
Skiljer mycke i dolda kostnader de pooltyperna mellan, men köper du den färdig i marken så behöver du bara säkerställa att allt finns med så du inte får överraskningar när dom väl är där, annars är där en del att tänka på och fundera kring speciellt vilka förutsättningar du har gällande mark där den är tänkt att stå (dåligt dränerad, sluttning osv).

Utloggad Marcus87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2016, 20:18:26:26 »
Jag har tänkt mig en 4x8 + utvändig trappa , tak 4x10 och värmepump. Här är nästan ren sand, torrt, långt till vatten och min trädgård är helt platt!
Pp pool 8*4 från poolnet med värmepump
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2016, 20:52:55:55 »
Med de förutsättningarna kan vilken som helst av typerna fungera rent tekniskt. Hur är det med åtkomligheten om du funderar på pp-pool eller glasfiber - kommer man åt att lägga ned en sådan utan problem ? Linerpool med trappa tyckte många lät svårt förr, men numera tycks det säljas en hel del sådana utan att det verkar vara några större problem. De olika typerna ger ju lite olika yta inåt - plast (pp-pool), glasfiber, liner o.s.v.

Eftersom du har sand och torrt omkring huset (gäller det också vid poolbottendjupet ?) så kommer du inte att få problem med att ev. liner flyter upp vid en tömning, inte heller att "hela baljan lyfter" om du kör med pp-pool eller glasfiber.

Utloggad Marcus87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2016, 05:29:01:01 »
Det är inga större problem med åtkomligheten. Man lyfter smidigt en balja på plats med en kranbil. Ja det är torrt vid poolbotten med. Har ca 8 meter ner till vatten här så de är ingen fara med de. Känns ju smidigt med en färdig balja men så är ju frågan hur länge en pp pool eller glasfiber pool håller och hur de blir efter några år. Bleker solen dom kraftigt tro? Och vad man isf kan göra åt de?
Pp pool 8*4 från poolnet med värmepump
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2016, 10:23:25:25 »
Glasfiberpooler är ju i olika färger - det finns ju de som är helvita och då lär de ju inte blekas. Men alla pooler med färg (liner, plast, målade) bleks något med tiden. Dels av solljus, dels av klorvattnet. Går det för långt så är det ju i en målad pool ommålning som gäller. I en pp- eller glasfiberpool (färgad) kan man ju tänka sig att måla, men det känns ju inte direkt tilltalande. Vill du ha absolut säkerhet mot blekning är det väl antingen vit pool eller kakelklädd pool, som då måste gjutas i vattentät betong och då drar en betydligt högre kostnad om inte du kan göra jobbet själv, som gäller. Om du täcker poolen med övertäckning som inte släpper igenom UV-strålning så snart ni inte badar så minskar du ju solblekningen rejält. Klorblekning från vattnet kommer du inte ifrån, men håll inte klorhalten högre än vad som behövs för god desinfektion. I en privatpool räcker det med 0.5-1 ppm.

Ditt utgångsläge med plan mark, sand, inget vatten ens i närheten av poolbotten är ju väldigt tacksamt. Då går det ju att i princip välja fritt mellan de olika typerna. Ingen modell är omöjlig eller olämplig.

Utloggad j-t

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2016, 18:43:56:56 »
Satte samman en motsvarande durapool, annan leverantör bara, med en utvändig rak trappa och det blev fantastiskt bra  (har ungefär samma förutsättningar som du) men det kostar och tar tar. Betongbil x2 (platta+väggar) ca 35kkr, armering ca 8kkr, grävning osv 30-60kkr osv. Lägg sedan på de arbete som krävs för att göra allt, har ca 400 manntimmar inkl 1 meter trädäck runtomkring, alla moment tar så väldigt lång tid fast det låter så enkelt om man inte gjort det förut.
Med facit i hand så skulle jag kanske gått på en pp-pool istället, glasfiber är jag personligen anti till pga att den får grävas upp om den blir dålig medans en pp-pool kan du sätta liner i (glasfibern kan teoretiskt också men aldrig hört talas om någon som gjort de). PP-poolen kräver betydligt mindre arbete för att anläggas men samtidigt så är den väldigt stabil.

Utloggad Marcus87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2016, 18:58:34:34 »
Grävningen fixar jag själv och de mesta av det andra med men de som lockar med en färdig balja är smidigheten och tiden. De går ju på någon vecka då medans man med en durapool har minst 5 veckor med tanke på att betongen måste torka. Jag trodde att pp polen var sladdrig och inte alls stabil eftersom man måste återfylla med torrbetong men då har jag kanske fel för mig?
Pp pool 8*4 från poolnet med värmepump
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2016, 22:36:31:31 »
Satte samman en motsvarande durapool, annan leverantör bara, med en utvändig rak trappa och det blev fantastiskt bra  (har ungefär samma förutsättningar som du) men det kostar och tar tar. Betongbil x2 (platta+väggar) ca 35kkr, armering ca 8kkr, grävning osv 30-60kkr osv. Lägg sedan på de arbete som krävs för att göra allt, har ca 400 manntimmar inkl 1 meter trädäck runtomkring, alla moment tar så väldigt lång tid fast det låter så enkelt om man inte gjort det förut.
Med facit i hand så skulle jag kanske gått på en pp-pool istället, glasfiber är jag personligen anti till pga att den får grävas upp om den blir dålig medans en pp-pool kan du sätta liner i (glasfibern kan teoretiskt också men aldrig hört talas om någon som gjort de). PP-poolen kräver betydligt mindre arbete för att anläggas men samtidigt så är den väldigt stabil.

Varför skulle inte både pp-pooler och glasfiberpooler vara  fullt möjliga att reparera vid skador ? PP-pool är gjord av polypropen och polypropen är en plast som går att svetsa. Det borde alltså vara fullt tänkbart att svetsreparera en sådan pool. Man måste förstås då få tag i plast i samma färg men det borde väl gå att få fram genom leverantören ? Glasfiber går ju att reparera vid skador när det gäller båtar - rimligtvis går det  då med pooler också. En familj i bekantskapskretsen seglade på ett grund med sin båt som är gjord av glasfiber / polyester. Det gick utmärkt att laga den ganska stora skadan med glasfiberväv och flera lager plastpåläggning, sedan gelcoat. Borde inte samma teknik fungera på en pool ?

Vad det gäller att lägga liner i en pool går väl detta med vilken pooltyp som helst. Det som blir jobbet blir vid genomföringar, skimmer m.m. , men stommens material borde inte ha någon större betydelse. Det som skulle vara det verkliga problemet med "plastbaljor" oavsett plasttyp vore väl om plasten åldras på något sätt så att själva hållfastheten i stommen försvinner efter X antal år. Men finns det några sådana rapporter för vare sig pp-poler eller glasfiberpooler ?
« Senast ändrad: januari 20, 2016, 22:40:02:02 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan